Emprendre és una opció de feina per a molts joves | iStock
Emprendre és una opció de feina per a molts joves | iStock

Jo de gran vull ser emprenedor

Cinc menors de 30 anys i que s'han aventurat a muntar el seu propi negoci expliquen les dificultats i reptes de ser jove i empresari

Ser emprenedor no és fàcil, i ser jove i a més a més emprenedor, encara menys. I és que no tothom confia en les habilitats directives d’uns nois i noies que encara no han complert la trentena d’anys. No obstant això, cada cop són més els joves que decideixen embarcar-se en aquesta aventura. Aquest és el cas de Marc Soler (cofundador i CEO de 21 Buttons), Andrés Cester (cofundador i CEO de The Colvin Co), Alberto Bonhomme (cofundador i CEO d’Instamaki), Anna Martínez (cofundadora i CEO de Sheltair) i Diego Arroyo (cofundador i CEO de Laagam). Cinc estudiants que, després de realitzar els seus estudis a Esade i tenint una feina d’assalariats, van decidir llançar-se a la piscina i muntar el seu propi negoci.

Què impulsa els joves a emprendre?

Tots els emprenedors coincideixen en una cosa: s’han decidit a emprendre per voluntat pròpia i ganes. Tenint una feina d’assalariats a alguna empresa, aquests joves van decidir sortir de la zona de confort i embarcar-se en una nova aventura, sense saber què els podia deparar el futur. I no hi havia por? Sí, però ajuda “veure que altra gent ho està fent i que és possible”, afirma Anna Martínez, que ha creat Sheltair, una startup de lloguer d’espais de treball privats disponibles al moment i per hores. En aquest punt coincideix, Diego Arroyo, fundador de Laagam, una startup de moda femenina. Ell havia estat treballant a Glovo i això i “veure rols que m’inspiraven” el van impulsar a emprendre.

Bonhomme: "Sempre es sent la part bona d'emprendre, però no les cinc nits sense dormir perquè no aconsegueixes inversors o no tens diners a la caixa"

No obstant això, per a Marc Soler, cofundador de 21 Buttons, una part important és trobar la persona perfecta per emprendre. En el seu cas va ser el seu cofundador. Els dos emprenedors de 21 Buttons, una xarxa social i alhora un marketplace que permet comprar els productes que veus a Instagram, van detectar que “el 50% del que es venia online era perquè s’havien inspirat a les xarxes socials, però com no es sabia d’on eren els productes, es perdia molta capacitat de compra”. Amb aquesta problemàtica en ment, es van decidir a emprendre.

Però emprendre també és un estil de vida. “Jo tenia molt clar el que volia, mai he vist a la meva família treballar per compte d’altri i volia seguir així”, explica Soler.

Trobar un bon equip: un repte i una oportunitat

Un dels challenges més grans amb els quals va haver de fer front Soler va ser escalar l’equip sense perdre la filosofia de l’empresa. I és que un factor molt important perquè un negoci incipient funcioni és l’equip que hi ha al darrere. “Les persones que hem contractat i afegint a l’equip, la seva actitud i la cultura que es genera és el que ha portat a l’empresa a complir objectius cada cop més ambiciosos”, explica Andrés Cester, de The Colvin Co, la startup de venda de flors per internet.

Tanmateix, per a Soler, “quan passes un cert nivell d’empleats, ja no tothom entra a treballar perquè li entusiasma el projecte”. És per això que és important que totes les decisions que es prenen dins la startup vagin d’acord a la missió de l’empresa. I que aquesta missió i visió sigui molt clara pels treballadors.

Imatge dels emprenedors convidats a Esade

Imatge dels emprenedors convidats a Esade | Cedida

La part més difícil d’emprendre

Els reptes i les dificultats per una startup no arriben només al principi, sinó que sempre hi són presents. “Un dels problemes de les startups és la incertesa”, assenyala Arroyo. Per a Laagam, el seu gran repte ara és escalar el negoci i incrementar la producció, ja que tenen notorietat de marca entre el seu target de clients però les vendes han de créixer encara més.

En el cas d’Anna Martínez, de Sheltair, els problemes han vingut per fases. Una època el principal repte era aconseguir finançament, més tard trobar un bon equip, ara trobar la manera de millorar el producte. “El dia a dia d’un emprenedor és una muntanya russa. I normalment només es sent la part bona d’emprendre, però no les cinc nits sense dormir perquè l’inversor que havia d’entrar al final s’ha fet enrere o perquè dus dies sense tenir diners a la caixa”, apunta Alberto Bonhomme, d’Instamaki, un restaurant online de comandes a domicili. I és que “emprendre no és tan bonic com sembla”, afegeix.

Cester: "Per ser emprenedor has de tenir capacitat per equivocar-te i aixecar-te, i això no s'aprèn a les escoles de negoci"

Al final, un emprenedor ha d’aprendre a enfrontar-se a noves dificultats dia rere dia. És per això que, segons Andrés Cester, un emprenedor “ha de tenir la capacitat d’anar resolvent problemes inesperats constantment i desenvolupar una espècie de resiliència davant dels errors”. Per al cofundador de The Colvin Co, “equivocar-se cada dia molts cops és desagradable, però si vols anar de pressa i pensar en gran, has de tenir la capacitat per equivocar-te i aixecar-te de la manera més ràpida possible”. I aquestes són habilitats que no s’aprenen a les escoles de negoci, sinó en el dia a dia.

Startups i tecnologia: revolucionant els mercats tradicionals

La tecnologia és un factor clau en totes les startups i ha revolucionat molts sectors tradicionals. “Abans hi havia dues maneres de comprar flors: anar a una floristeria o comprar-les online a través de marketplaces que connectaven amb les botigues físiques. Nosaltres, gràcies a la tecnologia, hem desintermediat la cadena de valor i en lloc de connectar floristeries i clients finals, connectem directament a l’agricultor amb el consumidor”, explica el CEO de The Colvin Co.

Però no són els únics que fan ús de la tecnologia per millorar el seu negoci. Sheltair permet obrir la porta de les oficines que ha llogat amb el mòbil, “una cosa que fa 20 anys era impossible i implicava el fet que hi hagués d’haver sempre alguna persona perquè et donés les claus”, apunta Martínez.

Els emprenedors expliquen les dificultats i reptes de muntar un negoci

Els emprenedors expliquen les dificultats i reptes de muntar un negoci | Cedida

Arriba fins a tal punt l’ús de la tecnologia que 21 Buttons inverteix el 40-50% dels seus ingressos en tecnologia. L’objectiu? Conèixer el millor possible al client, saber què li agrada i quins productes vol consumir. Perquè al final, tota nova empresa i tot emprenedor neix per millorar algun producte, per donar un millor servei als usuaris i per fer més fàcil la vida de tots.

Més Informació
Emprenedors ‘under 18’
El 46% dels joves catalans es planteja l'emprenedoria
Els Z, la generació dels emprenedors
Avui et destaquem
Comentaris