La fórmula Vueling

El director de màrqueting de la companyia, Lluís Pons, promet continuïtat i desglossa les claus empresarials de l'aerolínia

"El que no volem és que Vueling canviï", diu a VIAempresa el director de màrqueting de la companyia aèria catalana. Lluís Pons (Barcelona, 1973) assegura que el nou accionariat de Vueling mantindrà la fórmula actual de l'aerolínia, que l'exercici de 2012 va triplicar beneficis, va créixer un 20% en facturació i va transportar gairebé 15 milions de passatgers.

Els avalen els números, diu. "No volen perdre la cultura de Vueling, perquè ells saben perfectament que és el nostre secret". Quan parla d'ells, es refereix a IAG, el consorci sorgit de la fusió d'Iberia i Bristih Airways, i des de fa uns mesos propietaris de l'aerolínia amb base al Prat.

Per Pons, prova d'això és la pervivència de bona part de l'equip directiu i de la confiança en Barcelona com a centre d'operacions. Sense mencionar l'anunci d'IAG a l'agost de comprar desenes d'avions per a la companyia de baix cost. Precisament, els costos, el disseny i la diferenciació són les claus de l'èxit de Vueling, segons el seu director de màrqueting. Pons, que va participar dijous passat en la Diada de les Telecomunicacions, creu que això els ha fet arribar on són i hi seguiran sent fidels.

"Creem més freqüències per tenir més alternatives"
Mantenir tot l'any rutes creades inicialment per a l'estiu i augmentar les freqüències són dos grans objectius de Vueling per a la temporada. "Creem més freqüències perquè els viatgers tinguin més alternatives i que puguin anar i tornar en el mateix dia", argumenta Pons. A Vueling tenen clar que així arriben millor al client de negocis, que ja representa un 48% dels passatgers de l'aerolínia catalana.

"Volem que a Europa es creïn una imatge de bona qualitat-preu"
I és que, per créixer, també necessiten un altre factor: més ocupació a les rutes; "connexions més denses", que diu el director de màrqueting. Per aconseguir-ho, Vueling requereix clients fidels d'una banda i l'altra de la connexió. La "mentalitat internacionalitzadora" és un dels reptes actuals. "Volem que sigui una marca i una imatge que pugui funcionar a tots els països europeus", subratlla Pons.

"El canal digital i mòbil són molt importants"
Als mercats europeus hi aterraran per parts: "Quan arribes a un nou mercat, primer t'han de conèixer en el canal més tradicional, en l'offline, i després que et busquin als canals digitals". Internet és, de fet, un dels grans pilars de l'estratègia de Vueling i un dels camps en què s'ha sabut diferenciar. Ara volen que l'usuari pugui fer tot el procés i rebre totes les incidències a l'smartphone. I així, de passada, fidelitzar el client.

"Som la segona aerolínia europea amb costos més baixos"
Pons explica que les xarxes socials i les aplicacions mòbils es tradueixen en avantatges econòmics per a l'aerolínia de baix cost. Quan Vueling ha anat creixent ha hagut de buscar fórmules més assequibles d'afrontar les excepcionalitats que tota gran companyia viu: vagues, incidències, temporals meteorològics... que han trobat en Internet una gran aliada amb menors despeses. "Hi gestionem centenars i milers de peticions", detalla.

"Els passatgers de negocis no estan tan presents a l'online"
Això sí, Vueling és també a les agències de viatge tradicionals. A diferència de les aerolínies veteranes, Vueling, totalment nascuda en l'àmbit digital, va fer un salt tardà a la venda a les botigues per arribar a un perfil de client a l'alça en els seus avions. "Els passatgers de negocis no estan tan presents en el món online", justifica Pons.

"No és una companyia low-cost"
També arran d'aquest perfil de client de negocis, Vueling no es defineix com una companyia de baix cost, sinó de costos baixos. Alhora que treballa amb preus baixos, ha activat cabines business, connexions entre avions, accessos ràpids, venda de bitllet amb maleta inclosa...D'aquesta manera, en opinió del director de màrqueting, ofereixen un producte amb elements propis de les companyies tradicionals i d'altres de les de baix cost.

"Fem comunicats de les bones i males notícies"
Pons reivindica alhora el pes de la comunicació interna. Assegura que "tots els col·laboradors han d'estar informats", per exemple, gràcies a l'esmorzar mensual on la directiva respon "totes les preguntes dels treballadors", les trobades trimestrals per comentar l'estratègia de la firma i els comunicats de "les bones i males notícies".

"Bucrocratizar-nos internament, ens mataria"
El directiu creu que l'"avantatge competitiu de Vueling és la flexibilitat, la rapidesa i la capacitat de reacció". Són virtuts de les aerolínies petites i, ara que creix, s'han de buscar fórmules per mantenir-les. De fet, tot apunta que aquest és un dels atractius pel que IAG aposta per Vueling i pels que vol mantenir sense grans canvis la fórmula, almenys segons Lluís Pons. i almenys per ara.

Avui et destaquem
El més llegit