La vàlvula que els hospitals públics necessiten davant la crisi

Palex Medical fa front a la reducció de la despesa als hospitals: aposta pel producte propi, mira a l'exterior i ofereix als centres mètodes per optimitzar recursos

Han passat d'una facturació rècord de 110 milions d'euros el 2009 a 95 milions l'any passat. A Palex Medical, que proveeix productes i serveis als grans hospitals de l'Estat espanyol, els ecos de la crisi econòmica hi han arribat amb les retallades en sanitat. De cada cinc clients de Palex, quatre són centres sanitaris públics. Però aquesta empresa vallesana, amb més de cinquanta anys d'història, manté el tipus.

El seus directius defensen la fórmula de la qualitat i la innovació tecnològica. I no s'estan de braços plegats: la companyia ha comprat recentment una de les seves proveïdores, la catalana Saident, que serà un dels impulsos pel seu salt cap a l'exterior. En realitat l'empresa vol fer el salt cap a l'exportació, perquè Palex Medical sempre ha mirat cap enfora.

Importadora nata, l'any 1969 va introduir a Espanya una revolucionaria vàlvula de cor. Ara té 30.000 productes en cartera, comercialitza des d'una taula de quiròfan a un armari que detecta les necessitats d'estoc, des d'un implant de maluc a un test de càncer de mama. Volen ser la "vàlvula" que els hospitals públics necessiten en temps de retallades.

Dependre dels comptes públics
Els seus productes simplifiquen rutines diàries dels professionals de la sanitat. "Generem estalvis que potser no recauen directament a l'hospital, però creen un gran estalvi de costos indirectes per tot el sistema sanitari", defensa el seu director general, Carlos Chordá. "Hi ha moltes vegades que els estalvis no són immediats", destaca el president de Palex Medical, Juan Knuth.

"Però el gestor de la sanitat pública pensa en un terme equivalent a una legislatura", lamenta. En els darrers dos anys, l'empresa santcugatenca ha notat els efectes de la davallada de pressupostos públics. El nombre de pacients és el mateix, però els hospitals han reduït despeses, minvat les intervencions, tancat quiròfans i posposat les llistes d'espera.

Per combatre-ho, asseguren que s'han mantingut fidels a la qualitat, encara que els hagi costat renunciar a algun concurs públic. "Intentem ser competitius en el preu, però no competir en preus. Portem més de 55 anys en el mercat, donant un nivell de qualitat, i no volem entrar en aquest joc", justifica el director general.


Chordá creu que aquest "és un sector on no es pot jugar amb la qualitat". Fidels també, per encarar la crisi, a la proximitat amb el client i l'essència familiar de la companyia. El president, que es declara amb orgull santcugatenc, forma part de la tercera generació dels Knuth a l'empresa. "Aprens més a entendre la gent havent viscut totes les àrees del negoci", comenta. Fins i tot d'adolescent havia treballat algun estiu a l'antiga fàbrica: "Entràvem a les cinc del matí a treballar, com un més".

En canvi, el director general, Carlos Chordá, es passa la meitat del seu temps en hospitals, reunit amb gerents i caps de servei. És l'altre pilar d'aquesta proveïdora de productes i serveis sanitaris: el seu localisme. Als clients del país, els evita haver de buscar en el mercat internacional els avenços tecnològics, i a les multinacionals estrangeres amb aquests avenços, les lliuren d'haver d'aterrar al mercat espanyol, on, entre altres coses, els pagaments dels hospitals públics superen de llarg els terminis marcats per llei.

Avui et destaquem
El més llegit