La start-up més innovadora d'Europa

Sparsity Technologies, una spin-off de la UPC, crea una tecnologia que analitza les xarxes socials per crear eines útils per a usuaris i empreses

Les xarxes socials són molt més que canals de comunicació entre usuaris, són xarxes amb informació útil tant per a la recerca com a les empreses. Precisament la companyia catalana Sparsity Technologies s'ha fet un lloc al mercat europeu amb una tecnologia puntera que analitza grans quantitats de dades per extreure'n conclusions per a diversos àmbits.

La seva tasca no ha passat desapercebuda. La Comissió Europea va reconèixer-la aquest estiu en un informe com l'empresa amb més capacitat d'innovació en TIC a Europa i ara ja fan el compte enrere per saber si són els guanyadors dels premis Innovation Radar que atorga la UE el pròxim 22 d'octubre.

La spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) porta ja cinc anys en marxa i pot presumir d'haver comercialitzat la seva tecnologia arreu del continent, així com d'haver desenvolupat l'ús dels graphs en l'entorn corporatiu.

Popularitzar el 'graph'
Molts usuaris han vist rodar per Internet aquests graphs com una imatge que representa amb punts i línies les relacions que hi ha entre els perfils d'una xarxa social. Sovint és vist com una informació curiosa, però per a Sparsity Techonologies és la base del seu negoci.



"Tot va néixer amb una col·laboració amb l'Agència Notarial de Certificació per detectar frau en les transaccions de compravenda d'habitatges. Vam veure que els graphs eren una eina molt potent d'anàlisi d'informació i vam decidir crear un gestor de graphs, que és el que comercialitzem ara mateix", explica el CEO de la companyia, Josep Lluís Larriba a VIA Empresa. La spin-off comercialitza aquesta tecnologia, però també ofereixen serveis a mida i fan una mica de consultora per a les empreses que volen aplicar l'ús d'aquesta eina per a fer anàlisi.

Tecnologia per a tots els sectors
Actualment tenen entre mans sis projectes europeus de diferents àmbits. Un d'ells se centra a estudiar les xarxes socials "per identificar els teixits que estaran de moda en les pròximes temporades, ajudant a les pimes a reduïr el cost de creació del seu mostrari".

Un altre dels treballs pretén crear el que Larriba descriu com "una infraestructura informàtica per al tren europeu que faci que l'experiència sigui molt menys traumàtica". Per entendre-ho, el CEO pren l'exemple d'un turista que viatja de Barcelona a Suècia: "Li podríem estalviar agafar 4 o 5 bitllets diferents i li donarem un sistema que sigui capaç de reconèixer a quina estació es troba l'usuari en tot moment i saber si necessita ajuda amb l'equipatge. També podem fer que, a través dels gustos, l'espera en alguna estació sigui més lleu amb recomanacions de restaurants o botigues on anar".

El turisme dóna per molt i queda clar amb una altra línia que estan desenvolupant amb Turisme de Barcelona i Triangle Postals per crear una "guia turística offline de la ciutat per a mòbils que, en funció de caracteritzar cada persona, aconsella itineraris adapats als gustos i al trànsit o aglomeració que hi pugui haver en el moment". Com que el sistema és una bona ajuda per a millorar la gestió de la mobilitat, Larriba afegeix que d'aquí ha sorgit un altre projecte a escala europeu que permetrà a les ciutats millorar les seves polítiques a través de la informació extreta de l'app.

Trobar sinergies entre organitzacions
Josep Lluís Larriba és el director de la companyia i alhora del grup de recerca de la UPC amb el que treballen en conjunt. "L'empresa porta la part de desenvolupament, mentre que la universitat se centra més en la recerca", puntualitza sobre la col·laboració.

A més a més, la spin-off està integrada dins del Centre d'Innovació i Tecnologia i de la UPC (CIT UPC) i també de la Xarxa Tecnio. Això és el que els permet estar en contacte amb altres grups de recerca i establir les "sinergies necessàries per resoldre problemes" que ells, des de Sparsity Technologies, no poden solucionar.

Dins d'aquesta reflexió, el CEO aprofita per esmentar el que veu com "un dels grans problemes de Catalunya": "Tenim consciència de la importància de les dades, però se li té por a la tecnologia". Equipara la situació catalana a la dels Estats Units, on assegura que les companyies inverteixen en tecnologia "assumint els riscos", mentre que a Catalunya "anem més a roda". Un context que justifica el perquè la spin-off té la seva quota de mercat principal fora del nostre territori.

Bones sensacions de futur
El 2016 s'albira com el millor any per a la companyia. La seva facturació se situa entorn el mig milió d'euros, però Larriba creu que la nominació al Radar Innovation els permetrà donar impuls al negoci i doblar el pròxim any els ingressos.

Avui et destaquem
El més llegit