Europa juga a la Champions en TMT (Telco-Media-Technology)?

Aquests dies hem contrastat en el Mobile World Congress que la indústria europea no és actor o jugador de primer nivell; clarament hem perdut posició estratègica en l'àmbit mundial. És a dir, les posicions capdavanteres dels Estats Units i la Xina en aquest àmbit i el declivi d'Europa és un fet.

Si mirem la valoració de companyies com Google, Apple, Amazon, Microsoft, Twitter o Alibaba, per anomenar-ne algunes, és superior al producte interior brut d'alguns països europeus, a més amb una influència vital i penetració important en les nostres vides, als nostres hàbits, en les nostres relacions i en els negocis.

En l'àmbit de la indústria més hard i de serveis gestionats se situen companyies com CISCO, IBM, HP, Huawei, ZTE, Intel o Oracle.

Els Estats Units-Canadà i Àsia-Pacífic dominen el mercat d'empreses tecnològiques amb un 86,3%; per contra, Europa està a una gran distància amb un 3,4%, i cal mencionar Alemanya amb SAP en la posició 10è al Nasdaq. Fins i tot Israel ja ens supera en nombre d'empreses ITC amb un 4%.

Si donem una ullada a les empreses del sector media, on la convergència és un fet, dominen també empreses no europees.

Estem vivint adquisicions del sector Telco amb Media, la connectivitat sense continguts no té valor, passa a ser una simple infraestructura. En aquest sentit, Netflix o HBO són una mostra del que està passant i, de fet el primer executiu de Netflix ha estat l'estrella de l'inici del MWC d'enguany.

Si repassem les Telcos, descremant les que dominen mercats amb milionària població i llengua comuna com a la Xina, Índia o els EUA, la fragmentació a Europa d'aquest sector és un handicap. De fet, potser avui la més global és Telefònica pensant en Latam.

La indústria europea de fabricació d'equips tecnològics té encara en la tecnologia mòbil una posició, però recordem quan eren els referents únics a escala mundial amb Ericsson, Nokia o Alcatel. Avui la indústria xinesa ha pres la posició.

En el sector de les APPs, cada cop amb més posició en el sector, hi té alguna oportunitat la indústria europea? Té sentit un Google europeu quan aquest és global?

Definitivament si volem tenir jugadors europeus a la Champions hem de replantejar clarament les polítiques, i si finalment decidim que la transformació a la Industria 4.0 sigui l'àmbit estratègic europeu, hem de crear jugadors potents i globals.
Avui et destaquem
El més llegit