Nou IVA al comerç electrònic: com afecta a pimes i autònoms?

El nou impost als e-commerce introdueix diversos nous factors a considerar en la gestió diària de les empreses digitals

La nova fiscalitat aplicada a l'e-commerce canvia les formes d'operar i les necessitat d'empreses i marketplaces | iStock La nova fiscalitat aplicada a l'e-commerce canvia les formes d'operar i les necessitat d'empreses i marketplaces | iStock

La digitalització ha propiciat l'auge de nous actors i ha canviat la manera en què comprem i consumim. És el cas dels marketplaces i els e-commerces, que permeten adquirir tot tipus de productes provinents des de qualsevol lloc del món. Aquest tipus de comerços en línia, que en 2020 han viscut un auge indiscutible, fins al moment s'havien quedat en una espècie de llimbs a l'hora de complir amb les obligacions fiscals.

No obstant això, aquesta situació ha arribat a la seva fi amb la imposició de l'IVA als e-commerce, que està previst que entri en vigor a partir de l'1 de juliol de 2021. Aquesta nova mesura, aprovada el 2017 per la Unió Europea i la implementació de la qual es va retardar per la situació provocada per la pandèmia, pretén simplificar el sistema tributari europeu, reduir el frau i ajudar les empreses europees a ser més fortes i competitives.

Per a ajudar a entendre com funcionarà aquest nou impost al comerç electrònic, des de Nomo, la plataforma que integra els serveis financers i eines de gestió de negoci de pimes, autònoms i freelancers, hem llançat una nova guia “Tienes un e-commerce y vendes en europa? ¡Atención a este nuevo impuesto!” amb exemples pràctics per a facilitar la seva comprensió i il·lustrar què suposarà per a les pimes i autònoms aquest nou tipus impositiu.

Si ets pime o autònom, aquests són els 3 punts més rellevants a tenir en compte per a saber com t'afectarà el nou IVA a l'e-commerce, i que trobaràs detallats en la guia.

La novetat: tributar l'IVA en país de destinació 

Un dels canvis més importants que implica aquesta nova normativa és que les botigues en línia que facturin més de 10.000 euros a l'any en territori europeu hauran d'aplicar l'IVA corresponent al país de destinació del comprador i, a més, hauran de tributar en aquest país. Aquesta nova mesura unifica els llindars de facturació i evita que cada e-commerce hagi d'estar donat d'alta en diferents territoris per a operar, com succeïa anteriorment.

És a dir, si ets un comerç electrònic d'Espanya i embenis un producte, per exemple, a Alemanya, a aquest producte o servei se li haurà d'aplicar l'IVA corresponent a aquest país (19%). Aquesta quantitat haurà de tributar a Alemanya. En el cas que no facturis més de 10.000 euros a nivell europeu, l'IVA que hauràs d'aplicar serà el corresponent a Espanya (21%) i hauràs de tributar en aquest mateix país.

Els tipus d'IVA als països de la UE

Així doncs, aquesta nova norma suposa haver de conèixer els tipus d'IVA aplicables als productes en la resta de països, encara que us avanço que el sistema és semblant a l'espanyol, amb dos o tres tipus d'IVA semblants als d'Espanya, des del reduït al general, encara que amb diferents percentatges.

Per a poder tenir una vista ràpida de les diferències entre territoris, en la guia de Nomo no sols incloem exemples pràctics segons cada tipus d'operació, sinó també, un mapa de la Unió Europea que especifica els diferents tipus d'IVA (general, reduït o superreducido) segons cada país.

Un règim uniforme per a tota la UE

Aquesta nova normativa facilita les operacions entre diferents comerços en línia i particulars en territori europeu i unifica tot el sistema de tributs, així com el seu pagament. A través de la finestreta única d'importació de l'Agència Tributària de cada país, els autònoms que tinguin un e-commercetindran un sol punt d'accés al qual dirigir-se.

En aquesta web podràs solucionar dubtes i pagar els tributs, sense necessitat d'estar donat d'alta com a empresa en cadascun dels països en els quals operes, i et permetrà estalviar temps i facilitar la relació amb els altres països amb diferents idiomes.

En resum, si la teva e-commerce no supera el llindar de facturació de 10.000 euros a l'any a la UE, no has de preocupar-te. Si, en canvi, la teva facturació és superior, i creus que aquesta nova norma no fa més que afegir complexitat a la gestió del dia a dia del teu negoci en línia, et recomanem que comptis amb un equip expert de gestors, com el de Nomo, que t'ajudarà en tots els dubtes. D'aquesta manera evitaràs cometre qualsevol error i t'estalviaràs futurs maldecaps.

Més informació
I si passem de l''e-commerce' al comerç electrònic?
Avui et destaquem
El més llegit