L'educació 'online' arriba a les empreses

Homuork, una 'start-up' de Barcelona, trasllada el model revolucionari de plataformes com Coursera i Udacity a l'educació corporativa

Deu milions d'usuaris. Prop d'un miler de cursos. Més de 200 universitats implicades. Aquestes són les xifres que il·lustren la revolució que ha suposat el moviment dels MOOC's (Massive Open Online Courses) en el terreny de l'educació online i que ara també arriba al món empresarial a través de Homuork, una start-up catalana, creada al gener del 2013.

Homuork té com a objectiu millorar l'experiència de l'usuari i maximitzar l'aprenentatge a les empreses, seguint l'exemple de plataformes americanes com Coursera, Udacity o EdX. "El que és interessant per al món empresarial és que els MOOC's han desenvolupat un model pedagògic per l'e-learning que funciona radicalment millor que el que coneixíem fins ara, on s'abusava de continguts poc interactius i plataformes amb les que l'usuari s'hi havia de barallar", argumenta Alexandra Maratchi, CEO i sòcia fundadora de Homuork.

Creixement sostingut
Les condicions semblen les apropiades per llençar-se a l'aventura. La demanda d'e-learning a l'empresa ha crescut enguany per sobre del 50%, mentre que la satisfacció amb l'oferta no arriba ni al 48%, segons dades del Baròmetre de l'E-learning Corporatiu de IESE. Homuork apareix en aquesta equació com un model innovador.

Amb una inversió inicial de 45.000 euros, la start-up de Barcelona va llançar la seva plataforma de cursos en línia al juliol d'aquest any i de moment ja compta amb diversos projectes en cartera, cas d'una col·laboració amb l'escola de negocis Esade per a una formació amb Deloitte o una formació per a una empresa cervesera.

Cursos a mida
A diferència d'altres plataformes internacionals, Homuork permet personalitzar els continguts. "El ROI en formació corporativa és baix per l'escassa customització dels cursos, cada empresa té necessitats i característiques concretes", explica Xavier Orri, soci fundador i responsable d'Operacions de l'empresa, que afegeix que "el model de Homuork passa per dissenyar formacions a mida per cada client tot conservant un preu molt competitiu respecte el mercat".

Solució 360º
Segons Maratchi, aquesta perspectiva és el que converteix Homuork en una "solució 360º", amb un procés que comença amb l'anàlisi de necessitats formatives de l'empresa i el disseny pedagògic del curs, segueix amb una fase de producció dels continguts educatius i acaba amb la distribució i administració del curs a la comunitat d'alumnes designada per l'empresa.

Gràcies a aquest enfocament, expliquen els fundadors, un dels productes formatius que millor estan funcionant són els commitment packs, cursos de benvinguda i processos per a nous entrants a l'empresa. "Són una eina molt potent per reduir els costos en formació 'informal' que es dedica als nous treballadors, homogeneïtzar el discurs corporatiu i construir sentit de pertinença des del primer moment", explica Orri.

Vocació europea
De cara al futur, l'empresa espera créixer a nivell europeu. "Tot just acabem de rebre 100.000 euros de finançament per part de l'Institut Català de Finances i un crèdit d'ENISA de 50.000; això ens dóna força i confiança per respondre a l'interès que hem despertat a França, Suïssa i Bèlgica, tres mercats que coneixem bé i on tenim molt bones perspectives. La nostra vocació és ser una empresa d'abast europeu", conclou Maratchi.
Avui et destaquem
El més llegit