Per què els treballadors fugen de la teva empresa?

La falta de coherència entre l'oferta i el contracte, les preguntes incòmodes o la falta d'informació són alguns dels motius que porten a l'empleat a deixar la feina

La falta de comunicacioó és un dels motius per no agafar una feina | iStock
La falta de comunicacioó és un dels motius per no agafar una feina | iStock

Renunciar a un lloc de feina en un moment com aquest, en el qual el nombre d'aturats registrats a les oficines dels Serveis Públics d'Ocupació Estatal se situa en les 3.202.509 persones, pot semblar un poc desgavellat. Avui dia, tenir feina s'ha convertit gairebé en sinònim d'èxit. No obstant això, no vol dir que s'hagi d'acceptar qualsevol oferta, encara que no sigui el que busques o es tracti d'una empresa en la qual la felicitat brilli per la seva absència.

És cert que existeixen centenars de decàlegs parlant dels errors que s'han d'evitar o les competències que tindria el candidat perfecte, però què passa si és l'empresa la que falla? Pot ser que l'oferta s'adapti a les teves necessitats, però com saber si és la companyia que busques? Per donar resposta a aquests dubtes, aquí van les onze qüestions per les quals hauries de fugir abans que sigui massa tard:

  1. L'empresa fa RSC? Si les polítiques de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) no interessen a l'empresa on treballes, ja tens el primer motiu pel qual plantejar-te si és realment la companyia que busques. De fet, hi ha estudis que asseguren que més de la meitat dels treballadors prefereixen cobrar menys, però treballar en empreses socialment responsables. La RSC s'ha convertit en un aspecte molt important, ja que és sinònim no només que es preocupen pel medi ambient sinó també pels seus empleats.

  2. Eterns processos de selecció: Des del missatge que diu que "l'empresa ha rebut la seva sol·licitud" fins a "ha estat seleccionat per a l'entrevista", quant temps pot passar? Alguns processos es tornen eterns i acaben amb la paciència de qualsevol interessat. No et pots quedar esperant durant mesos a què l'empresa decideixi qui és el candidat escollit. Si no són àgils en un procés tan important com és la fase de reclutament, potser tampoc ho són en altres qüestions que afecten el bon funcionament diari.

  3. Les presses mai han estat bones: Després de mesos d'entrevistes amb diferents empleats del departament de recursos humans, arriba el moment de l'entrevista amb el màxim responsable, qui escollirà al nou treballador. No obstant això, la seva agenda no li permet dedicar-te massa temps i no permet donar-te a conèixer i posicionar-te com el candidat perfecte. Si no té temps per conèixer al nou empleat, el tindrà quan hagis de parlar d'increments salarials o flexibilitat horària? Fuig ara que pots!

  4. Preguntes incòmodes: Tens fills? Has pensat a tenir-los? Es posen malalts amb freqüència? Aquestes són només algunes preguntes que s'escolten a les oficines. Qüestions que no només incomoden a l'entrevistat, sinó que l'adverteixen de com serà el seu futur en un lloc així.

  5. Horaris fixos: Igual que els llocs de feina per a tota la vida, la falta de flexibilitat horària ha quedat obsoleta. Si no és una empresa que aposti pel teletreball, pot ser que no sigui el lloc en el qual t'agradaria treballar.

  6. 24/7: Encara que és una característica que brinda la tecnologia, no es trasllada a la resta de treballadors i menys encara ara que l'Estat espanyol regularà per llei el dret a no respondre correus electrònics o missatges fora de la jornada laboral o en el temps d'oci i de vacances del treballador.

  7. Xoc de cultures: Que el teu cap sigui de l'Espanyol i tu del Barça no afecta l'hora de signar un contracte laboral. No obstant això, hi ha qüestions que sí que poden portar a la confrontació: la baixa per maternitat o paternitat, els dies de vacances, la conciliació... S'ha d'admetre la saviesa del refrany que diu que "parlant s'entén la gent", però si des del principi no hi ha consens en temes fonamentals, és molt difícil que n'hi hagi amb el temps.

  8. Amb la lupa a la mà: No només les companyies investiguen els perfils i informació dels seus candidats, també a la inversa. Has de xafardejar les seves xarxes socials i la seva web corporativa. No obstant això, si no hi ha informació sobre els seus valors, com cuiden al treballador... la cosa no pinta bé. Començar a treballar a una empresa de la qual no coneixem res no és la millor de les opcions. Si tampoc t'ofereixen informació durant l'entrevista, alguna cosa no està funcionant bé.

  9. Falta de coherència: Abans de signar un contracte, assegura't que correspon al que oferien: salari, horaris, vacances, lloc de feina, durada... Aquests errors no es poden permetre en qüestions laborals. Millor evitar-los des del principi.

  10. M'escolta? Em sent? Els candidats també pregunten i molt. No et quedis amb dubtes. Pregunta sobre les teves tasques, les possibilitats d'ascens, si compta amb plans i acords de formació, condicions econòmiques i, fins i tot, la seguretat a llarg termini de la companyia. Si les respostes són curtes o qui et fa l'entrevista evita contestar algunes qüestions, has de plantejar-te si val la pena el lloc de feina.

  11. Quan tot és una "imatge": Moltes organitzacions presumeixen de l'etern somriure dels seus empleats. Algunes d'elles encara creuen que la felicitat d'aquests és sinònim de gimnasos i futbolins a la feina. Tanmateix, durant la volta de reconeixement de la companyia pots veure si els treballadors representen aquests principis o més aviat sembla una escena d'una pel·lícula de zombis.

Més informació
10 claus per superar una entrevista de feina
Com fer que s’acceptin les meves propostes?
Em poden fer fora per un tuit?
Avui et destaquem
Comentaris