Per què hi ha equips que funcionen millor que d'altres?

La diferència entre l'èxit i el fracàs d'un equip no depèn de factors com l'intel·lecte, sinó del comportament dels seus membres

Les persones som majoritàriament éssers gregaris, ens unim a grups d'amics, a la família, a associacions, a clubs, a grups de treball. Formar part o treballar com a part d'un grup no és el mateix que treballar en equip. El primer paradigma que cal revisar és la diferència entre grup i equip, perquè saber relacionar-se en grup no és necessàriament un indicador d'èxit per fer que un equip funcioni i rendeixi com a tal.

Què és un equip?
"Un nombre limitat de persones seleccionades per treballar juntes a favor d'un objectiu compartit de manera que possibiliti a cada membre fer una contribució distintiva" (Meredith Belbin) En què es diferencia un grup d'un equip?

En els anys 70, el Dr. Meredith Belbin i el seu equip van portar a terme una investigació en el Henley Management College amb l'objectiu de descobrir el motiu de perquè hi ha equips que tenen èxit i d'altres fracassen estrepitosament. Les primeres conclusions van ser que la diferència entre l'èxit i el fracàs dels equips no depenia de factors com l'intel·lecte, sinó del comportament.

Existeixen diferents patrons de comportament i cada comportament contribueix d'una determinada manera al funcionament de l'equip. Aquestes tendències de comportament, de contribuir i d'interrelacionar amb els altres són la base de la cèlebre Teoria dels Rols d'Equip de Belbin.

Aquesta teoria no eximeix que alhora de crear un equip de treball no es tinguin en compte aspectes com la intel·ligència, les capacitats, la formació, l'experiència i les motivacions dels components de l'equip, entre altres factors, tot i que tenir només això en compte no és garantia d'èxit.
 

 

  Grup Equip
 Objectiu  Interessos Comuns  Meta compartida
Cultura    Complir amb la tasca Valors compartits 
Tasques   Es distribueixen de manera igualitària  Es distribueixen en funció de les capacitats i habilitats
 Integració  Tendència a la divisió  Aprenentatge compartit
 Dependència  Independents. Cadascú té la seva tasca  Interdependència 
 Èxits  Són de cadascú  Els resultats són de tots
 Líder Únic. El que reparteix les tasques   Compartir o rotatori. Depèn de la fase de la tasca
 Conclusions  Personals i individuals  De caràcter col·lectiu
Avaluació   No s'avalua. Només es miren els resultats  S'autoavaluen contínuament


Belbin va classificar aquestes tendències de comportament en nou rols d'equip, que tot i que cada persona té, en general, una mica de cadascú, es poden identificar clarament els rols preferents, els que pot exercir en un moment determinat i els no preferents i que es recomana que un altre membre de l'equip complementi.

Segons aquesta teoria, no cal que un equip tingui tantes persones com rols, ja que cada persona pot exercir amb comoditat entre 2 i 3 rols. El que sí que és imprescindible és que entre els membres de l'equip aquests nou rols o comportaments quedin representats, uns tenen les idees, altres ajuden a arribar a conclusions, altres detecten el talent i treuen el millor de cadascú, altres avaluen opcions, altres implementen, altres investiguen, tots ells necessaris per obtenir un eficient i alt rendiment.

Per tant, podem concloure que les claus del treball en equip són:
  • Que aquest estigui equilibrat. O sigui, que cada membre faci una contribució diferent i complementaria a la resta. Cada membre ha de compensar i equilibrar la debilitat d'un altre i que les seves també quedin compensades. D'aquesta manera l'equip és molt més que la suma de les parts.
     
  • Una bona selecció dels membres. No oblidem que hi ha persones extraordinàriament brillants que donen el màxim de sí mateixes treballant de manera individual, per tant, no són els candidats ideals per formar part d'un treball d'equip.

     
Avui et destaquem
El més llegit