Ticketing 3D conquereix l'esport

La startup de Barcelona aplica la reconstrucció virtual de recintes esportius i culturals perquè l'usuari pugui comprovar quina visibilitat tindrà de l'espectacle en el moment de compra d'entrades

T'ha passat mai que has anat a un esdeveniment i el teu seient estava just davant d'una columna? Segur que sí. Aquesta experiència també la va viure Francis Casado, cofundador de Ticketing 3D, una startup que va néixer el 2012 a Barcelona per solucionar aquest problema comú: la mala visibilitat dels seients en els recintes esportius i culturals gràcies a reconstrucció virtual. "Vaig anar a veure un espectacle al Coliseum amb unes entrades que havia comprat per Atrapalo i des del meu seient només veia un trosset de l'escenari", recorda Casado.

Durant aquests quatre anys de vida, Ticketing 3D ha treballat en la construcció o millora dels estadis de l'Athletic Club de Bilbao, del Barça, de l'Espanyol, del Manchester City i l'estadi de Wembley al Regne Unit. Fora de l'àmbit esportiu, tenen com a clients el Liceu i l'Auditori de Sant Cugat, entre altres. "La majoria d'aquests clients repeteixen", assegura Casado, qui aquests dies participa a Menorca Millennials, la primera desacceleradora de startups, per preparar una nova fase de creixement i conèixer inversors per accelerar el procés.

Esprémer el negoci del futbol
El primer projecte de Ticketing 3D va ser la reubicació dels 42.000 socis de l'equip de Bilbao al nou camp de San Mamés, amb l'objectiu d'ajudar-los a comprar el seu abonament fent una visualització en 3D de com es veuria un partit. "Vam saber que volien construir un nou estadi, ens vam presentar al concurs públic i el vam guanyar", detalla Casado, qui explica que va ser justament aquest projecte el que el va portar a ell i el seu soci, Michele Marino, a crear Ticketing 3D. "Vam començar amb 1.000 euros de cada soci i facturant des del principi perquè teníem la feina de l'Athletic i així vam poder sobreviure els primers mesos".

En el cas del Barça, han engegat diversos projectes. El primer va consistir a censar els seients per saber el nombre total de llocs, situar-los per zones i detectar possibles problemes de visió. Amb aquesta informació el club ara ofereix un servei de compra d'entrades en 3D on l'usuari té en compte tots aquests detalls. "És com un Street View, però en lloc de fotos, són models 3D", compara.

Però Ticketing 3D va més enllà. "Es pot utilitzar per reubicar socis, reconstruir estadis, controlar les saturacions als accessos, les càmeres de seguretat o saber quants graons hi ha per un senyor gran des que entra fins que arriba al seu seient", enumera Casado. I algunes d'aquestes propostes són les que ja ha aplicat, o preveu fer-ho, el Barça al Camp Nou.



Una internacionalització de primer nivell
Ticketing 3D no va néixer amb la internacionalització com un objectiu a curt termini, més aviat va ser una decisió presa en veure que el mercat espanyol no acabava d'oferir les oportunitats que buscaven. El mercat anglès va ser la primera opció: "Hi vam anar un any després de fundar l'empresa i ens va costar sis mesos traccionar". El primer client internacional va ser el Manchester City i a partir d'aquí tot va començar a prendre camí sol.

Un altre dels seus clients internacionals és la Rugby Football Union i el programa de compra d'abonaments per a l'estadi de Twickenham. És el segon més gran del Regne Unit per darrere de Wembley i és la seu on escollida per albergar el mundial de rugby a Europa. "Cada seient és per 10 anys i val uns 9.000 pounds. Amb la nostra eina i lligat al seu procés de venda, hem aconseguit vendre 27 milions de pounds", detalla Casado. I entre els èxits internacionals, l'emprenedor destaca el fet de ser un proveïdor oficial del 3D de la Copa del Món: "Tres dels 12 estadis usen la nostra tecnologia".

El seu últim salt ha sigut anar als Estats Units i representar en 3D estadis de bàsquet de la NBA i de futbol americà de la NFL. Casado assegura que fa només dos mesos que facturen des d'allà i que el procés de consolidació del seu servei al mercat nord-americà també implica captar teatres i lligues universitàries de bàsquet.

Pel que fa a la competència, no tenen por. Als Estats Units hi ha únicament dues companyies que ofereixen serveis similars. Una treballa únicament per a Ticketmaster i l'altra ha desaparegut arran una operació de compravenda. A escala europea, Casado assenyala que hi ha una empresa a França, però que el gruix de negoci es concentra el seu país d'origen. "El 70% del nostre negoci ja és fora d'Espanya", amb aquesta dada, l'emprenedor deixa clar que no tenen de què preocupar-se.

El 2015 van facturar prop de 500.000 euros, una xifra que argumenta que sigui baixa perquè "invertim en I D, s'ha cremat la inversió rebuda i s'ha generat la tecnologia necessària per anar ràpidament". Les previsions pel 2016 són positives i Casado afirma que esperen arribar a 1,3 milions d'euros, 650.000 euros dels quals ja estan compromesos.

La passió de l'emprenedor
En Fracis Casado havia treballat abans a Dotopen, una consultoria d'open innovation i organitzadora del concurs AppCircus, on va adquirir un bagatge clau sobre el sector mobile i l'aplicació de la tecnologia a la vida quotidiana. En Michele Marino, per la seva banda, tenia experiència en el món en tres dimensions. "Ens vam ajuntar i vam decidir fer que el 3D solucionés problemes concrets", assenyala Casado, "ens va anar força bé perquè en Michele és la part tècnica i jo la del desenvolupament de negoci".

Actualment l'equip compta amb 25 treballadors i té les oficines al barri del Poblenou. Això significa que en només quatre anys han multiplicat per més de 10 la plantilla i Casado ho atribueix tot a l'estratègia: "El creixement ve de fer projectes, de buscar clients grans i de posar-nos els pantalons internacionals. Vam dir d'anar al Regne Unit a visitar fires del sector, assumint les inversions que això suposa, i conèixer gent".

Els seus inicis van ser durs, però s'han mantingut ferms i han aconseguit consolidar el producte. Per això, un dels consells que Casado dóna als futurs emprenedors és "ser constant". "A nosaltres ens deien que estàvem bojos, que no serviria per res la tecnologia, que érem extraterrestres i que fèiem coses rares", recorda d'aquella etapa en què buscaven inversors i suport extern. Al cap de dos anys, de demostrar que el projecte era viable i de sumar referències, van aixecar una ronda de 400.000 euros.

Ara sap que la confiança en el producte i l'equip són dos dels factors que construeixen l'èxit. "L'equip està compromès, treballa cohesionat i estan motivats, això m'assegura que tindrem èxit. Ets exitós perquè t'envoltes de la millor gent del món", defensa. I d'entre tota l'experiència adquirida, també destaca els mesos que va passar als Estats Units, els quals el van fer veure les coses "d'una altra manera": "Aquí hi ha molta por de compartir les idees perquè no te les robin. Jo comparteixi sempre, perquè et poden donar bones idees, et poden donar feedback".

Avui et destaquem
El més llegit