Com el 'greenwashing' pot arruïnar la teva empresa

Originàriament, el terme greenwashing estava relacionat amb les iniciatives de moltes empreses que etiquetaven el llançament dels seus productes amb un alo ecològic i respectuós amb el medi ambient: producte 100% natural, origen controlat, cuidem del medi ambient i tenim cura de tu, "el més natural és més sa". Normalment, aquestes afirmacions mai estan controlades i són més un ganxo estratègic per vendre més que un comportament responsable de l'empresa.

D'un temps ençà, la paraula greenwashing s'està utilitzant per definir les empreses que pretenen fer creure que són socialment responsables, i ni ho són, ni els importa un pebrot ser-ho. Pràctiques com patrocinar esdeveniments socials, donacions a ONG, voluntariat corporatiu, emprar un discapacitat a la plantilla sense cap necessitat, etc. són normals en aquest tipus d'empreses que a més, fan el possible perquè els seus consumidors i sectors d'influència els coneguin.

Perquè ho fan? Bàsicament per dos motius: un és contrarestar alguna mala pràctica que ha sortit a la llum i que els hi genera una crisi de reputació i de confiança. I l'altra, és sumar-se al carro de la bona resposta que els consumidors estan tenint davant les empreses que adquireixen compromisos amb la societat.

Ara bé, ser socialment responsable amb l'únic objectiu de vendre, és un bumerang amb una càrrega de dinamita que pot destruir de cop la reputació i la confiança en una empresa. El 80% dels consumidors no es creuen els missatges de publicitat social i ecològica de les marques i normalment penalitzen i actuen en contra d'aquest tipus d'activitats si no són reals ni honestes.

Ser socialment responsable no ha de ser mai només una estratègia de màrqueting, sinó una actitud sincera i honesta de la direcció de l'empresa per contribuir d'una manera responsable a la millora del medi ambient, dels seus grups d'influència i de la societat en el seu conjunt. I si això, a més, ho sap aprofitar i comunicar-ho intel·ligentment, l'èxit està assegurat.
Avui et destaquem
El més llegit