Etnògraf digital

Els clics que no farem

24 de Febrer de 2023
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa

Estem vivint un moment iPhone. Un moment on un aleteig en la tecnologia provoca un tsunami en l’economia. Va passar el 2007 amb l'iPhone, havia passat abans amb l’arribada de les xarxes socials i abans amb l’arribada del navegador web. Són moments en què si bé podem intuir que estem en un moment de trencament, no ens podem fer capaços de les destrosses.

 

Parlo de l’actual “primavera” de la IA, protagonitzada en aquest cas per sistemes capaços de generar textos, imatges, música i veu, sistemes com l’omnipresent ChatGPT, l’Stable Diffusion, el Midjourney o el Magenta de Google. Deixant a banda de si el que fan és crear o repetir com cotorres allò que han “après” de nosaltres, tots són capaços de fer coses que fins fa quinze dies eren patrimoni exclusiu nostre.

Això que podria quedar en un debat acadèmic, adquireix una altra dimensió un cop es posa a disposició de tothom i les grans empreses tecnològiques comencen a incorporar-ho en els seus productes de consum; més encara quan aquests són Alphabet (Google) i Microsoft (Windows). Ambdues empreses han presentat versions dels seus cercadors —Google i Bing— que incorporen la IA en forma de xat conversacional.

iStock 1141748040
Imatge d'una cerca a la xarxa | iStock

Això vol dir que una cerca a les noves versions dels cercadors ja no dona com a resultat una colla d’enllaços a pàgines web sinó que dona una resposta concreta a la cerca. Ho veiem amb un exemple concret. Imaginem que vull comprar-me una bici elèctrica de muntanya que vull carregar al maleter del meu cotxe. Un procés normal de recerca, decisió i compra seria:

 
  1. Cerco a Google “capacitat maleter Volkswagen ID.3”. Faig clic al web del fabricant on hi trobo la capacitat del maleter i la capacitat amb els seients abaixats.
  2. Escric “millors bicis elèctriques 2023” al camp de cerca. Faig clic en un web especialitzat i n’escullo un parell o tres segons el meu criteri.
  3. Faig clic a cadascuna per anar al web del fabricant per trobar-ne les mesures i faig quatre números per veure si m’hi cabran al maleter desmuntant la roda del davant.
  4. Si en trobo una que compleixi tots els requisits faig clic i inicio el procés de compra.

Una cerca a les noves versions dels cercadors ja no dona com a resultat una colla d'enllaços a pàgines web

Com a mínim he hagut de fer cinc clics que m’han portat a diferents pàgines on hi he vist publicitat incrustada relacionada amb el món de les bicis elèctriques, probablement servida per Google. Amb els nous cercadors, basats en xats conversacionals, que ens proposen Google i Bing la cosa és una mica diferent. Veiem com seria el procés de recerca decisió i compra:

  1. Escric “millors bicis elèctriques que càpiguen al maleter d’un Volkswagen ID.3”.
  2. Rebo una resposta que m’especifica la capacitat del maleter del meu cotxe, la capacitat total amb els seients posteriors abatuts, i una llista de bicicletes que hi caben ordenada per puntuació de webs especialitzades amb les seves característiques principals i els seus respectius enllaços de compra.
  3. Faig clic a la que m’agrada més i inicio el procés de compra.

Podria continuar refinant la meva cerca, via xat, demanant-li que només em mostrés les d’un determinat rang de preus o les que fossin de la marca Specialized o les BH. Resultat final: 1 clic, 0 anuncis i tota l’experiència ha passat en el xat del cercador, no he visitat webs, no he vist publicitat incrustada, no he pogut veure ofertes creuades, res. Honor i glòria al cercador. 

iStock 1310441327
Exterior d'unes oficines de Microsoft | iStock

Pot semblar una anècdota, però aquest exemple és un cas real d’una conversa a Bing, el cercador de Microsoft ja ha incorporat la IA conversacional. Amb una quota de mercat del 3% és irrellevant encara, però això podria canviar. El que sí que és rellevant, però, són els plans de Microsoft d’incorporar aquesta mateixa tecnologia a l’Office de Windows i la decisió d’Alphabet d’incorporar-la a Google (ja en va presentar una demo).

Amb el 85% de quota de mercat en les cerques, Google és la porta d’entrada a la informació a la web per a la majoria d’usuaris i amb el 93% dels sistemes operatius de sobretaula ,Windows és la plataforma de productivitat del món. Qualsevol aleteig d’un d’aquests gegants tecnològics provocarà —està provocant— tsunamis en l’economia que som incapaços d’imaginar. El primer que arriba és el de la publicitat en línia.