És bàsic planificar però no fer un pla de negoci

   

Els plans de negoci al nostre continent s'han convertit en un tòtem irrenunciable a escoles de negoci, institucions i entitats financeres. Sembla que no es pugui crear un negoci amb un tovalló de paper (com el fitxatge de Messi) i una correcta planificació que vagi al gra, com la que ens aporta el model Canvas, per exemple, molt utilitzat a Silicon Valley.

El model Canvas no deixa de ser un pla de negoci gràfic que permet recopilar dos dels tres aspectes que jo considero bàsics al planificar (idea, estratègia i termini) en diversos requadres que guanyen o perden espai en funció de la seva importància a l'empresa. Aquest model no deixa de ser la posada per escrit dels gargots en un full de paper, la conversa desordenada o els post-its a una pissarra. Posa en ordre la idea i l'estratègia, i ho fan amb dos grans avantatges sobre un pla de negoci convencional:

La brevetat: obliga a ser concís i directe, el que, alhora, obliga a dedicar-se a allò important.La visibilitat: permet copsar en un cop d'ull el negoci, amb el que això significa a l'hora d'entendre les idees i exposar-les a l'exterior.

Ara bé, un cop fet cal no aturar-se i actuar, és per això que incloc els terminis dins dels tres aspectes clau d'una bona planificació. Cap estudi de mercat us donarà una informació tan fidel com el món real, pel que recomano que, a més de testejar-ho amb família, amics i col·legues, cal que sortiu al mercat quan tingueu un model adequat.

Com diu sovint Alan Weiss: "Una acció imperfecta, supera a una perfecta conceptualització"

Avui et destaquem
El més llegit