Vista aèria de Barcelona, una de les ciutats en què ha treballat Solucions Geogràfiques | iStock

Emprèn

Solucions Geogràfiques, el ‘big data’ del territori

La startup recopila dades sobre diversos aspectes de les ciutats, polígons i camps, especialment per a l’administració pública

Quants pisos buits hi ha en una ciutat? Quin és el millor local per situar-hi una gelateria? Què es pot fer amb un terreny abandonat? Quin potencial té una ciutat per instal·lar-hi horts urbans? Són preguntes a les quals pot donar resposta Solucions Geogràfiques. El primer que es va formar d’aquesta startup barcelonina va ser el nom. Descriu la seva activitat, que es resumeix en recopilació de dades en qualsevol àmbit del territori: des de censos d’empreses i activitats d’un polígon fins a l’avaluació ambiental d’un pla urbanístic.

“Els inicis van ser molt lents: el nom i la idea els teníem a finals de l’any 2013, però fins el 2015 no vam començar a desenvolupar el nostre primer projecte”, explica Xavier Galindo, soci fundador de Solucions Geogràfiques. Va començar com un projecte d’un geògraf sense feina, Jose Antonio Ruiz. Poc a poc, se li van afegir un altre geògraf, Marc Vila, i un biòleg i ambientòleg, el mateix Xavier Galindo. No va ser fins al 2017 que van constituir una cooperativa.

Abans, però, ja havien obtingut la seva primera gran licitació. I és que “un 95% dels clients de Solucions Geogràfiques són de l’administració pública”. Va ser al 2016 que van guanyar un concurs públic valorat en 51.000 euros per fer un cens d’activitats comercials a Barcelona. Tot i que el  client final era l’Ajuntament, la licitació va sortir de Barcelona Activa, amb qui a partir d’aquell moment van mantenir la relació. Actualment, l’empresa està basada al Parc Tecnològic que té l’entitat a Nou Barris.

Al 2017 van facturar més de 106.600 euros, xifra que va augmentar gairebé un 16% l'any passat fins arribar als 123.700 euros 

De les dades als mapes

El 5% restant de clients de la startup són privats, especialment, estudis d’arquitectura i consultores de diversos tipus. Galindo explica que la seva activitat es divideix en tres línies de negoci. La més important és la de geoinformació: inventaris, recull de dades, elaboració d’informes i, fins i tot, geomarketing (trobar el millor punt d’una ciutat per obrir un negoci). La consultoria territorial és una altra de les branques que treballen i prové de la trajectòria en altres empreses dels dos enginyers del grup. En aquest apartat hi entren estudis de mobilitat, enquestes, avaluacions ambientals...

“La tercera pota del negoci és la més experimental i vocacional: l’anomenem VAT –Valor Afegit al Territori- i es basa en fer inventaris d’espais degradats, recopilar informació, fer un diagnòstic i una proposta de com donar-li un nou ús a aquella zona”, diu Galindo. Ho han fet, per exemple, amb la colònia industrial Cal Vidal.

Solucions Geogràfiques està creant Tona a Tona, una aplicació web que fomenta l'economia circular als polígons industrials amb la reutilització de residus entre empreses

Un dels principals valors afegits de la seva feina és el tractament de totes les dades recopilades per a un projecte concret: fer una anàlisi de la informació i exposar les conclusions en un informe. I per fer-ho més entenedor per al client i fàcil de digerir, fan ús de la cartografia: han començat a plasmar-ho tot en mapes.

A temps real

Un dels principals projectes que tenen ara entre mans és l'aplicació web Tona a Tona, per a la qual han rebut una subvenció de l'Agència Catalana de Residus destinada a iniciatives relacionades amb l'economia circular. "És un visor dels recursos i residus dels polígons industrials", explica Galindo, que inclou un inventari de les activitats econòmiques, dades d'identificació de cada empresa, els productes que fabriquen i els recursos que necessiten i generen.

Les dades es podran veure en format de dashboard a temps real. L'objectiu és que unes empreses reutilitzin els residus de les altres, com a mesura per fomentar l'economia circular. Tot això ha representat augmentar la inversió en tecnologia i innovació. A part, els permetrà donar-se a conèixer entre les empreses privades amb l'objectiu d'incrementar els clients d'aquest tipus.    

Els actuals socis de Solucions Geogràfiques | Cedida

Creixement sostingut

L’accés a contractes públics grans i alguns de més petits els ha permès registrar un creixement sostingut en els últims dos anys. Al 2017 van facturar més de 106.600 euros. La xifra d’ingressos va augmentar gairebé un 16%, fins arribar als 123.700 euros. Els primers dos trimestres del 2019 han començat bé, explica Galindo, i si es manté el ritme, superaran un altre cop la facturació.

També hi ha hagut canvis en el nombre de socis. Al principi, Solucions Geogràfiques estava formada per un autònom, el Jose Antonio Ruiz. Després, s'hi van afegir dos socis amb qui van fundar la cooperativa. Ara, són cinc, que compten amb una xarxa de col·laboradors externs que els ajuden amb els projectes més exigents. Establir-se com a experts en cens d’empreses a polígons d’activitat econòmica (PAE) els ha ajudat a donar-se a conèixer entre altres administracions públiques. 

L'àmplia varietat de serveis que ofereixen i la potencialitat de les dades en un territori on encara en queden moltes per recopilar els fan preveure mantenir el creixement. El recompte de pisos turístics és un exemple de projecte que pot atreure ajuntaments de les localitats de costa i que té recorregut en el temps.