CA | ES

Veure món des de la incubadora

Les startups incubades aprofiten les sinergies que s'hi generen per obrir mercats amb més facilitat

Engegar una startup des d'una incubadora no és un inconvenient a l'hora de veure món. De fet, aquesta opció disposa de múltiples avantatges a l'hora d'obrir mercats. Ho constaten alguns dels projectes incubats a Barcelona Activa, que aquest matí de dimecres han explicat la seva experiència en una conferència al BizBarcelona. "Quan les empreses comencen són com els bebès, sovint no poden valdre's per si mateixes", compara Francesc Font, CEO de Nubelo. Aquest marketplace de talent digital va començar a Barcelona Activa, fet que "facilita que no t'hagis de preocupar de moltes coses. Et permet focalitzar-te en la teva empresa i també t'ajuda a trobar el temps per pensar com vols créixer i obrir mercats", afegeix Font.

Un exemple de les sinergies que s'hi creen és l'acord que ha sorgit entre Agricolum i Aestivum, dues companyies dedicades al sector agrícola però des d'àmbits diferents. "Ens vam conèixer en un dels esmorzars de networking de la incubadora", recorda Francesc Massana, CEO d'Agricolum. Aquesta empresa facilita la paperassa dels agricultors amb la seva aplicació, i alhora els ajuda a fer més eficient la producció amb l'anàlisi de dades. Mentrestant, Aestivum assessora les empreses agroalimentàries a trobar els millors preus de compravenda de les matèries primeres. "Ells tenen contacte amb grans empreses que necessiten la nostra eina", resumeix Massana.

El mercat mundial
Una de les empreses que està començant a veure món des de la incubadora és PopPlaces. El marketplace d'espais per llogar de forma temporal pretén liderar un nou concepte de retail àgil. "Teníem molt clar que volíem ser internacionals, però quan comences un marketplace veus que les coses no són tan fàcils", reconeix la seva CEO, Karen Prats. En el seu cas, amb un mercat on el component físic molt important, assegura que "has de conèixer exactament el carrer i quina gent hi passa". Després d'una experiència fallida amb dos country managers, la cofundadora de PopPlaces afirma que "si vols ser a altres països el millor és veure'ls en primera persona. L'any passat vaig viatjar molt, per veure els mercats que podien interessar al nostre negoci".

Aquesta exploració de mercats interessants li va permetre conèixer de primera mà "empreses que feien el mateix que nosaltres". En aquest punt, Prats planteja oblidar el paradigma de la competició per apostar per anar de la mà. "No has de pensar que la gent competeix amb tu, sinó a col·laborar", destaca. D'aquesta manera han forjat acords bilaterals amb plataformes de Hong Kong, París o Berlín en el que anomenen Smart Retail Hub. "Intercanviem espais entre les nostres plataformes i compartim comissions dels clients que ens aportem", resumeix.

L'emprenedor generós és el que triomfa
"Per obrir mercats no hi ha cap eina millor que LinkedIn. No conec ningú a qui hagi contactat per aquí que no m'hagi fet cas", assegura Francesc Font. El director general de Nubelo es declara amant d'aquesta via de la col·laboració per tal d'obrir mercats a l'exterior.

"Teníem clar que un marketplace ha de tenir molt volum. Ens vam trobar amb uns emprenedors argentins i vam fer un acord per sis mesos. En aquest cas 1 1 feien 3", recorda. Compartir tecnologia i coneixement comercial és bàsic, i Font insisteix que "tenir un player local ens ha ajudat molt". Una experiència que han repetit al Brasil. "Estem tan convençuts d'aquesta estratègia que l'estem intentant replicar a Europa", anuncia. Segons el CEO de Nubelo, "si el negoci té economies d'escala, una col·laboració d'aquestes té molt de sentit. Els emprenedors que són generosos i saben implicar més gent són els de les empreses que acaben funcionant".

Per arribar a aquests acords, avisa, "el teu web ha de ser accessible i ha de respirar la teva voluntat de sortir al món". Font recomana no tornar-se boig i agafar un avió de seguida. "Pots fer una llista dels països que t'interessen i contactar els players locals a través de LinkedIn i parlar-hi amb Skype". Això sí, a l'hora de tancar un acord definitiu "sí que hi ha d'haver una interacció física que el faci més sòlid".

Sovint aquests acords també es tradueixen en compres o fusions. "Per fer adquisicions sembla que calguin molts diners, però hi ha diverses opcions", indica Karen Prats. Per exemple, a PopPlaces han experimentat amb "l'equity, comprar empreses amb part de la teva".
Avui et destaquem
El més llegit