"Per què si tothom fa servir aplicacions l’administració hi posa tantes pegues?"

‘VIA Empresa’ i Ibercaja organitzen un debat sobre emprenedoria en què participen startups de diversos sectors

La taula rodona sobre mobilitat de la jornada 'Emprenedoria i imaginació a Sant Cugat'  YVES DIMANT La taula rodona sobre mobilitat de la jornada 'Emprenedoria i imaginació a Sant Cugat' YVES DIMANT

La mobilitat serà elèctrica i compartida; la col·laboració público-privada en salut és bàsica; i el consumidor demana uns serveis fàcils d’utilitzar i digitals. Aquestes són tres de les conclusions que es poden extreure de la jornada Emprenedoria i imaginació a Sant Cugat, organitzada per VIA Empresa i Ibercaja. S’ha celebrat aquest dijous, 28 de novembre, al Trade Centre Sant Cugat i ha posat les bases de com seran aquests sectors en el futur, a quins reptes s'enfronten i com les startups contribueixen al canvi. L'acte ha comptat amb la participació i el testimoni de 14 empreses i diversos experts que han conduït les tres taules rodones de l'esdeveniment. 

A l'acte també hi han assistit la tinent d'alcalde de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Sant Cugat, Elena Vila, i el gerent comercial per l'Arc Mediterrani d'Ibercaja, José María Santos. El responsable de l'entitat ha recordat que el setembre passat es va fer la posada de llarg a Barcelona de la plataforma Ecosistema Mes Empresa, una iniciativa d'Ibercaja i la seva fundació englobada dins Emplea y Emprende. L'objectiu és "reforçar l'estratègia de l'entitat amb les empreses dels territoris" on operen, així com aportar-los "innovació i col·laboració" més enllà de proveeïr productes i serveis financers. 

Santos: "Les noves realitats del mercat exigeixen noves maneres de relacionar-se"

"Les noves realitats del mercat exigeixen noves maneres de relacionar-se", ha assegurat. El projecte vols convertir-se en un punt de trobada entre empresaris, professionals i directius, i entre startups i grans empreses. En xifres, s'han impulsat més de 850 projectes que han suposat la creació de 500 empreses que han generat 2.500 llocs de treball. 

Tot plegat gràcies al Tend Up o a tallers Innotech que es realitzen tant a Barcelona com en altres territoris amb metodologies d'innovació com la realitat virtual, el Kanban, l'Agile o el Design Thinking. La plataforma Ecosistema de la qual també formen part Microsoft, BSH, Ambar o Alsa ja ha aconseguit la fita de 15 reptes d'open innovation i compta amb aliats estratègics com Peninsula, GFT, Abacus i Valkiria.

"Si depenem de les polítiques dels nostres països per a lluitar innovació tecnològica contra Àsia o els EUA ho tindrem complicat. Només ens queda cooperar entre nosaltres, ajudar-nos entre els uns i els altres, crear aliances, compartir inteligencia, ser sostenibles i responsables per trobar noves formes d'adaptar-nos més ràpidament que les gaseles d'altres entorns econòmics", ha afegit. 

Alexandre González, president de la Cambra d'Emprenedors i Empresaris, ha estat l'encarregat de fer el discurs inicial. Hi ha volgut destacar dos punts bàsics per tenir un bon ecosistema emprenedor: la formació i la multidisciplinaritat. D'una banda, ha assegurat que "ens preocupa molt que la universitat i l’empresa no es parlin; actualment, es donen l’esquena". És per això que l'entitat treballa en crear espais de nexe entre el món formatiu i el professional, així com ho fa entre emprenedors joves i empresaris sèniors. 

En el sector de la mobilitat, la irrupció dels patinets elèctrics als carrers de les ciutats i la reducció de les vendes de cotxes són dos factors que marquen l'actualitat, com ha introduït el moderador de la taula, Albert Millán. La revolució d'aquest àmbit ha de venir de la ciutadania, segons Francesc Costa de MEC Carsharing, "després, ja reaccionarà l'administració". De fet, els quatre ponents de la taula rodona de mobilitat coincideixen que les traves que es troben els nous actors que es dediquen, sobretot, al sharing, vénen de l'administració.   

En el sector de la mobilitat, la irrupció dels patinets elèctrics als carrers de les ciutats i la reducció de les vendes de cotxes són dos factors que marquen l'actualitat

"Hi ha una petició bastant generalitzada: que la política intervingui per l’interès general i no per mesures electorals. Per què si tothom fa servir aplicacions de mobilitat l’administració hi posa tantes pegues? Les mesures haurien de ser pensant en el ciutadà". Mar Alarcón, fundadora i CEO de SocialCar, creu que els ajuntaments tenen un paper més enllà de permetre les noves modalitats de mobilitat, que és renovar també el transport públic: "Totes les solucions noves són a demanda: tens el cotxe, la moto o el patinet quan i on vols, i això s’ha d’aplicar al transport públic; s'han de fer trajectes molt més eficients que els que hi ha ara". 

Més info: HolaHome i adéu a la burocràcia del lloguer

Cristina Castillo, cofundadora de la startup de patinets elèctrics Reby, considera que la manca d'implicació que veu de les administracions públiques es donen per "por", en el cas del seu mitjà de transport, perquè és nou, i per por "d'apropar-se a les empreses privades i fer proves pilot". Un altre actor del sector, les empreses d'automoció tradicionals, també s'estan interessant en aquest tipus de serveis i algunes, com Seat, creen aliances amb companyies de nova creació que els ofereixen per tal d'amortir la pèrdua de quota de mercat, indica Hunab Moreno, director general a l'Estat espanyol de Mobike, una empresa de bicicletes intel·ligents compartides.     

Les dades personals en salut

En el camp de la salut, el debat sobre la col·laboració público-privada és un dels temes que ha centrat la taula rodona, moderada per Quico Domingo, soci de Mortensen. Els quatre ponents l'han considerada bàsica. Per a Joan Escudero, responsable d'innovació del Grupo Pulso -una empresa dedicada a la gestió del coneixement en el sector-, Catalunya té una estructura d'institucions públiques i público-privades en el camp de la salut privilegiada: "Tenim unes estructures obertes a col·laborar amb la indústria; a altres comunitats és molt més complicat". 

Els ponents de la taula rodona sobre salut de la jornada 'Emprenedoria i imaginació a Sant Cugat' | YVES DIMANT

Els ponents de la taula rodona sobre salut de la jornada 'Emprenedoria i imaginació a Sant Cugat' | YVES DIMANT

Anna Nicolau, cofundadora d'Icaria Medical -que ha desenvolupat un dispositiu que mesura la pressió arterial de manera continuada i no invasiva-, i Maria Cabello, de RheoDx -que monitoritza els glòbuls vermells-, han parlat de la col·laboració amb hospitals públics. "L’únic problema és el timing; mai no coincidiran amb una startup... Per passar un comitè ètic d’un hospital hem hagut d’esperar tres mesos", explica Nicolau.

Un altre dels grans reptes als quals s'enfronta el sector és el tractament de dades personals. Escudero ha avisat que Europa té la regulació més restrictiva en aquest sentit, en contra de la tendència als Estats Units o Àsia. Cabello ha exposat el problema principal amb què es troba RheoDx: "En l'etapa preclínica, ens falta molta informació. Per exemple, si analitzem sang, no sabem si la persona s'ha pres un ibuprofeno". En el cas de YeyeHelp -una plataforma d'atenció domiciliaria per a persones majors-, el seu CEO, Carlos Manuel Guamán, ha indicat que el problema el troben amb l'entorn familiar de la persona atesa: "Són unes dades sensibles, però si veiem que la parella o els fills del pacient es troba malament psicològicament, no podem quedar parats". 

El tractament de les dades personals és un dels grans debats entre els nous actors privats del sector salut

L'última taula rodona s'ha centrat en els serveis amb ponents d'empreses molt diverses. Anna Ruiz-Pericacho ha introduït la companyia que va fundar amb l'objectiu de facilitar i agilitzar els tràmits per llogar un habitatge, HolaHome. La principal lliçó que ha après en aquesta aventura, ha explicat, va ser "oferir un producte amb contingut, que aporti valor afegit". Per la seva part, Julien Palier va centrar el seu negoci, Daysk, en canviar la manera de fer feina: "Qualsevol edifici d’oficines té taules disponibles, així que per què no les aprofitem en lloc de fer quilòmetres que tenen un impacte ambiental i ens prenen temps".

Els ponents de la taula rodona sobre serveis de la 'Jornada d'emprenedoria i imaginació a Sant Cugat' | YVES DIMANT

Els ponents de la taula rodona sobre serveis de la 'Jornada d'emprenedoria i imaginació a Sant Cugat' | YVES DIMANT

Escout és una altra de les startups que ha participat a la jornada, dedicada a sistemes de tancament per a portes. Una de les seves fundadores, Lidia Vilabella, ha explicat que actualment centren els seus esforços a oferir servei a empreses: "Hem entrat a les estacions d'esquí, als trasters...i cap aquí volem dirigir-nos". Jaume Viñola, d'IP Bouys, comercialitza serveis a l'àmbit marítim: "Fem boies del segle XXI, intel·ligents, amb un sistema de comunicació sense fil i de fondeig ecològic per preservar el fons marí". La consultora informàtica Orbal, segons ha explicat el seu propietari, Josep Maria Gris, va trobar-se amb dos problemes principals quan va començar ara fa 14 anys: "Necessitàvem ajuda en estratègia i finances". Finalment, Gonzalo Martínez, CEO de Topshot, ha posat l'accent en la formació, imprescindible en el camp que toca la seva empresa, l'audiovisual.   

Més informació
Daysk, l'Airbnb de les oficines
Els reptes digitals del 'retail' català
'VIA Empresa' i Ibercaja connecten startups amb una jornada sobre emprenedoria
Netflix, la mobilitat del futur?
Avui et destaquem
El més llegit