"Com es comença sense diners? Inventiva i ous"

El CEO de Job Today, Sergio Balcells, s'autodefineix com a "híbrid" i augura que el sector més "hot" és el marketplace

Sergio Balcells és el CEO de JobToday
Sergio Balcells és el CEO de JobToday

Se serveixen les cerveses, s’enretiren les cadires i la sala subterrània de la Fàbrica Moritz es va omplint. El First Tuesday torna de la mà de Carlos Blanco com a mestre de cerimònies i Sergio Balcells (CEO de Job Today Espanya) com a convidat estrella. El fundador de Nuclio fa les presentacions: "Som amics i estem en confiança, el conec des que era emprenedor i ara és assalariat". Balcells, de formació economista i advocat, va començar treballant a Cuatrecasas però fent vida social al Dir Diagonal va adonar-se que li agradava el món emprenedor: "Com es comença sense diners? Inventiva i ous".

Abans dels 18 anys, reconeix que feia "tripijocs" i venia cotxes però res més. Es considera un "noi avorrit" molt proper "a la gran majoria de gent". Blanco assenteix: "Ets una rara avis en el típic perfil de First Tuesday". Balcells hi torna: "Tenia més energia que tota Barcelona Activa, no sabia programar i podia vendre qualsevol cosa".

Amb tres socis i 3.000 euros, va crear Glamourum el 2011. Per 10 euros al mes, enviava caixes amb mostres de productes de maquillatge, perfum o neteja personal. "Vaig anar a veure l'Óreal i marques de cosmètica sense res, ni tan sols web", recorda. Blanco apunta: "Ets bo venent la moto".

Subscriure's a la moto

El directiu de Job Today defensa que el model de subscripció té la virtut dels ingressos recurrents però que els usuaris només se subscriuen a productes "molt bàsics o molt atractius". La cosmètica és "més passió que necessitat" però Balcells no va dubtar en enviar 100 correus al mes i aprofitar els orígens de les influencers per fotografiar Paula Echevarría, Carmen Lomana o Jorge Javier Vázquez amb les seves caixes.

"Anaves pels carrers per endur-te una fotografia robada", bromeja Blanco. El resultat de "la inventiva i els ous" eren 12.000 usuaris de pagament que suposaven 120.000 euros al mes.

Balcells: "Tenia més energia que tota Barcelona Activa, no sabia programar i podia vendre qualsevol cosa"

Blanco i Balcells es van conèixer en una trobada d'emprenedors a Madrid. "Vaig fer una presentació, tothom tenia powerpoint i jo no, li vaig demanar una fotografia a la meva dona amb una caixa de Glamorium i la vaig posar davant de 4.000 persones. Aquell dia vam quintuplicar altes. Vaig dir que em dedicava a fer felices a les dones", recorda.

De fet, assegura que "si vols muntar un negoci milionari fes-lo per a homes, si vols muntar-ne un de bilionari fes-lo per a dones. Tenen molt més poder adquisitiu". Tot just un any després d'haver estat creada, Glamorium es va fusionar amb la seva homòloga francesa JolieBox i totes dues van ser comprades pel seu rival nord-americà.

The Winner takes it all

Amb l'experiència d'haver creat un negoci del no-res, Balcells va anar a l'IESE per "agafar habilitats directives" i la noruega Schibsted, propietària d'Infojobs, Milanuncios o Fotocasa, li va oferir ser director general de Coches.net. No s'oblida de la seva frase insígnia: The Winner takes it all. Al cap de poc, Schibsted va comprar Milanuncios que tenia un tràfic de quatre milions i mig de visites per dia i el fundador de Glamorium va tornar a canviar de cromos.

"Si traiem la part de contactes eròtics, vaig aconseguir triplicar el seu tràfic", explica. L'entrevistador del First Tuesday riu ("No dures més de 3 anys en cap empresa") i dispara: "Qui pot comprar Wallapop?". La resposta no es fa esperar: "Seria difícil que Milanuncios comprés Wallapop. Potser Amazon? Segur que hi ha molts interessats..."

'El Wallapop del treball'

A principis de 2016, Balcells deixa definitivament Schibsted i assumeix la direcció de Job Today a Espanya que defineix com "el Wallapop del treball". Un repte que entén com "a emprenedor híbrid" ja que rep accions del hòlding de la companyia, encara que Blanco insisteixi a considerar-lo un assalariat.

"La gent porta el mòbil a la butxaca com si fos un ordinador i hi ha gent que no té ni ordinador, aquesta facilitat pel mòbil em va fer donar compte que Job Today triomfaria", reflexiona. Al seu parer, el pastís laboral es reparteix entre Linkedin (alts càrrecs i cada vegada més capa mitjana), Infojobs (capa mitjana) i JobToday (capa baixa). Una dada: el sector serveis representa el 78% dels llocs de feina en el conjunt d'Espanya.

En menys de 24 hores, el 80% de les empreses que ofereixen feina a Job Today troben treballadors

De fet, Job Today és líder a Espanya i al Regne Unit. En menys de 24 hores, el 80% de les empreses que ofereixen feina troben treballadors. Fins i tot, s'hi estan apuntant programadors. Segons Balcells, "qualsevol marketplace mundial podria fer-se amb la companyia, a Linkedin i Infojobs els hi podria interessar... Jo aspiro a crear un model rendible".

La clau de l'èxit? "L'important no és la idea sinó l'execució", "la monetització de qualsevol negoci parteix de donar valor" o encara més, "en web sense molta inversió pots moure un tràfic brutal mentre que en el món app val més que tinguis les butxaques plenes".

Els sectors més hot

Blanco també li pregunta pels "sectors més hot" i el CEO de Job Today ho té clar: "No em posaria en ecommerce per captació i per marges, qualsevol que competeixi amb Amazon i la resta és una baralla perduda. És una inversió de marquèting brutal per crear una marca i no veig èxits sostenibles i repetibles en el temps. El marketplace m'apassionana, hi ha moltes oportunitats". A tall d'exemple, recorda que Cabify o Blabacar abans d'existir com a tal ja eren serveis que es donaven a Milanuncios.

En els minuts finals de partit, el públic deixa la seva butaca (moral, que no física) d'espectador i intervé amb preguntes i reflexions. Arriba el face to face de la doble B d'experts. "Un emprenedor no és el més llest sinó aquell que no escolta mai un no com a resposta", defensa Balcells. "Tu no t'has endut mai hòsties", replica Blanco. El CEO de Job Today confessa que ha estat moltes vegades a punt de caure però que ha sabut reinventar-se amb persones amb qui té afinitat.

Un últim consell del fundador de Nuclio: "T'ha d'apassionar l'actitud d'emprenedor. On més he perdut és en allò que més m'agradava: futbol i Internet. Molt poca gent aconsegueix emprendre en allò que li agrada". Contra les "hòsties", més i millor "inventiva i ous".

Més Informació
La teoria del caos comercial
Les entranyes de les startups
Oscar Pierre: "He visitat 117 fons i hem acumulat centenars de ‘no’”
Avui et destaquem
Comentaris