A parer nostre aquests són els requisits principals per internacionalitzar una empresa amb èxit.
- Creure en un mateix i tenir esperit emprenedor, és a dir, pensar més en allò que aconseguirem que en allò que haurem d'invertir a l'inici.
- La prudència en la reflexió i l'agilitat en l'execució. Cal tenir sentit de l'oportunitat i saber actuar en el moment adequat.
- L'especialització en producte/sector, servei, país o regió econòmica. En definitiva, aportar un valor diferencial al mercat i saber-lo fer percebre.
- Arriscar-se d'una manera calculada, controlada. Les accions a dur a terme hauran de ser coherents amb els recursos disponibles.
- La correcta gestió de la por al fracàs, és a dir, el "fre ocult", sovint no reconegut, a la internacionalització.
- Crear una marca de confiança és clau en el procés d'internacionalització. En canvi sobta que la majoria d'empreses intenta vendre els seus productes o serveis sense gestionar la marca a escala internacional, la qual cosa les sol abocar a competir en preus.
- La capacitat de crear demanda en el país d'origen i en el de destinació. Cal saber adaptar l'estratègia i la tàctica (accions de comercialització) al nou mercat.
- Si es depèn bàsicament d'un gran client, és recomanable definir estratègies i emprendre accions per diversificar la cartera de clients, atès l'alt risc que pot comportar la pèrdua d'aquell client.
- Saber generar sinergies, contactes adequats i relacions de confiança amb altres empreses, organitzacions o proveïdors.
Als fòrums sobre internacionalització s'acostuma a parlar de raons econòmiques o racionals per justificar la manca d'internacionalització d'algunes empreses: la falta de recursos econòmics i de temps, els costos d'oportunitat que comporta, la petita dimensió de l'empresa, la manca d'una massa crítica o un procés de recuperació de la inversió lent o la dificultat per crear demanda.
Per què, en canvi, hi ha empreses que, tot i ser petites i comptar amb una inversió limitada, són capaces d'internacionalitzar-se? La clau rau en el seu caràcter i, més concretament, en l'ambició, la clarividència estratègica i la capacitat de gestionar la por al fracàs.
Com va dir Peter Drucker: "Aspiri a molt, aspiri a alguna cosa que marqui la diferència, i no a quelcom que sigui "segur" i fàcil de fer".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.