Bons propòsits i més coses

Començar un nou any és iniciar una nova etapa després d’un merescut descans en el qual hem pogut retrobar-nos amb els nostres estimats i amb nosaltres mateixos. Aquesta pausa ens ha servit per fer un balanç, encara que sigui intuïtiu, del que ens ha anat bé i el que no. Amb aquest nou recomençar que és l’any nou, ens donem noves oportunitats i ens omplim d’il·lusions i de ganes de canviar alguna cosa amb una visió de com ens agradaria ser. Tenir un propòsit és viure amb qualitat i satisfacció.

I és que, a la vida com a les empreses, cal lideratge. De la mateixa manera que preparem plans estratègics per les nostres organitzacions, també ho podem fer a nivell personal per gestionar-nos millor nosaltres mateixos i portar les regnes de la nostra vida.

I encara que pugui semblar obvi, no és gens fàcil trobar el nostre propòsit. Bàsicament, podríem dir que és trobar la resposta a l’eterna pregunta del perquè som aquí?. Però, al cap i a la fi, la resposta a la pregunta es pot concretar en tot allò que ens fa feliços i ens dona sentit. Que fàcil resulta ara llegir i valorar els KPI de les organitzacions i que difícil fer-ho a nivell personal!

De la mateixa manera que preparem plans estratègics per les nostres organitzacions, també ho podem fer a nivell personal

Un llibre molt inspirador en aquest sentit és el de Peter Ferdinand Drucker. El gran teòric del management va escriure, fa bastants anys, el llibre Gestionar-se un mateix. En ell explica com aquells que es coneixen a si mateixos, els seus punts forts i la seva proposta de valor, aconsegueixen l’èxit, en aquest cas, en l'àmbit professional.

Drucker ens repta a cadascú de nosaltres a preguntar-nos sobre el nostre comportament i sobre els nostres valors. No ens demana que canviem sinó que potenciem les habilitats que tenim, tot allò en el que som bons. És ben cert que assolim millors resultats fent tot allò que ens va bé, però segons Drucker, poques persones es coneixen realment en aquest nivell, i menys se n’aprofiten dels seus punts forts fonamentals.

D’altra banda, segons uns estudis publicats per la Harvard Business Review on s’examina la trajectòria d’organitzacions que han crescut per sobre del 30% de mitjana en els darrers cinc anys, s’analitza quins han estat els factors decisius per obtenir-ho com ara crear nous mercats o ser capaç de canviar les regles del joc.

Drucker ens repta a cadascú de nosaltres a preguntar-nos sobre el nostre comportament i sobre els nostres valors

Una de les dades que els va sorprendre va ser trobar que totes elles havien definit amb claredat el seu propòsit corporatiu d’una manera aspiracional i l’havien portat al centre de la seva estratègia. Aquest plantejament els va fer demanar com per exemple: Creem valor en el mercat segons el nostre propòsit? Ho fem quan millorem el compromís dels empleats? I quan ens centrem a escala financera?

Una nova perspectiva en un món volàtil, ple d’incerteses i soroll. Necessitem claredat per entendre’ns a tots els nivells i per assolir-ho cal comprendre el nostre entorn per poder adaptar-nos.

Els temps han canviat dràsticament i avui tots hem d’aprendre a gestionar-nos a nosaltres mateixos i situar-nos allà on aportem valor, tant a escala professional com personal, i ser els millors gestors de la nostra vida i de la nostra carrera professional. Això em recorda una frase cèlebre del Lluís Soldevila que em serveix de far: Quin tipus de persona ets? La que el dia et domina o tu domines el teu dia? L’èxit és proactiu i depèn de tu.

Més informació
Cap a una economia regenerativa
Organitzacions que deixen marca
La cultura de les donacions
Avui et destaquem
El més llegit