La mentida del creixement 

Cada vegada que obrim les pàgines de qualsevol diari o escoltem les notícies que tenen a veure amb Economia, aquestes sempre tenen el mateix fil conductor. O bé ens espanten per la baixada de l'IPC o de la borsa o bé ens engresquen amb el creixement continu de la xifra de negoci o de la quota de mercat d'algunes empreses. En cap moment ens parem a pensar ni en els motius d'aquest creixement empresarial o les conseqüències reals de la baixada dels indicadors macroeconòmics.

La pregunta que ens hauríem de fer tots és ben senzilla. Perquè hem de créixer? On està escrit que una economia només pot crear riquesa si el seu PIB creix en relació amb anys anteriors? Qui ens assegura que una empresa o un país ha d'incrementar la seva quota de mercat o les seves vendes per obtenir beneficis o incrementar el benestar? Enlloc.

Queda clar que des de fa anys els nostres criteris per mesurar l'èxit o el fracàs són erronis i ens porten directament cap al desastre. Però d'on ve aquesta obsessió pel creixement? D'un simple informe que, en la dècada dels 70, l'empresa General Electric va elaborar i que s'ha convertit en la Bíblia dels grans executius multinacionals i referent de l'economia. L'informe Profit Impact of Marketing Strategy (PIMS). Fent un ràpid resum, aquest informe que analitza el resultat de moltes empreses, arriba a la conclusió que el líder d'un mercat obté uns beneficis dobles que el segon i tres vegades superior al cinquè de la classificació. La conclusió i la invitació no pot ser més directa i l'objectiu no pot ser més clar. Assolir la màxima quota de mercat. Benvingut a l'economia d'escala on tot val per tal de ser líder amb l'esperança d'obtenir el màxim de benefici (ROI) possible.

La fascinació per la quota de mercat està servida i condicionarà les polítiques comercials i les estratègies de màrqueting que es convertiran en agressives, portant a termini accions destructives per eliminar competidors que respondran amb la mateixa agressivitat amb reducció de preus, incrementant ofertes agressives si el client amenaça d'anar-se. La guerra està servida. I en les guerres, no hi ha vencedors. Tancament de plantes, acomiadaments massius, deslocalització cap a països pobres. Tot val per reduir costos, per seguir alimentant la màquina de guerra dels preus i dels beneficis, per assolir el Sacrosant lideratge de quota de mercat.

La pressió mediàtica i social es evident si llegim la premsa econòmica que alaba el creixement i el volum de venda i que castiga durament qualsevol baixada d'aquests dos elements. Una empresa que obté beneficis per sota dels pressupostats serà directament castigada pels analistes, accionistes i altres "istes" del mateix estil.

El boom d'Internet i del comerç electrònic no sembla haver deixat enrere aquesta fascinació pel creixement. Al contrari. Els seus indicadors més importants segueixen sent més que mai l'increment de la quota, el nombre d'usuaris, creixement de vendes, etc. Parlar de beneficis en aquest entorn sembla un llenguatge de dinosaure i de la vella economia. L'exemple més clar és la compra multimilionària de WhatsApp que ofereix un producte gratis i que es mesura per l'increment o reducció del nombre d'usuaris. Estaria bé recordar les paraules de Bill Gates en una entrevista recent avisant del perill que representa l'increment incontrolat de les start-ups tecnològiques amb inversions multimilionàries.

El creixement tampoc es pot justificar amb un augment de la població. La relació entre increment PIB i increment de la població no existeix. Créixer no és cap garantia de millorar la situació d'un país ni els beneficis d'una empresa. Al contrari. La majoria de països amb un alt nivell de benestar no tenen creixements importants. Si som capaços de canviar aquestes prioritats enfocant-les cap a millorar la productivitat, incrementar el valor afegit dels productes, millorar l'educació per tenir persones preparades i dediquem esforços a atendre les necessitats reals de les persones o clients, en lloc d'afavorir una economia de consum descontrolat, la fascinació per la quota quedarà enrere abandonant l'economia d'escala. La mala interpretació que es fa de l'informe PIMS és el pitjor que podia passar per una economia sostenible i sana.
Avui et destaquem
El més llegit