Matemàtiques online per a tots

En plens exàmens de selectivitat on participen més de 6.000 estudiants catalans, l'start-up Sangakoo consolida el seu projecte d'exercicis online per millorar l'aprenentatge de l'assignatura més temuda

Trigonometria, equacions, radicals, probabilitat... Els conceptes que omplin la nebulosa de la ciència matemàtica volten a hores d'ara pel cap dels 6.000 d'estudiants catalans que es presenten aquest dimarts als primers exàmens de les proves d'accés a la Universitat del setembre. És la 'repesca' de la prova ja celebrada al mes de juny, que a Catalunya va sorprendre la majoria dels alumnes per la seva dificultat.

I és que les matemàtiques solen ser l'assignatura més temuda pels estudiants i una de les que més preocupen els tècnics de diferents informes d'avaluació del nivell acadèmic dels nostres estudiants. Una preocupació que ha animat al cirurgià i emprenedor català Pere Monràs a crear Sangakoo, una start-up que posa a l'abast de tothom exercicis matemàtics en línia per millorar les capacitats més enllà de sumes i restes.

El projecte sembla que ja camina sòlidament: tenen més de 16.000 usuaris en actiu a l'Estat espanyol, però també hi participen usuaris de l'Argentina i Mèxic. Amb un total de 7.000 visites diàries, ja s'han fet més de 6.000 exercicis i en aquests moments hi ha un total de 32 col·legis de Barcelona que ho estan fent servint a les seves aules. 

Aplicatiu de treball col·laboratiu
Però, "què és exactament Sangakoo?", preguntem a Monràs: "És un projecte de caràcter social i universal. Considerem que després de l'escola, necessitem complementar l'educació per facilitar als estudiants que tinguin una plataforma per explorar en relació amb les matemàtiques tot això que vulguin saber", resumeix.

L'start-up, amb seu a la zona 22@ de Barcelona, té un equip permanent de tres persones i d'altres tres professionals que col·laboren amb assiduïtat. A més, estan els seus socis, majoritari dels quals és Monràs, ferm defensor de l'economia social i del bé comú. "Per la meva experiència he après que els professionals amb coneixement necessiten eines modernes. Els estudis es queden curts", explica.

El funcionament, sota el lema 'Maths for life', és senzill. El sistema permet crear un problema i llançar-ho a la xarxa, per tant hi ha un exercici d'autoaprenentatge i de col·laboració amb els demés. "Diuen que s'aprèn més ràpid col·laborant amb els altres que competint", assegura Monràs.

El primer graó de Sangakoo permet treballar en línia sense cap tipus de pagament, però el segon graó, on participa un tutor personal, sí que exigeix una quota. "El fet important és anar aprenent a poc a poc, estem molt acostumats a rebre però aquí està bé aprendre. És el learning by doing", insisteix. 

Una experiència "estimulant"
Un dels centres que l'utilitza és el Col·legi Dominiques de l'Ensenyament de Barcelona. Ho explica la mestra Mercedes Jover, qui està encantada amb l'aplicatiu. "Nosaltres la vam fer servir l'any passat i ara l'hem comprat perquè ens va agradar molt. És un programa que ens permet fer unes 'mates' diferents perquè als alumnes se'ls fan molt farragoses. Estan acostumats a la tecnologia i a treballar amb l'iPad", apunta Jover.

Enguany al seu centre, un total de 380 alumnes, des de primer d'ESO fins a Batxillerat, treballaran amb Sangakoo. "És un programa que serveix per estimular les intel·ligències múltiples, perquè el fa és que hi ha un mercat de problemes i ells fan els enunciats del problemes. Els dona autonomia", apunta.

El projecte està en fase d'expansió. L'equip comercial de l'start-up està oferint el projecte visitant tots els centres educatius possibles i reunint-se amb els professors de matemàtiques de les escoles. "El que és important no són les matemàtiques, és el que puguis fer, perquè qualsevol cosa que facis a la vida acabarà sent un número", reflexiona l'ideòleg d'aquesta eina educativa del segle XXI.

Avui et destaquem
El més llegit