Northweek: conquerir Europa des d'un garatge

La marca catalana, comandada per dos joves de Vilassar de Mar de 22 i 21 anys, preveu vendre 250.000 ulleres de sol i facturar 5 milions d'euros aquest 2015

L'empresa catalana Northweek va tancar 2014 amb 100.000 ulleres de sol venudes i 2 milions de facturació. Aquest curs esperen arribar a les 250.000 ulleres, el 60% fora de l'Estat espanyol, i arribar a ingressar 5 milions. "Anem ben encaminats perquè aquesta primavera mateix estem venent el triple que a la mateixa època que l'any passat", explica Àlex Huertas, un dels dos socis de l'empresa, amb seu en una nau industrial de Cabrera de Mar (Maresme) de gairebé 500 m2, on hi treballen una vintena de persones.

Fins aquí, les xifres d'un cas d'èxit empresarial que entra dins dels cànons habituals. Però darrere de Northweek hi ha una història que se surt del comú, més pròpia d'un conte de fades (emprenedores) que del món real dels negocis. Àlex Huertas té 22 anys. El seu soci, Hector Rey, 21. La idea de crear l'empresa es remunta al 2012, quan tot just acabaven de fer-se majors d'edat i cursaven el primer any de carrera. Tal i com manen els cànons de l'emprenedoria ideal, ho van fer en el garatge del pare d'un ells, com Jobs i Wozniak, però sense barallar-se amb xips. El que ells volien vendre eren ulleres de sol amb dissenys a l'última moda, adaptables al gust del client i amb preus abastables. Tres coses amb les quals cap marca del moment arribava a complir.

El bon ull pel mercat i la passió per l'emprenedoria els ve encara de més lluny, de quan eren uns marrecs. "Quan anàvem plegats a l'institut ja ens dedicàvem a importar marques de roba sobretot d'Estats Units, que aquí no es trobaven o era molt cares, i revendre-les als nostres companys", recorda Huertas tot rient. Quan van donar el salt a la universitat van pensar en deixar enrere a "aquestes cosetes" i crear una empresa de veritat. "Els dos portàvem ulleres de sol i estàvem farts de deixar-nos una pasta o de buscar marques que no es distribuïen aquí". Dit i fet, van crear Northweek, una marca d'ulleres de sol low-cost customitzables que vendrien exclusivament per Internet.

"No teníem ni punyetera idea de res, ens pensàvem que compraríem les ulleres a algun proveïdor, faríem la web, ens posaríem a vendre-les i au", se sincera el soci de Northweek. La cosa, evidentment, no va ser tan fàcil. Van passar uns vuit mesos fins que no van trobar un proveïdor que els oferís qualitat decent, van aconseguir una web que fos tan atractiva com útil, i van completar tota la paperassa necessària.

Però a partir de llavors, l'ascens no va tenir aturador. Amb els pocs diners que disposaven d'entrada, van fer una primera comanda d'un miler d'ulleres de sol amb patents que ja havien caducat, per tal que el comprador se les pogués remodelar al seu gust seguint les tendències actuals. I van començar a fer publicitat per dues vies: la més simple i directa, donar la llauna a tothom a qui coneixien sobre les seves ulleres de sol boniques i barates. Després les xarxes socials, que van concentrar tots els seus esforços, sobretot a través de publicitat de pagament a Facebook, però també sent molt actius a Twitter i a Instagram.

Èxit fulgurant
I la fórmula, tan òbvia com sembla, va funcionar. El miler d'ulleres encarregades van arribar un mes abans que estigués disponible la web. Però no van estar a temps de guardar-les i esperar a que el portal tingués la versió definitiva. "Va ser fulgurant, les vam vendre totes sense que calgués la web, a amics, coneguts i saludats, que ens les venien a buscar directament al garatge" recorda Huertas. Com que les ulleres arribaven per peces, els mateixos clients se les muntaven com volien al garatge, tal i com ara poden fer a la pròpia web. La customització ha estat una de les claus de l'èxit del producte, i segueix sent l'element més identificatiu de Northweek ara que li ha sortit molta competència.

Però a què es va deure aquest èxit tan inapel·lable? Des de l'empresa constaten que la clau va ser trobar un nínxol de mercat. "Hi havia un buit gegant", resol Huertas, una mica incrèdul encara que fossin ells "gairebé amb zero euros" i no pas una empresa molt més potent i consolidada qui tingués la visió i agilitat d'ocupar-lo. Havia acabat de néixer i Northweek ja ocupava sencer tot el segment de les ulleres de sol low-cost de l'Estat, un mercat que va demostrar ser molt fèrtil en un moment de crisi econòmica i d'auge del comerç online.

Quan van despatxar la primera comanda de mil ulleres van tenir clar que el negoci podia funcionar, però només si s'hi llençaven de ple. "Ho havíem engegat i ja no podíem parar si no volíem arriscar-nos a perdre-ho tot", recorda Huertas. Va arribar l'hora d'anar a negociar préstecs amb els bancs, en uns moments, ara fa dos anys, on el crèdit fluïa poquíssim. Finalment van aconseguir els diners necessaris, però sempre amb l'aval dels seus pares. Afortunadament, els progenitors no s'han hagut de preocupar per res, perquè Northweek, el projecte que els seus fills van començar al garatge de casa gairebé com un hobby, s'ha convertit en tot un referent empresarial en el seu sector.

Internacionalització i cares conegudes
"En aquests darrers dos anys això és un no parar", explica Huertas. Aviat van deixar el garatge i, després de passar per unes altres oficines, van trobar una gran nau al polígon industrial Cabrera de Mar on encabir les desenes de milers d'ulleres que movien. Ben aviat van donar el salt a la internacionalització, trobant distribuïdors arreu d'Europa: França, Itàlia, Holanda, Regne Unit o fins i tot Grècia ja compten amb ulleres Northweek.

Aquest 2015 esperen tancar-lo amb més vendes a l'estranger que a l'Estat espanyol, on d'altra banda ja compten amb més de 400 botigues que distribueixen la seva marca. Northweek s'ha associat amb cares conegudes del món de l'esport (l'exporter del Barça Víctor Valdés, els pilots de motos Àlex Màrquez i Tito Rabat) que els fan d'imatge de marca.

Tot és tan ràpid amb Northweek que sembla difícil aventurar el futur de l'empresa, però els dos socis ho tenen molt clar. Volen obrir el seu ventall de productes més enllà de les ulleres de sol, apostant per altres peces de roba i complements. Però primer, tal i com apunta Huertas, cal fer més sòlids els pilars existents: "Volem seguir consolidant la marca, que tothom ens conegui i vulgui portar Northweek".
Avui et destaquem
El més llegit