Emprenedors que enamoren inversors

La recerca d'inversió és un procés de seducció fonamental per al creixement i la supervivència dels projectes empresarials; els contactes i les mètriques seran els millors aliats

Les formes canvien i evolucionen. De "l'estudies o treballes?" hem passat a l'era del Tinder, però hi ha una cosa que no canvia: tots volem lligar. Ja sigui en el camp amorós o en el professional. I en aquest aspecte els emprenedors són els que estan més ben entrenats. No només han d'aixecar una empresa, amb les complicacions del dia a dia que això comporta; també han d'estar sempre a punt per enamorar els inversors.

Però com passa també en l'àmbit sentimental, abans de llançar canyes cal veure l'estat d'un mateix, analitzar què falta i posar-se atractiu. "T'has de posar davant d'un Excel i fer números en base al que creus que necessites per muntar el projecte", explica a VIAempresa Xavi Valverde, cofundador de MaitaiGroup. Juntament amb Francesc Font, CEO i fundador de Nubelo, seran ponents al Bizbarcelona 2015 per orientar els futurs emprenedors que encara no han rebut la fletxa del Cupido de l'emprenedoria.

Al Bizbarcelona s'hi lliga molt
"Quan estàs arrencant un projecte el que no pots fer és quedar-te a casa amb la teva idea per por a que te la robin. L'has de proclamar als quatre vents perquè no saps mai on serà el possible partner o el possible inversor", diu Valverde. En aquest sentit, assegura que "el Bizbarcelona és un lloc perfecte per anar-hi i explicar la teva idea".

Per Francesc Font, és un espai que "facilita les interconnexions, ser amb altra gent i escoltar experts. La sort s'ha de buscar i allà a través de moltes persones podràs arribar a inversors".

La primera ronda va a càrrec de l'emprenedor
"Sempre intento planificar a dos anys vista, per veure quant necessitaré per tirar endavant el projecte i quants ingressos preveig que tindré. Això també és una manera de valorar si el model de negoci és factible i pot tenir rendibilitat", afegeix Valverde. Un cop calcules més o menys el que necessites, destaca que "tens el problema que un inversor és molt difícil que actualment posi diners sobre una idea o un PowerPoint".

Per tant, cal intentar fer algun tipus de prototip o prellançament amb alguna prova "en la que puguis testejar el producte en el mercat. Això et donarà les primeres mètriques per veure si és acceptat, si creix, si aconsegueixes registres o fins i tot que algú pagui pel servei o producte". Valverde adverteix que aquests primers diners necessaris per demostrar que el negoci pot tenir sentit "els has d'aconseguir tu, o posant-los de la teva butxaca o demanant-los als Fools, Family & Friends (FFF)".

Francesc Font coincideix que no es pot anar a buscar un inversor sense haver superat primer aquesta "etapa llavor". En aquests moments inicials de la idea "estàs creant el pla de negoci, comences a fer tota l'anàlisi de mercat i de tot el que hauries de fer des del desenvolupament tècnic i de producte". Segons el fundador de Nubelo, és a partir d'aquí que ja muntes l'empresa i "vas a buscar els inversors per llançar una beta al mercat d'aquest producte o servei. Quan vas a buscar l'inversor és quan ja saps que llançaràs l'empresa".

Objectiu: l'inversor ideal
On es troba el teu amor ideal? Sovint passa per compartir interessos. Amb els inversors la lògica es manté, convé repassar els experts en el negoci on es troba l'emprenedor. "En general els bons inversors, els que han tingut èxit, han invertit en negocis d'un sector que ells coneixien", recorda Font.

El CEO de Nubelo fins i tot pronostica que "si ara vengués la meva empresa i tingués diners per fer de business angel, no invertiria en biotecnologia perquè no en tinc ni idea". Té clar, doncs, que "un inversor que no entén un negoci és molt estrany que hi inverteixi".

Xavi Valverde, al seu torn, evidencia que "sempre busques l'inversor ideal que t'aportarà diners, contactes i coneixement del sector. Però jo no he tingut la sort de trobar-lo mai, sempre m'han aportat diners i res més". Ara bé, especifica que "sí que és veritat, però, que si vols que un inversor es fixi en el teu projecte i hi vulgui invertir, el més fàcil és que sigui algú relacionat amb el teu sector".

Per això recomana als emprenedors "mirar els portfolis d'inversions que tenen els diferents inversors i anar a les portes dels que veus que han invertit en coses similars". D'aquesta manera, assegura, "entendrà molt millor el teu projecte i el teu producte, i per tant serà molt més fàcil explicar-li'l".

A porta freda et pots quedar congelat
Tenim projecte, unes mètriques prometedores i hem detectat alguns perfils d'inversors per seduir. El següent repte tampoc serà senzill: accedir-hi i convèncer-los. Una primera opció és dirigir-s'hi a porta freda. "Al final el que importa són el projecte i l'emprenedor, i si són bons l'inversor ho comprarà", anima Valverde. Ara bé, admet que tot i aconseguir quedar-hi per fer un cafè, sense referències prèvies la cosa es complica. I és que quantes parelles s'hauran forjat gràcies a amics que tenien en comú?

Més contundent és Francesc Font, pel qual "a porta freda l'índex de resposta és molt baix". Per evitar aquesta fredor, el CEO de Nubelo convida a aprofitar que la comunitat emprenedora s'ajuda molt entre si. "Si t'has mogut, has anat fent contactes i has compartit una mica el teu projecte, sempre trobaràs algú que et pot presentar aquell inversor especialitzat i interessat en el tipus de projecte que tu puguis portar", assegura. Per tant, destaca que "la via més fàcil és a través d'altres emprenedors on ja hagi invertit que no tinguin problemes a derivar-te a ell".

Finalment, el cofundador de MaitaiGroup apunta la via de les incubadores i les acceleradores, que qualifica com a "passos intermedis". Per Valverde, "a la incubadora t'ajudaran a trobar aquests primers euros per muntar el prototip a canvi d'una part del pastís. Si ja tens el prototip pots anar a una acceleradora que t'ajudarà a posar el projecte suficientment maco per poder-lo presentar després a un inversor". La part bona d'aquesta via, apunta, és que "l'inversor ja et mira amb uns altres ulls perquè sap que has estat en un lloc on t'han ajudat a polir el projecte".

Ara bé, no tot és aconseguir una reunió. "Més enllà que li agradi el projecte, li has de deixar molt clar que és un bon producte i que arriba en el moment adequat", assegura Francesc Font. "Els inversors inverteixen per multiplicar per X els seus diners, per això és clau que el projecte sigui escalable i interessant en el futur per a possibles compradors. Un mercat on tinguin els diners segrestats i no els puguin treure al cap d'un temps, no els interessarà", pronostica. Un altre element que pot ajudar en aquest sentit és mostrar el potencial internacional. A més, hi afegeix Font, "has d'ensenyar que l'equip és potent i multidisciplinari, que no són quatre tècnics".

Els errors es paguen cars
Diuen que qui té boca s'equivoca. Per tant, és fàcil caure en alguna trampa quan s'està "venent" un projecte a algun inversor. Els dos emprenedors consultats per VIAempresa apunten alguns dels errors més habituals en aquest sentit.

"S'ha de ser molt transparent i no mentir mai. És gent amb molta experiència i et veuen venir d'una hora lluny", avisa Font; que ho compara amb mentir en el currículum en una entrevista de feina. "El recruiter expert sempre t'enganxarà", constata. El CEO de Nubelo adverteix que els inversors "tenen mil tècniques per saber si és veritat o estàs inflant tot el que dius. A més, en el cas que l'enganyessis, la veritat tard o d'hora acabarà sortint".

Valverde afegeix que un error habitual és dir-li a l'inversor "que ets el primer del món a fer allò i que no hi ha ningú igual. Això vol dir que o no has mirat gaire bé el teu sector i no has detectat la teva competència, o que realment no hi ha competència, i això espanta l'inversor". Cal pensar que si no hi ha competència potser és perquè no hi ha mercat.

Un altre error comú que apunta Xavi Valverde és "ensenyar el business plan i dir que els números són molt pessimistes. Encara que sigui així, l'inversor ja dividirà aquests números per quatre perquè sap que els plans de negoci sempre vénen inflats".

Finalment, assenyala com a error de càlcul parlar a l'inversor des del punt de vista de la idea i del projecte. "Ell el que vol és guanyar diners. Si posa 200.000 euros és per rendibilitzar-ho amb un exit d'aquí a quatre anys. No vol empreses d'autoocupació".

El cofundador de MaitaiGroup recorda una recomanació d'un dels inversors espanyols de més renom, Luis Martín Cabiedes. "Sempre diu que a un inversor li has de dir que el teu projecte és una màquina perquè el que vol saber és com fiques un euro per una banda i el procés perquè en surtin 10 per l'altra". Valverde reconeix que "molts cops com a emprenedor estàs tan focalitzat en la teva idea que t'oblides de guanyar diners o d'explicar com es guanyen, que és el que vol escoltar l'inversor".
Avui et destaquem
El més llegit