Consumidor bipolar

El nostre comportament com a consumidors repeteix el caràcter sociològic de la nostra societat. En alt grau està determinat pel fet històric de passar de ser el "Imperio donde nunca se pone el sol" a la commoció causada per la pèrdua de Cuba i les Filipines.

Som bipolars en la capacitat de combinar el low cost i el luxe. La penetració de l'smartphone al nostre mercat és de les més altes del món, inclòs en el segment d'alta gamma. Fins i tot durant el més profund de la recent crisi. Som bipolars en la defensa del comerç local i l'acceptació de l'estranger: la seva rapidesa en la seva penetració als nostres mercats, arribant en molts casos a assolir posicions de facto dominants, no és fàcil de trobar en països del nostre entorn.

"Som bipolars en la defensa del comerç local i l'acceptació de l'estranger" 

Cert que hi ha veritats, mentides i estadístiques; però el seguiment de l'evolució de l'Índex de Sentiment del Consumidor (ISC) és clarificador: no tant per la certesa de les dades com per l'evolució tendencial i comparativa. Les dades concretes es poden consultar a l'ICO fins al 2004, i al CIS amb posterioritat. El juny de 1992 el nivell era un dels més alts del món. Després de les festes Olímpica i de la Expo, un dels més baixos. Però el més significatiu és que vàrem establir un record en la velocitat de caiguda (15 punts).

Ja entrats al segle XXI de nou assolim els més alts nivells d'optimisme que es veu reflectida en la bombolla immobiliària i en l'alt percentatge de vehicles d'alta gamma que són incorporats al nostre parc d'automòbils. En esclatar la crisi, el nostre ISC cau més i amb més rapidesa que a la mitjana europea (42 punts davant de 13). Arribem a estar de forma continuada per sota de, per exemple, Portugal, que pateix una recessió i intervenció més forta que les nostres. Assoleix el seu mínim el desembre de 2012 amb 44,3 punts i de sobte en l'any 2014 any efectuem una recuperació sense precedents i passem a ser el país més optimista d'Europa. 

"Els europeus quan va bé són menys optimistes que nosaltres, i quan va malament, són menys pessimistes" 

El març del 2014 l'ISC supera els 100 punts per primer cop al segle XXI. Arriba a 108,8 punts l'agost de 2017 i se situa a 107,0 el juny d'enguany. És cert que l'ISC mesura una percepció subjectiva del futur envers el passat; però els consumidors de la resta de països europeus són més centrats i estables: quan va bé són menys optimistes que nosaltres, i quan va malament, són menys pessimistes. I aquesta centralitat és bona pels negocis, sobretot en el cas del retail, que és intensiu en mà d'obra, donat que la nostra legislació laboral és poc flexible per permetre la ràpida adaptació de les empreses a l'entorn.

Més informació
Lleis empresarials (II)
Un cas d'empresa familiar
Avui et destaquem
El més llegit