PaperEyes, origami a la vista

La startup dissenya i fabrica muntures de paper, tela o fusta amb un estil innovador per a les petites i mitjanes òptiques que busquen oferir un producte diferenciat

Unes de les ulleres de paper que comercialitza PaperEyes | Cedida Unes de les ulleres de paper que comercialitza PaperEyes | Cedida

El boom de les empreses d'ulleres fa temps que vola a casa nostra: Meler, Hawkers, Etnia, Flamingo, Lool Eyewear, Pegaso, Favàritx... en els últims anys s'han impulsat les vendes de productes òptics al nostre país. El 2016, el creixement va ser del 4,3%, fins als 720 milions, segons l'informe sectorial de DBK. L'última proposta havia de ser ben diferent. Els emprenedors darrere de PaperEyes tenen un punt diferencial, i és que estan forrades de materials que no t’hauries imaginat mai: paper, tela, fusta i, fins i tot, de pètals de flors. “Teníem molt clar quan vam començar que no podíem sortir al mercat amb les ulleres que estava venent tothom, sinó que havia de ser alguna cosa que cridés l’atenció”, recorda Xavi Llanas, CEO i fundador de la startup. Tal ha estat l’èxit de les ulleres de PaperEyes que en dos anys ja compten amb més de 60 punts de venda a tota Catalunya i quatre a Europa, dos a França i dos a Alemanya.

Materials únics i atrevits

Xavi Llanas és òptic i després d’anys treballant en el sector va començar a fabricar una línia d’ulleres de marca blanca per vendre a través de les seves dues botigues. Però per diferenciar-se de la resta, Llana va tenir la idea de treballar amb diferents materials per crear les tres grans línies que conformen la col·lecció de PaperEyes: el paper, la fusta i la roba.

En el primer cas, es tracta d’ulleres forrades de paper per la cara externa i protegides amb vernissos. A més, compten amb una estètica dels anys 70 i 80. També treballen amb tela i amb fusta laminada, una tècnica que, segons l’emprenedor, “no ho fa ningú més”. Segons Llanas, “treballem molt la textura, que sigui una ullera diferent i que la gent ho noti”.

Llanas: "Per competir amb els grans distribuïdors, l'òptica petita està buscant un producte diferenciat"

Totes les ulleres es fabriquen des de Barcelona, tot i que la matèria primera s’importa des d’Itàlia. Per a l’òptic, aquest és un dels punts diferencials de la startup, ja que van a buscar la fabricació de proximitat i aquell fabricant que utilitza materials ecològics. PaperEyes compta amb un taller propi des d’on porten a terme una part del procés de fabricació, com per exemple el laminatge de les ulleres.

Ulleres diferents per a l’òptica de barri

Les ulleres de PaperEyes es poden trobar a diferents punts de venda físics a un preu que no arriba a superar els 200 euros. “No són ulleres barates però tenint en compte que són fetes a mà i amb una fabricació de proximitat pensem que el producte que estem oferint no és car”, assenyala Llanas.

Segons Llanas, "l'òptica s'està convertint en un aparador"

El target de clients de PaperEyes són persones a partir de 35 o 40 anys que busquen donar un toc diferencial al seu estil amb les ulleres. “Al principi pensàvem que el nostre públic serien els joves, però en quatre dies vam veure que la gent jove no s’atreveix amb aquests dissenys més extremats i, en canvi, són els més grans els que busquen destacar”, apunta Llanas.

La startup comercialitza el seu producte a través d’òptiques de petita o mitjana dimensió que compten amb una o dues botigues, no la gran cadena. Segons l’emprenedor, el mercat de l’òptica s’està polaritzant molt amb els petits retailers i els grans distribuïdors i l’òptic, com que no pot competir amb preu, està buscant un producte diferenciat. “I nosaltres encaixem molt bé en aquest petit comerciant que vol una ullera diferent”, afegeix.

La digitalització de l'òptica

PaperEyes s’ha centrat en el canal offline per vendre els seus productes, “perquè com a òptic penso que la ullera s’ha de vendre a l’òptica”, apunta Llanas. Tot i això, l’emprenedor és conscient del que està patint el sector de l’òptica a causa del canal online, ja que “ens estem convertint en aparadors, la gent ve a provar-se les ulleres i després les compra online”.

És per aquest motiu que Llanas creu difícil que la botiga física pugui competir quant a preu amb l’ecommerce i és per això que a la llarga “no ens quedarà més remei que conviure i entrar al sector online”, afegeix.

paper eyes 03 a feeling

Expandir el mercat internacional

La startup s’ha autofinançat gràcies al suport de les dues òptiques que ja tenia l’emprenedor abans de muntar el projecte. PaperEyes ha assolit una facturació de 50.000 euros el 2017 i per aquest any preveu facturar entre 70.000 i 80.000 euros.

Com a objectius, PaperEyes preveu fer una expansió internacional, per la qual cosa estan buscant distribuïdors a Itàlia i França, principalment. A més, volen llançar nous models d’ulleres i fabricar amb metall de cara a l’estiu que ve, ja que “el mercat ens ho demana”.

Més informació
Lool Eyewear: ulleres futuristes i eternes
Hawkers, les ulleres com a excusa
Meller, les ulleres dels ous d'or
Avui et destaquem
El més llegit