Gala Freixa: "A Silicon Valley hi ha moltes startups que no aporten cap valor a la societat"

La cofundadora de Sheedo entra a la llista 'Forbes' de menors de 30 anys gràcies al seu impuls emprenedor i a la vocació de muntar un projecte social i sostenible

Gala Freixa, cofounder of Sheedo | Ceded
Gala Freixa, cofounder of Sheedo | Ceded

Gala Freixa té només 23 anys i ja ha muntat la seva pròpia empresa, Sheedo. Una trajectòria que l’ha portat a ser reconeguda per la revista Forbes com un dels perfils de joves emprenedors amb potencial de convertir-se en un referent d’una generació. Amb una clara aposta per la sostenibilitat i amb uns valors molt marcats, Freixa està al capdavant d’una startup que en quatre anys ha aconseguit “canviar la mentalitat de 800 empreses que ara tenen un màrqueting més sostenible i donar l’oportunitat a més de 500.000 persones de plantar la seva primera llavor”. Unes fites que només motiven a aquesta emprenedora de Sabadell a seguir lluitant pel seu projecte i apostar encara més per l’economia circular.

Jove, emprenedora i ara també a la llista Forbes de menors de 30 anys, tot un reconeixement.

És molt gratificant perquè portem molts anys treballant en Sheedo i en el concepte de paper amb llavors i que de sobte comencem a tenir reconeixement i que es doni a conèixer tot l’esforç que hem fet per a nosaltres és molt important. I òbviament el premi de Forbes és un honor i em fa molta il·lusió perquè significa que per fi la gent veu i sap el que estem fent.

Què et va motivar a emprendre?

Quan estava a l’escola ja sabia que volia fer alguna cosa diferent, no volia seguir el mateix camí que fa tothom d’estudiar un grau universitari i després entrar a una empresa a treballar. Tampoc tenia clar que volia emprendre, però sí que ho volia provar, sentia curiositat. Així que vaig decidir apuntar-me al grau universitari LEINN (Lideratge Emprenedor i Innovació) de Teamlabs i la Universitat de Mondragón, que en comptes d’estudiar ADE convencional, t’animen a muntar una empresa. El que mai m’hagués pensat amb 18 anys és que em dedicaria al paper amb llavors. Crec que és molt important que sobretot en aquestes edats tan primerenques estiguem oberts a qualsevol cosa.

Va ser un viatge a Silicon Valley el que us va impulsar a crear Sheedo.

Sí. La carrera que vaig estudiar organitza cada any una sèrie de viatges i un d’ells va ser a Silicon Valley, precisament amb l’objectiu de buscar la inspiració i veure els referents de l’emprenedoria que existeixen avui en dia i que van néixer allà. Ens va encantar la mentalitat que tenen de learning by doing i de com d’avançats estan en els processos de l’empresa, però el que no ens va agradar tant és que hi havia moltes startups que no aportaven cap valor real a la societat, només tenien l’objectiu d’aconseguir finançament i després vendre. Jo tenia molt clar que no volia fer una app que no tingués cap sentit i no aportés valors. Aleshores, quan el meu company Gonzalo Mestre i jo estàvem començant a crear una marca d’espardenyes amb producte local i artesà ens vam topar amb el concepte del paper amb llavors. Era un material que existia en forma de cotó amb llavors i amb l’objectiu de ser plantat, no era un paper que es pogués imprimir ni que fos una eina de comunicació com ho estem utilitzant nosaltres avui en dia.

"Mai hagués pensat amb 18 anys que em dedicaria al paper amb llavors"

En quatre línies, què és Sheedo?

Sheedo és una agència de productes de màrqueting ecològics. El nostre producte estrella és el paper amb llavors, que està fet amb cotó reciclat de la indústria tèxtil i produït artesanalment, sense químics ni tòxics. El fet diferencial és que el pots plantar, ja que conté llavors en la seva composició. Però a més tenim molts altres productes també ecològics que estan dirigits a aquelles empreses que volen comunicar els seus valors cap al medi ambient o de RSC tant internament com externament als seus clients. Som l’alternativa al paper convencional i també a qualsevol tipus de regal corporatiu que una empresa vulgui fer.

Una empresa amb uns valors molt clars cap a la cura pel medi ambient.

Volíem crear un producte que perdurés en el temps, que ensenyés uns valors a la societat i que, en el nostre cas concret, apropés la naturalesa a les persones. A través de Sheedo intentem transmetre una mica d’humanitat en ser un producte artesà. A més, un dels pròxims reptes que tenim és optimitzar el nostre procés de producció i que en lloc de comprar les fibres de cotó com fem ara, ens agradaria reciclar-les directament de la roba de les persones. Així tancaríem el cercle i circularíem ja al 100%.

És difícil muntar una startup en el sector de l’ecologisme?

Jo no diria que és difícil però sí que has de tenir molt clar el que vols i transmetre-ho bé per tal que la gent vegi el valor del teu projecte, ja que moltes vegades en startups socials costa més que les persones et creguin. Tot i que avui en dia cada vegada hi ha més conscienciació sobre el medi ambient i considero que totes les empreses haurien de lluitar per tenir valors sostenibles i ecològics. No hi ha excusa per no avançar cap aquest camí.

I en general, has trobat algun impediment per emprendre a Espanya?

No és fàcil. D’entrada has de pagar molts diners quan encara no has facturat ni un euro, cosa que ens posa molts impediments a l’hora de poder créixer o contractar més treballadors. És complicat perquè a més hi ha poca gent disposada a invertir. Nosaltres hem anat creixent molt a poc a poc precisament perquè ens feia por per la gran quantitat de diners que has de posar i hem invertit moltes hores treballant de manera gratuïta. Tinc entès que en altres països fins que no factures no pagues i aquí no és així. Aquest és el gran desavantatge que tenim els emprenedors de l’Estat espanyol.

"Tenia molt clar que no volia fer una app que no tingués cap sentit i no aportés valor"

Juga l’edat un paper important? Al final tots els fundadors teniu entre 20 i 30 anys.

Per una banda, sí, perquè costa que un inversor confiï en un noi o noia de 18 anys que no té cap tipus d'experiència laboral, però per altra banda també ens ha anat bé a l’hora de presentar-nos a concursos. I és que el fet de ser tan joves i tenir tantes ganes ens ha ajudat també a guanyar. Hem participat en diversos concursos, sempre d’empreses privades, com el de Font Vella, en el qual vam guanyar 10.000 euros, o el de Pascual. Quan alguna persona m’explica que té una idea sempre li dic que es presenti a algun concurs perquè és la millor manera de donar a conèixer el projecte i que t’ajudin a agafar impuls.

Heu tancat acords amb grans empreses com Coca-Cola, Danone, Google Play, HP, BP, l'Ajuntament de Barcelona o Telefónica. Com veus la relació entre startup i corporate?

Hem tingut molta sort perquè han estat les grans empreses les que han vingut a buscar-nos. Aquesta col·laboració entre startups i corporates cada cop la veig més fàcil, perquè nosaltres hem estat reunits amb grans directius i ha estat com si ens reuníssim amb qualsevol altra empresa més petita. Realment són accessibles i per a nosaltres el fet que inverteixin en el nostre projecte ho valorem molt. Gràcies a aquestes grans empreses estem on estem, ja que han confiat en nosaltres i han comprat els nostres productes quan érem molt petits.

El paper sostenible de Sheedo

El paper sostenible de Sheedo | Cedida

Tornem una mica al tema de la sostenibilitat. Hi ha per fi una consciència cap a tenir cura del medi ambient i l’economia circular?

Jo crec que sí, però sobretot les empreses canviaran si el consumidor canvia. Cadascú des de casa seva ha de començar a canviar els seus propis hàbits. Amb Sheedo el que intentem és donar una alternativa fàcil, ecològica i que també sigui atractiva. I el que es tracta una mica és d’això, d'aconseguir que hi hagi més alternatives sostenibles i que el consumidor ho tingui cada vegada més fàcil a l’hora de consumir d'una manera més responsable. Per això el canvi comença amb cada persona.

"Un dels grans desavantatges d'emprendre a Espanya és que d'entrada has de pagar molts diners quan encara no has facturat ni un euro"

Sempre s’ha dit que aquí a Espanya i Catalunya anem per darrere d’Europa en sostenibilitat.

Anem per darrere d'Europa perquè ens ha costat més. Potser aquí a Espanya hi ha menys poder adquisitiu o menys recursos per gastar en una cosa nova que encara no saps molt bé com anirà o quin valor té. Però si les empreses fem més accessibles els productes ecològics i els normalitzem, jo crec que a poc a poc la gent ho anirà apreciant més i consumint més.

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides plantegen objectius per fer front al canvi climàtic i la protecció del medi ambient de cara al 2030. Com t’imagines el planeta del futur?

Arran precisament d’aquests objectius aquest Nadal des de Sheedo hem fet una campanya en la qual hem escollit i convidat 17 empreses que creiem que estan apostant pel medi ambient. Els hem donat una estrella sheedo i han plantat els seus desitjos sostenibles per a l’any 2019. I ho hem fet perquè hem de donar veu a aquestes empreses que ho estan fent bé. Jo espero que el planeta de demà sigui un lloc on tothom estigui molt més conscienciat i que des de les empreses i la política es posin mesures més estrictes per evitar la contaminació.

Més informació
Gala Freixa, de Sheedo, en la llista 'Forbes' de menors de 30 anys
Una marca de motxilles sostenibles guanya el mundial d'emprenedors universitaris
Sicart: "Al futur no seràs de dretes o d'esquerres sinó de Google, Apple o Amazon"
Avui et destaquem
Comentaris