Family Synergy, l'ou que guarda el teu ADN

La startup de Sant Boi desenvolupa un servei d'emmagatzematge i conservació de la informació genètica per prevenir malalties hereditàries

Marta Tomàs, fundadora i CEO de Family Synergy | A. Corón
Marta Tomàs, fundadora i CEO de Family Synergy | A. Corón

La medicina i la tecnologia avancen fins al punt de poder guardar l’ADN dels familiars. Una de les últimes companyies a sumar-se a aquest nínxol de mercat incipient és Family Synergy, fundada a Sant Boi el 2015 amb l’objectiu d’aportar a les llars l’opció de guardar una informació tan important per a les pròximes generacions com ho és el genoma.

El seu producte és DNA Family Book, un servei d’extracció i emmagatzematge de la informació dels gens a llarg termini i, si es vol, assessorament genètic per part de professionals. Al capdavant hi ha la Marta Tomàs com a CEO i dos socis més, tots membres de la mateixa família.

Identificar i avançar-se a la malaltia

Tomàs és bioquímica i doctora en genètica cardiovascular. Va treballar durant una temporada a Itàlia, on assenyala que va “identificar la falta d’un sistema de conservació de l’ADN”. Una informació de vital importància quan en el nucli familiar hi ha diverses persones que pateixen una mateixa patologia, o bé quan hi ha antecedents de malalties greus.

"S’identifiquen més gens i mutacions amb les patologies i és més fàcil prevenir que hi hagi nous casos d’afectats en les futures generacions”

La CEO afirma que cada cop hi ha més descobriments al voltant de la genètica i que el cost de seqüenciar l’ADN es va reduint. Dos petits, i alhora grans, avenços que permeten fer més assequible el servei per a les famílies que el puguin necessitar. “Com més a l’abast de les famílies es posa, més mostres i projectes de recerca hi ha. El resultat és que s’identifiquen més gens i mutacions amb les patologies i és més fàcil prevenir que hi hagi nous casos d’afectats en les futures generacions”, explica amb detall.

En alguns hospitals públics ja es comencen a fer aquests estudis genètics, especialment en casos de patologies minoritàries o rares, cardiovasculars, mort sobtada, càncer hereditari i, fins i tot, afectacions odontològiques.

La particularitat de DNA Family Book

El producte en qüestió que la startup santboiana comercialitza té forma d’ou i està fet d’acer inoxidable. La idea és que aquest petit recipient conservi la mostra extreta del familiar que tant pot ser una persona viva com d’un difunt. Llavors aquest petit magatzem se sotmet a un tractament perquè es pugui mantenir a temperatura ambient fins que arribi el moment d’estudiar-lo en un futur.

"Veiem l’ou com un recipient amb dues funcions: emotiva i d'emmagatzematge"

Això està pensat, especialment, per a llars que acaben de perdre algun ésser estimat i veuen de cop la importància de preservar el seu ADN. “Per això veiem l’ou com un recipient amb dues funcions: emotiva, perquè és un record d’aquella persona, fins i tot se li pot gravar alguna cosa a fora; i d’emmagatzematge, ja que guarda el codi genètic”, afegeix Tomàs.

També ofereixen el servei de conservar les mostres congelades a menys de 80 graus en biobancs. Col·laboren amb l’Hospital Clínic, el Germans Trias i Pujol o amb el Banco Nacional de ADN de Salamanca, entitat de referència en el sector.

Paral·lelament tenen el servei d’anàlisi de la mostra. “Un professional estudia el cas de cada família, quina patologia es pateix, quina evidència científica hi ha fins al moment sobre la malaltia i es recomana què fer amb la informació: si analitzar-la ara o esperar uns anys que la recerca sobre l’afectació avanci”, afirma Tomàs. El preu oscil·la entre els 80 euros i els 399 segons el que es contracti.

DNA Family Book
Fotografia: Cedida

Aquesta és una passa endavant si es té en compte que la recent recollida de l’ADN té una limitació: no hi ha preses genètiques antigues que permetin fer comparacions. Tal com explica la doctora en genètica cardiovascular, el fet de no tenir cap mostra d’avantpassats no permetia estudiar els gens i mutacions que han desenvolupat la malaltia, el que dificulta els estudis actuals. En un futur, tenint productes com DNA Family Book, això serà més fàcil.

El canal funerari és on es fan el gruix principal de les vendes perquè, com apunta Tomàs, “és on hi ha l’última oportunitat de recollir mostres genètiques”. Tot i això, els centres hospitalaris, les farmàcies, les asseguradores que vulguin incloure en les pòlisses la possibilitat de conservar l’ADN en biobancs, o bé les residències geriàtriques són col·lectius on també volen introduir el servei.

Objectius molt clars

Després de dos anys, l’empresa ja té un producte amb prou cara i ulls per tenir bona rebuda al mercat. En l’empresa hi treballen els tres socis a temps complet i dues persones més de manera parcial, però preveuen ampliar l’equip ben aviat.

Això es deu a la idea clara que tenen de créixer al mercat espanyol alhora que ho fan a França i Itàlia, dos països on ja tenen diversos partners i l’experiència pròpia de Tomàs. A més a més, preveuen tancar el 2018 la seva primera ronda de finançament, on volen captar 200.000 euros per cobrir tot el cost de la internacionalització.

Pel que fa als recursos financers, la companyia s’ha aixecat amb capital propi i amb un préstec Enisa i ha participat en el programa d’acceleració de startups Pla Empenta d’Acció i Esade.

Més Informació
Emprenedors contra el càncer
La biomedicina catalana atrau 153,1 milions d'euros en inversions el 2016
El genoma al núvol
Avui et destaquem
Comentaris