Scutum, innovació per la moto elèctrica

Aquesta start-up d'Esplugues de Llobregat, que compta amb 'partners' com Repsol i La Caixa, ha dissenyat un vehicle amb bateria extraïble que permet recarregar-la a casa o a l'oficina

Els inicis mai són fàcils i el preu i la infraestructura són els dos problemes que l'start-up Scutum havia de salvar per fer del seu un negoci sostenible. I sembla que ho ha aconseguit. El seu fundador, Carlos Sotelo, amb àmplia experiència en el món del motor, està convençut de les possibilitats del seu producte però sap que el canvi tecnològic que comporta és el seu principal handicap.

"A curt i mig termini no hi ha suficients endolls a les ciutats perquè puguin haver-hi motos elèctriques, i a més el preu de les bateries és molt elevat. Una moto elèctrica pot tenir un preu un 50% més car que una moto tradicional", apunta Sotelo, fundador de l'empresa.

Innovació per reduir preus
Per aquest motiu, la seva innovació s'ha centrat a solucionar aquests problemes. "Veient aquesta problemàtica ens va sortir una moto de la qual s'extreuen les bateries, de manera fàcil i ràpida i que no s'ha de carregar, sinó que te l'en portes. No necessites un endoll i per tant, salves el problema d'infraestructura", explica. Segons apunta Sotelo, les seves bateries es carreguen en endolls de 220 volts. "Ho pots connectar en qualsevol endoll, a casa o a l'oficina", afegeix. El desenvolupament de la bateria ha estat treball de l'equip d'enginyers de l'empresa, on treballen 14 persones.

D'altra banda, el preu també aturava el creixement del negoci, ja que Sotelo xifra en 3.000 euros el que costa una de les seves motos, a diferència dels 2.000 euros que pot suposar la compra d'una scooter tradicional. A hores d'ara estan investigant i afirma que "la nostra intenció és que la bateria es pugui llogar per 20 euros al mes i que el preu inclogui el lloguer de la bateria. Amb aquesta gestió salvem el problema, perquè aconseguim vendre una moto elèctrica a preu de moto de gasolina".



'Partners' per créixer
Capficat en solucionar els entrebancs, l'empresari també ha trobat dos partners d'altura per dur endavant el seu projecte. D'una banda, Repsol i d'altra La Caixa, juntament amb el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), que han invertit dos milions d'euros en l'empresa i que, a més, ajuden en la investigació tecnològica.

"Ambdues entitats m'estan demostrant que volen impulsar el canvi tecnològic a l'elèctric. I tot i que anem nedant contra corrent, s'han posat com a repte apostar", explica Sotelo. L'empresa fundada en 2011 preveu acabar 2014 amb una facturació de 200.000 euros, ja que tenen senyalitzades la venda d'un total de 40 motos per a diferents clients. Darrerament han començat a fabricar motocicletes per a flotes d'empresa i entitats públiques.

Més implicació institucional
En aquest sentit, Sotelo considera que hi ha "evident descoordinació" entre les administracions i demana més ajudes per als productors catalans, sobretot a entitats com l'Ajuntament de Barcelona. "Notem que els municipis estan molt sensibilitzats però falten incentius, perquè el Govern català ha estat més procliu, però l'Ajuntament de Barcelona ha fet just el contrari", critica Sotelo.

En la seva opinió, ciutats com Barcelona o localitats més petites com les que formen part de l'Eix Riera de Caldes –on s'ha celebrat recentment una jornada pionera sobre moto elèctrica- estan cada cop més conscienciades. La capital catalana, per exemple, ja disposa del programa LIVE, projecte per la mobilitat elèctrica com a eix d'innovació i competitivitat a escala global.

L'alcalde, Xavier Trias, va assegurar al maig de 2014 que Barcelona estudia la instal·lació de 120 nous punts de recàrrega de bateries, que se sumaran als 262 actuals. També va afirmar que el consistori barceloní faria un concurs públic en cas de voler comprar flotes de vehicles elèctrics.

Avui et destaquem
El més llegit