El paper de la direcció general en els pròxims quatre anys (II)

Per poder competir amb èxit en aquesta nova economia és determinant disposar de massa crítica. Dit d'una altra manera, perquè un projecte empresarial sigui viable a mitjà i llarg termini, una empresa ha de tenir una mida crítica en una o diverses competències distintives que li proporcionin un nivell adequat d'eficiència, per poder així, competir als mercats internacionals. Aquestes competències poden ser materials (R D, economies d'escala, tecnologia, etc. O intangibles, desenvolupament de la marca, joint-ventures, acords comercials, etc.

Trencar definitivament el paradigma consistent en confiar en què el que ha funcionat bé fins ara seguirà fent-ho en un futur. Aquest canvi cultural ha de ser un procés gradual dins de l'organització. I especialment en temps de grans canvis, l'empresa ha de tenir una idea clara de quina ha de ser la inspiració i aspiració dels seus directius i accionistes, és a dir, una visió compartida de com ha de ser l'empresa en el futur i disposar d'una estratègia definida per assolir-lo.

Finalment, el creixement orgànic per aconseguir un fort posicionament empresarial internacional no serà suficient en la gran majoria d'empreses. Cal doncs que la direcció busqui noves maneres d'enfortir les seves fortaleses mitjançant noves aliances, acords comercials, adquisicions, etc. que permetin desenvolupar una posició guanyadora que complementi les seves competències distintives i, que per altra banda, multipliqui les seves capacitats i competències.

Per donar resposta a algunes d'aquestes preguntes creiem que cal fer una reflexió estratègica. Una reflexió estratègica plantejada des de quatre punts de vista: l'estratègic, estudiant quin ha de ser el model de negoci més adient, estructurant la cadena de valor, i reposicionant l'empresa en els mercats internacionals. El segon, ha de contemplar els potencials riscos que es poden derivar, com per exemple, pèrdues comercials i reputacionals, derivades de la complexitat més gran dels canals de subministrament i distribució, ús indegut de la propietat industrial i intel·lectual de l'empresa i incompliments regulatoris d'abast internacional. El tercer i de tipus operacional, repensar els processos del negoci, l'organització, la seva governança, definir un pla d'innovació que posi en valor tot l'anterior i; finalment, el quart, saber identificar el potencial humà dins de l'organització.

I per què aquesta reflexió? Doncs perquè la direcció general ha de ser el garant no només a l'hora de definir els propers passos en el "què i el com" sinó, també, ser capaç d'instrumentar-ho mitjançant un estil de lideratge com a factor clau d'èxit de l'empresa "el perquè", tot considerant que, aquest lideratge és determinant quan s'esdevenen cicles econòmics com l'actual, on les empreses han de créixer i transformar-se per sobreviure.

La Direcció General és, en gran mesura, responsable de fer viable el projecte empresarial. Per això, cal un espai de reflexió per parlar, discutir i compartir entre tots quin hauria de ser el full de ruta del director general en aquests quatre anys vinents. Un espai que faciliten iniciatives com ara el programa REPTE-2020 que impulsen diferents organitzacions del Vallès.

La reflexió estratègica, doncs, ha de contemplar quatre perspectives empresarials i que tot directiu hauria de tenir present:
1. Quina ha de ser l'estratègia de la meva empresa en els pròxims quatre anys?
2. Quins són els riscos que hem d'identificar i com els hem de mitigar?
3. Quin ha de ser el Pla Operatiu i d'Innovació que involucri a tota l'Organització. I finalment,
4. Quin ha de ser el Talent de l'Equip humà que ho faci possible?

Indubtablement, hi poden haver i, de fet, hi ha molts més aspectes que s'han de tenir presents però, considerem que aquests són cabdals si volem afrontar aquest repte amb prudència, solidesa i eficàcia.

Aquest article és la segona part d'un text complet que s'ha publicat aquest dissabte 30 de juliol.

 

Avui et destaquem
El més llegit