"Un crit a l'esperança de viure". Aquest és un dels lemes de Hysteresis nascuda el 2014 del debat d'una família de Sabadell en una xurreria de Madrid. "Vam veure que hi havia una revolució social, necessitàvem polítics més propers però també empreses i productes més propers", recorda Josep Prat, cofundador i director de comunicació de la startup. A contracorrent, Hysteresis va començar com a ecommerce i ara té les seves ulleres magnètiques d'esquí (capaces d'enganxar-se a una nevera) en més de 100 botigues a peu de carrer o de pista. El seu secret? "Li donem tot el poder al client". La seva aspiració? "Ser un referent dins l'òptica de la neu".
Prat: "Aspirem a ser un referent dins l'òptica de la neu"
Al més pur estil Hawkers, Hysteresis té un producte "fresc, innovador i personalitzable" i un tracte "pròxim, ràpid i interactiu". El client ho tria tot: el marc, la lent i la cinta. Ulleres d'esquí al gust del lliure pensador. La comunicació multicanal i multidireccional és també una de les claus del seu èxit. Amb més de 30.000 seguidors a les xarxes socials, es ven un producte com una autèntica filosofia de vida que passa per "canviar contínuament, d'experimentar, de superar les pors i d'aconseguir els somnis".
El seu nom, procedent de la corba d'Hysteresis, ja és tota una declaració d'intencions de la revolució magnètica: "L'estat depèn d'una història prèvia, però si els comportaments s'inverteixen, no es repeteix la situació inicial".
Neu online i física
L'aventura cap a la neu arranca de la mà de tres germans (Imma, Josep i Jan) i un amic (Sergi Fernández) amb un capital inicial de 10.000 euros. Primer, com a autònoms i després com a societat limitada. No han demanat mai cap crèdit ni han participat en cap ronda de finançament però no descarten haver de demanar ajuda de cara a la pròxima temporada. La facturació de 200.000 euros d'aquest any, el que suposa cinc vegades més que la de 2016, ha trencat tot els seus pronòstics.
Al començament, Hysteresis lluïa magnetisme únicament a internet. Prat explica que "les vendes eren bones, el producte enganxava però la gent volia tocar-lo i veure'l en persona". Botiga física vs online? Ara mateix, millor totes dues. Tot i que la startup no té establiment propi, aquest Nadal ha entrat en grans superfícies com El Corte Inglés, Pic Negre, Pyrénées, Serra Nevada o Aramón. "Necessitem estar a les botigues perquè són prescriptores i una referència de credibilitat", afegeix el cofundador.
Són punters en tecnologia magnètica aplicada a l'òptica. Primer, la deixen tastar als riders de la neu i després la comercialitzen. Tot i que la competència ja s'ha apuntat al carro del magnetisme, el cofundador es mostra convençut que "ser els primers i estar en botiga física i online" és ara mateix el camí de l'èxit.
La filosofia de magatzem
Prat no esquia però procura estar connectat en tot moment per si hi ha qualsevol dubte o nova comanda. Moltes tardes se les passa al magatzem muntant i desmuntant caixes i ulleres. "És un procés complicat", admet. Del disseny a l'entrega final passant per la tecnologia magnètica i el packaging. Ara bé, Prat es mostra molt orgullós de "la filosofia de magatzem", ja que li ha permès començar de zero, entendre "la dificultat d'emprendre", així com aprendre a valorar "totes les peces del seu equip". Per recollir, s'ha de sembrar.
Entre els 30 euros de Decathlon i els 250 euros de la nord-americana Oaklay, Hysteresis es desmarca amb un preu de 100 euros per pack que inclou ulleres, lent extra, caixa, funda, bossa i tub. "Moltes grans empreses del món de l'esquí encara no han entès que ser proper és la clau perquè et segueixin comprant", assegura Prat. Cita com a exemple el cas d'una companyia telefònica que no agafa el telèfon, demostrant així que "no sap respondre el client amb allò que ven."
Esquiar a l'estiu?
Amb un somriure de plena satisfacció, recorda el cas d'un client de Suècia que els va felicitar pel seu producte i la seva atenció personalitzada fins al punt de promocionar-los entre els habitants del seu poble. O un altre que els va batejar en un portal d'esquí com a "les Hawkers de la neu". Malgrat el temporal, el seu mercat és el món. De fet, van fitxar un comercial de Nintendo que ara ja no només es dedica a vendre el producte pel conjunt d'Espanya i Andorra, sinó que ja està explorant el mercat de Sudamèrica per a cobrir l'altra meitat de l'any.
Prèviament, van provar sort amb les ulleres de sol però, segons Prat, "és un mercat molt explotat tant a escala física com ecommerce que difícilment dóna beneficis per la feina que suposa". Així doncs, han optat per l'especialització: "Ens vam centrar en l'esquí perquè ens era més fàcil i perquè així ens convertíem en especialistes per al públic". Per a una marca, voler-ho tot sovint és com no tenir res. Almenys, de cara a la galeria. El cofundador defensa que "a no ser que sigui molt coneguda, és difícil que una empresa que fa cascs, esquís, botes i ulleres es posicioni en el quadre mental d'un client".
"Les ulleres de sol són un mercat molt explotat"
De cara al futur, Prat s'enrecorda del passat. Concretament, del sociòleg polonès Zygmunt Bauman i la seva famosa teoria sobre "la modernitat líquida". "Nosaltres emprenem i intentem guanyar un espai al mercat fent les coses diferents de com s'han fet fins ara. Primer s'ha de pensar com canvia la societat i després t'hi has d'adaptar", assegura. Hystheresis va néixer per magnetitzar i en pocs anys espera guanyar reconeixement tant entre els professionals de l'esquí com entre els seus amants. En l'últim minut i en plena campanya electoral, Prat demana el vot al seu potencial client: "Volem ser els teus ulls, en el risc i en la diversió, amb l'última tecnologia, pensant a fer-te la vida més fàcil".