Sobre l’aeroport de Barcelona, encara

Aquest és un país que tendeix a dividir-se en bàndols. Per raons purament irracionals, és clar. Si tu ets d’aquest bàndol, i no ets amic meu, aleshores jo, sense saber de què va el tema, me’n vaig al bàndol oposat. I ja està. Així com amb d’altres qüestions el país és reconsagrat, bizantí, pel que fa a posicionar-se en un dels dos costats de qualsevol discussió pública Catalunya és d’un simplisme primari. Per tant, no calia esperar res diferent pel que fa a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona.

Jo no em posicionaré ni a favor ni en contra d’aquest tema -com amb qualsevol altre- fins que no es contestin algunes preguntes, s’analitzin alguns precedents i es passin comptes.

Es diu que la pista que admet aterratges i enlairaments d’avions grossos està saturada. Però no pas perquè n’hi hagi molts. Sinó perquè, si aquesta pista es posa a ple rendiment (que és la raó per la qual es fan les inversions en infraestructures), aleshores es molesta els veïns de Gavà i Castelldefels. Aquest punt ja va saltar a les notícies fa anys. Des de llavors em pregunto: per què els alcaldes, els ajuntaments, de Gavà i Castelldefels van requalificar i urbanitzar uns terrenys que eren sensibles de veure’s afectats pel soroll dels avions? Fins on jo sé, l’aeroport porta allí des del 1916. Com que aquest és un país on mai no es passen comptes, el tema s’oblida. Però aquells ajuntaments s’haurien d’investigar i auditar per determinar com es van prendre les decisions i, llavors, fer-ho públic.

Que el tema ja no té solució? Probablement. Però cal saber qui és el responsable principal de l’actual enrenou que ens costarà centenars de milions. Aquests milions no es podrien emprar per solucionar el problema d’arrel i moure els veïns a un nou indret per tal d’arreglar estructuralment, fins on fos possible, la pífia que van cometre aquells consistoris? Per cert, els que han manat sempre aquests consistoris són els que manen ara a Aena. Ho dic per deixar clar unes de les raons per no remoure la història, suposo... I una pregunta addicional, desagradable, per cert: segur que els veïns afectats, quan van comprar els pisos, no ho van fer a millor preu perquè, precisament, estaven a prop de l’aeroport? Ho dic perquè aquest és un país on no només els poderosos i els polítics van d’espavilats.

Cal saber qui és el responsable principal de l'actual enrenou que ens costarà centenars de milions d'euros

Més preguntes abans de fer despesa. Fa poc temps, el 2019, el ministre Ábalos va signar un acord amb Aena per connectar el tren d’alta velocitat (el que el nacionalisme espanyol anomena AVE i que s’hauria de denominar AVF ja que, d’espanyol, aquest tren no en té res i sí que ho té tot de francès) amb l’aeroport de Girona. La signatura es va esbombar a tort i a dret. Ara no se’n parla. A qui és que no li interessa parlar-ne i a qui li interessa impulsar l’allargament de la pista? Em sembla tot molt borrós en un ens, Aena, que no és res més que una empresa pública amb un consell ple de funcionaris i polítics (només hi ha dos o tres consellers del sector privat) i on Duran i Lleida figura com, agafeu-vos, “consejero independiente” (és bona aquesta, eh?).

Una altra pregunta curiosa. Es diu que desviar vols low cost a Girona o Reus és perjudicial, ja que afectaria als enllaços internacionals, que es veurien impossibilitats en haver-se de traslladar els passatgers que volen en trànsit de Girona, o Reus, a Barcelona per tal d’agafar el vol d’enllaç. Els que això afirmen ho diuen interessadament o bé no han viatjat massa. La gent que vola en low cost (com jo, a voltes) no acostumen a agafar vols amb enllaç perquè no es poden enviar els equipatges directament al destí final. La gent que té vols amb enllaços acostuma a voler facturar (garantir) l’equipatge a destí, i utilitza companyies que coneixem com “tradicionals” que no són low cost (com jo, sovint). Per tant, descarregar l’aeroport del Prat (ara anomenat Tarradellas, com els embotits) de vols low cost s’hauria d’analitzar a fons per tal de comprovar que no afecta pas a tanta gent.

Més. L’aeroport de Barcelona està saturat per excés de turisme. En canvi, repto a les empreses a exportar material (alimentari, producte fresc, sobretot) utilitzant aquest aeroport. Ho dic perquè per aquest calvari jo ja hi he passat. Si volem transformar la nostra economia en alguna cosa que s’aproximi a la productivitat de més enllà del Pirineu, no hauríem d’afavorir l’activitat industrial i comercial tot aprofitant un sistema aeroportuari connectant port i aeroport i deixar-nos de turisme massiu de baixa volada?

Si volem transformar la nostra economia en alguna cosa que s'aproximi a la productivitat de més enllà del Pirineu, no hauríem d'afavorir l'activitat industrial i comercial i deixar-nos de turisme massiu de baixa volada?

Cap capital europea (petita com Barcelona) de cap país petit (com Catalunya) té tres aeroports a menys de 100 quilòmetres. I amb un altre a 160 (Alguaire) que no és res més que un monument a la manca de sentit comú. Un sentit que ara, un cop més, se'ns vol escatimar. Ja es veu que tot aquest maldecap constructiu del passat que ara patim s’ha dut a terme per part d’una colla de toca timbals malgastadors dels quals se’ns vol fer oblidar responsabilitats amb l’excusa que el tema de la pista “corre pressa”.

Personalment, fins que no es descartin les opcions que he esmentat, la meva recomanació és la que reclamava aquell paralític que, havent anat a Lorda per intentar curar-se, es va veure accidentalment empès per una rampa, avall, sense control. Millor que ens quedem com estem. I un cop analitzades les respostes, ja els diré a quin bàndol m’apunto.

Avui et destaquem
El més llegit