REM, la startup que et transporta 1.000 anys enrere

L'empresa emergent realitza projectes de realitat virtual per al sector cultural, com una recreació del poblat talaiòtic de Menorca o una visita a una mina d'aigua tancada de Tarragona

La recreació de la vida talaiòtica de REM | Cedida
La recreació de la vida talaiòtica de REM | Cedida

Viure com ho feien les persones dels poblats talaiòtics de Menorca o endinsar-se en una mina d’aigua tancada al públic al poble de Santa Maria, a Tarragona. Semblen experiències impossibles si no fos per les ulleres de realitat virtual de REM Experiencie, una startup que fa ús d’aquesta tecnologia per recrear situacions o espais històrics i culturals. “La realitat virtual normalment està molt unida al món dels videojocs. Nosaltres volíem lligar-la a la part més cultural i que fos un mitjà per conèixer el patrimoni cultural dels pobles”, explica el cofundador de la startup, Andreu Florit.

Des de fa un parell de setmanes, si visites el poble talaiòtic de Menorca, tens a disposició unes ulleres de realitat virtual que t’endinsaran en la casa d’aquests habitants, que van viure a l’illa segles enrere. I és que, mentre que actualment només queden ruïnes, amb REM qualsevol persona pot reviure i interactuar amb les persones d’aquell temps.

L’experiència és tan única i interactiva que busca que la persona que es posa les ulleres pugui ser el mateix protagonista de la història: pots decidir a quina habitació entrar, quant temps passar allà i fins i tot que una persona d’aquella època et saludi.

Endinsar-se en la vida dels nostres avantpassats

Aquest és el segon projecte de REM Experience, que va arrencar fa just sis mesos i ja ha tingut una bona acollida en el mercat. Ara bé, la idea neix del projecte concret de la mina d’aigua de Tarragona. El soci de Florit, Rafael Rafi Rovirosa, és de Santa Maria i, en tenir experiència en programació, li van demanar que fes una recreació de com era la mina per dins perquè la gent del municipi ho pogués veure. La idea va tenir tan bona acceptació i va agradar tant que van presentar un projecte també de realitat virtual a Menorca, illa natal de Florit.

“Projectes de realitat virtual i d’experiències interactives en museus ja n’hi ha. De fet, el museu arqueològic de Madrid es va gastar uns 300.000 euros en una experiència d’aquest tipus”, explica Florit. Ara bé, l’objectiu de REM és que aquestes experiències siguin més accessibles a institucions locals i centres més petits. “Volem fer històries senzilles però alhora atractives i amb un pressupost que s’ajusti més a l’administració local”, detalla.

Ara bé, les possibilitats de REM no acaben aquí, sinó que a part de desenvolupar el programa de realitat virtual, també poden crear serveis addicionals com un vídeo per fer difusió, una app mòbil per fer l’experiència més fàcil o una plataforma web.

La startup dissenya cada projecte específicament per al client i totalment personalitzat. De moment, han portat a terme la mina d’aigua, el poblat talaiòtic i ara començaran un altre també a Santa Maria per veure la reconstrucció del poble durant els darrers 1.000 anys.

“Hem vist que hi ha una gran necessitat dins del mercat del patrimoni cultural per a una solució com la nostra” , afirma Florit. De fet, els emprenedors s’han reunit ja amb administracions públiques i agents privats de Barcelona i Menorca i “tots s’han mostrat molt interessats”. Però a part d’aquest primer enfocament en el sector cultural, la solució de REM també ha cridat l’atenció a empreses d’audiovisual que volen incorporar alguna recreació en 3D en els seus projectes. I també de psicòlegs, que els busquen per fer recreacions que ajudin a superar alguna fòbia dels seus pacients.

Recreacions històriques a Catalunya, Balears i a qualsevol indret

La startup porta molt poc temps en funcionament, però els emprenedors ja han superat les previsions que tenien per al seu primer any. De fet, es plantejaven que els primers 12 mesos de vida serien per desenvolupar els prototips dels seus projectes i així poder-los mostrar als clients. Però gràcies als dos projectes ja realitzats, han aconseguit anar més ràpid del previst. L’empresa emergent està treballant ara en els prototips d’altres serveis, com l’app mòbil i la plataforma per a ordinador, “perquè vegin totes les possibilitats que podem oferir”, explica Florit.

Una noia utilitzant les ulleres de realitat virtual de REM

Una noia utilitzant les ulleres de realitat virtual de REM | Cedida

REM, que s’ha finançat només amb recursos propis i ja són “autosuficients”, esperen facturar entre 25.000 i 30.000 euros aquest any i assolir els 100.000 o 150.000 el 2020. “Tenim l’avantatge que el material per crear l’experiència interactiva ja el teníem i que no necessitem ni un local físic ni una gran inversió en material”. A més, en l’empresa treballen els dos socis i alguns col·laboradors que ajuden en la part de programació o quan han de recrear moments històrics, com arqueòlegs que els han ajudat en el projecte del poblat talaiòtic.

Els seus objectius de futur, després de quedar entre els cinc finalistes dels premis Creamedia de Barcelona Activa, és acabar de consolidar el producte aquest any i a partir del vinent crear una xarxa més gran de clients, no només a Catalunya i Balears, sinó també arribar a l’àmbit nacional. A més d’aconseguir aliances amb museus i empreses culturals interessades a oferir una experiència més interactiva i immersiva als seus visitants.

Més Informació
La startup Positive World Games, guanyadora dels premis Creamedia
Psious, realitat virtual contra les fòbies
Biel Glasses, ulleres electròniques i motivació social
Avui et destaquem
Comentaris