Recuperar la cultura del comerç de barri

La startup Rewalia vol retornar el paper de motor econòmic i social de les botigues de proximitat per enfortir el sentiment de comunitat

El comerç local forma part de la cultura d'un barri, però sovint no es té en compte tot el seu potencial. Això és el que critiquen els creadors de Rewalia, un projecte empresarial que vol retornar a la botiga de barri el seu concepte de punt de trobada de la comunitat i de motor econòmic.

El projecte sorgeix com a spin-off, el que significa que és el resultat de repensar un antic negoci. L'empresa mare és Vojo, una start-up de la que ja vam parlar a VIA Empresa i que proposa rutes a la natura i a la ciutat. L'èxit va ser dispar en els dos àmbits, la ciutat no va funcionar com la muntanya i, segons el CEO i co-fundador de les dues companyies, Pablo Casals, van optar per "captar la demanda de serveis i locals per consumir i comprar a través de Rewalia".

L'equip que tira endavant aquesta segona aposta és el mateix. També s'ha posat en marxa amb els beneficis extrets de la primera start-up, la qual afirmen que ja s'ha consolidat al mercat.

Equip treballa per fer créixer Rewalia a Londres i Barcelona. Cedida

Tornar a comprar al barri
El replantejament del negoci va ser l'excusa perfecta per idear una plataforma que els ajudés a "recuperar la cultura del comerç del barri". És una afirmació dura, però Casals nega que s'hagi de llegir com les botigues de sempre s'hagin oblidat, sinó que "han deixat de brillar" davant el creixement del nombre de grans superfícies.

Principalment, es tria el centre comercial per la possibilitat de fer la compra en un mateix espai i perquè els preus són baixos. Ara bé, amb aquesta elecció es perd el factor humà que ofereixen els locals del veïnat: "Els botiguers de sempre són els qui ens escolten i atenen amb més cura, en general ofereixen un millor tracte i ajuden a fer barri".

El funcionament de la spin-off es basa a publicar ofertes de les fruiteries, carnisseries, peixateries i altres comerços de la zona que indica l'usuari. L'únic requisit és que la compra sigui física, evitant així les fredes transaccions online.

Riquesa econòmica de la zona
Però comprar al barri no sempre significa visitar les botigues de la zona on vius. "Pot ser el lloc on treballes o una localitat on has anat de viatges", matisa l'assessora de sostenibilitat, Pilar Casals, qui afirma tot seguit que el fet de moure's en una àrea determinada atorga beneficis mediambientals i econòmics.

Perquè sovint passa desapercebut, però el fet de baixar a la botiga de sota de casa o comprar als comerços de camí a la feina permet reduir la contaminació produïda pel transport i crear feina. "Com més compres en aquests locals, més treballadors necessitarà i més s'enfortirà l'economia del veïnat, com també es farà més ferma la germanor", argumenta Casals.

De Barcelona a Londres
Rewalia ha nascut amb l'objectiu de consolidar-se a Barcelona i a Londres. Són dues ciutats molt diferents i alhora molt iguals, ja que s'estructuren per districtes i barris que funcionen, segons l'assessora, "de manera autònoma".

En el cas de la capital catalana, es deu a l'annexió de finals del segle XIX i principis del XX de petites poblacions que envoltaven el que avui es coneix com Ciutat Vella. Són nuclis que tenien personalitat pròpia i que encara mantenen uns trets característics i identificadors.

Si la cultura individual de cada barri és una de les particularitats que comparteixen Barcelona i Londres, el funcionament del comerç és el que els fa diferent. Tal com explica Pilar Casals, "el consumidor londinenc té més consciència social, més estima a la botiga del veïnat, sap els beneficis que suposa la compra de proximitat, que els diners es queden a casa, que es pot contractar gent del barri...". La llista és llarga, però deixa clar que tot el que té a veure amb el medi ambient i el desenvolupament de la zona és preocupació dels mateixos veïns.

Tot i que Barcelona destaca a Espanya com una ciutat amb consciència social, hi ha una bretxa important respecte de Londres. I això és el que fa que Rewalia hagi de picar molta pedra per aconseguir enfortir els lligams i dotar el comerç barceloní de la mateixa importància que té el londinenc.

Potser per totes aquestes particularitats el primer intent a la ciutat comtal no va acabar de funcionar i ha sigut la capital britànica on han pogut demostrar que el model de negoci funciona. Van posar-se en marxa a principis del 2016, però el projecte va quedar aturat poc abans de l'estiu a Barcelona per centrar-se en Londres. Ara, però, tenen clar que el pròxim setembre és el moment de tornar-ho a intentar a la ciutat catalana i fer-ho amb bon peu.

En el cas de Londres, la seva primera incursió s'ha fet al barri de Portobello, el qual "està acusant els problemes de desaparició del petit comerç, fins i tot del seu famós mercat", assenyala Pablo Casado. És per aquest motiu que destaca la "bona acollida" que ha rebut Rewalia tant per part dels botiguers com del govern local. Fins ara, formen part d'aquesta primera prova pilot prop de 100 comerços, centres d'oci i serveis locals, i vora 4.000 usuaris que ja usen l'app.
Avui et destaquem
El més llegit