• Empresa
  • Neix Oppin Tech, un híbrid entre xarxa social i mitjà de comunicació

Neix Oppin Tech, un híbrid entre xarxa social i mitjà de comunicació

La startup catalana vol crear una plataforma per opinar i intercanviar idees de forma senzilla, lliure i oberta

Oppin neix entre dos mons, les xarxes socials i els mitjans de comunicació | iStock
Oppin neix entre dos mons, les xarxes socials i els mitjans de comunicació | iStock
Oriol Hermosilla
Barcelona
12 de Gener de 2023
Act. 12 de Gener de 2023

La disrupció digital i la influència de les xarxes socials en la darrera dècada han generat noves maneres de fer periodisme i transmetre la informació a la ciutadania. Al rigor tradicional s'hi han unit la immediatesa i la interactivitat, un nou paradigma que ha fet sorgir nous projectes i canals. Aquest és el cas d’Oppin Tech, o oppin.io en el seu format web, una aplicació que ha comptat amb el suport de Barcelona Activa, i que neix entre dos mons, les xarxes socials i els mitjans de comunicació, per agafar tot allò que és bo de cada branca, unir-ho i crear una nova plataforma informativa oberta, i amb continguts elaborats i lliures. 

 

L’obertura d’una oportunitat entre dos mons

Amb la informació actualitzant-se a cada instant, les xarxes socials són un canal vital per transmetre-la de forma ràpida, àgil i universal. Però les xarxes socials compten amb un parell de problemes. No van néixer per a això i, a més, el control sobre les fake news és ben complex. Twitter, Facebook o d'altres menys adaptades, però que també poden servir com TikTok i Instagram no deixen de ser contenidors d'usuaris lliures que publiquen amb total llibertat sota controls poc restrictius. Existeix el rigor? La veracitat? La revisió? El Washington Post ja va explicar com fins i tot Donald Trump, expresident dels Estats Units, va escampar més de 22.000 mentides i afirmacions falses via xarxes quan era president. Les xarxes ofereixen immediatesa, però encara han desenvolupar-se en matèria de verificació.

A l'altra banda apareixen els mitjans tradicionals. Mitjans que s'han adaptat als nous temps i que avui en molts casos compten amb una branca digital tant o més important que la redacció tradicional. Però per Joan Isern, CEO i fundador d'Oppin Tech, "els mitjans necessiten una modernització" i és que sovint "no són accessibles a tothom i no són lliures". És així com fa quatre anys Isern va sentir la necessitat de canviar-ho. Llibertat, contingut elaborat i poder ser un altaveu per a tothom, tres punts clau que l'emprenedor va voler unir i que fonamenten la idea d'Oppin.

 

"Un espai on tothom pugui opinar i escoltar. Una plataforma on una opinió no és correcta o incorrecta, és només un punt de vista"

La nova web i aplicació vol ser un contenidor de continguts elaborats, una xarxa "focalitzada en llarg contingut", una plataforma on tothom pugui aportar el seu granet de sorra via opinions, notes de premsa, anàlisis o estudis. La premissa és clara, ser "un espai on tothom pugui opinar i escoltar. Una plataforma on una opinió no és correcta o incorrecta, és només un punt de vista", destaca Isern.

La llibertat d’expressió com a pal de paller

Per fer-ho, la xarxa social s'estructura en diferents seccions i agrupa continguts de temàtiques similars. A més, sobre una opinió, sempre es pot viatjar als diferents punts de vista de forma senzilla a través de les opcions que ofereix Oppin Tech a la seva interfície. La idea és contrastar i oferir a l'usuari un punt de trobada de diferents punts de vista per fonamentar el pensament crític i la reflexió, allunyant-se del "context d'interès" que tenen els mitjans de comunicació.

Una muestra de la interfaz de Oppin | Cedida
Una mostra de la interfície d'Oppin | Cedida 

Però evidentment sorgeixen dubtes, és tota llibertat d’expressió acceptada? Per Isern, amant també de la història, “sempre que s’ha defensat la llibertat d’expressió, el món ha estat un lloc millor, més inclusiu i amb oportunitats per a tothom”. De totes maneres, tot i ser un espai obert a totes les idees, oppin.io no és aliena a les lleis, ni a la realitat. “Com a equip tindrem la possibilitat de moderar tot allò que s’escapi”, i és que discursos d’odi o enaltiment a conductes violentes -per exemple- no només seran etiquetats com a tal, sinó que els administradors tenen plena capacitat per regular-los encara que la premissa bàsica de la nova plataforma sigui evitar la censura.

Ja existeixen espais com Oppin arreu del món que també han funcionat. Aquest és el cas de Medium als Estats Units

A més, els usuaris compten amb diferents verificacions. Existiran perfils oficials, però també etiquetes com les d’especialista. D’aquesta manera es fonamenta que, per exemple, metges que opinin sobre medicina, tinguin una certa autoritat i més pes en tot allò que estigui relacionat amb el seu camp. Isern té clar que el rigor i la “professionalització” han de ser importants en l’espai que ha dissenyat.

Oppin també compta amb la possibilitat de pivotar i és que al ser un híbrid entre xarxes i mitjans, si no es poden consolidar, "sempre tindrem marge de maniobra per adaptar-nos a alguna de les dues realitats", ha explicat el CEO de l'empresa. L'objectiu és obrir-se al públic durant els pròxims mesos de 2023, després de tancar les últimes actualitzacions i perfilar la infraestructura web i app.

Dues fases de finançament

Actualment en fase de prototip, oppin.io -que d'entrada només compta amb versió web- ja està rebent els primers feedbacks positius dels usuaris privats que l'estan provant, però al llarg del primer i segon trimestre de l'any volen reunir inversors que aportin 50.000 euros de capital, per tal de llançar-la al mercat amb totes les garanties d'èxit. Isern també ha explicat que ha d'existir una segona fase de finançament, aquesta centrada en el màrqueting i la creació de l'aplicació, que també requerirà una inversió de 50.000 euros més.

Però les expectatives són bones i és que tot i considerar-se pioners en la seva proposta de valor: “El nostre propósit és diferencial. Ètic i social”, ha comentat, ja existeixen espais com Oppin arreu del món que també han funcionat. Aquest és el cas de Medium als Estats Units, una plataforma d’intercanvi d’idees i opinions americana que es defineix com a “oberta i on els lectors troben un pensament dinàmic d’experts que comparteixen escrits sobre qualsevol tema”. Si allà ha triomfat, des d’Oppin Tech tenen clar que la seva idea també ho pot fer aquí.