'Millennial brides'

La indústria de la moda nupcial espanyola s'ha erigit com el referent del sector a escala mundial. Amb una facturació propera a 1.300 milions d'euros i una ocupació de més de 6.000 persones en el segment dels vestits de núvia, Espanya s'ha situat com el segon país exportador per darrere de la Xina, gràcies a una estratègia de diferenciació basada en la qualitat i el disseny. Catalunya exerceix un paper primordial dins del sector: és el principal motor de l'exportació en el conjunt de l'Estat, i ostenta una quota del 44% de la producció total de vestits nupcials, i concentra a la meitat de les empreses, incloses les líders del sector en l'àmbit mundial.

La moda nupcial espanyola ha demostrat una capacitat d'adaptació única. Quan el 2009 les conseqüències de la recessió sobre la demanda domèstica es van fer patents, les empreses del sector les van compensar amb la seva internacionalització, empatant i, fins i tot, superant els efectes de la caiguda. Avui dia, en plena recuperació de la demanda, una nova incògnita sorgeix en el panorama competitiu: els canvis demogràfics i la disminució de les persones en edat de contreure matrimoni que es deriven. Sobre un total de 7.278 milions d'habitants, el Món Sud concentra sis vegades més població que el Món Nord. En el cas d'Espanya, només una de cada cinc persones està avui dia en edat de contreure matrimoni. Per cada jove fadrí a Espanya, hi ha 25 al Món Nord i 223 a tot el món. I el 2030, per cada un jove fadrí a Espanya, hi haurà 25 al Món Nord i 247 a tot el món. Aquest repte, converteix el recurs de la internacionalització en un imperatiu, i situa al sector enfront d'una nova generació, els Millennials.

Els Millennials són nadius d'una societat digitalitzada, i els més joves són els smartphone nadius. Això suposa grans oportunitats per a les empreses del sector, però exigeix entendre el nou entorn de comunicació, marques i comerç. També són més mòbils per la seva inclinació a aprofitar l'abundant oferta de vols de baix cost per traslladar-se i, especialment, per realitzar les seves compres o per traslladar esdeveniments únics com les noces a ciutats atractives. Aquest segment tendeix a posposar les noces, és a dir, a contreure matrimoni més tard. Això suposa més renda disponible en aquest moment, més control i apoderament sobre el contingut i el desemborsament en una ocasió única i especial.

Han nascut enmig de l'"Era del Barat". Models com el descompte, el fast fashion vertical, els outlets o el low cost, pertanyen al seu ecosistema més que uns altres. El sector de la moda nupcial sembla dissociat d'aquesta tendència a la qual es veu sotmesa la moda en general. L'absència de competència en preu (gairebé el 85% dels vestits es ven per 1.000 euros o més) podria afavorir, almenys inicialment, l'entrada d'un operador amb preus més baixos, encara que això comprometria l'experiència de compra, clau en aquest sector.

L'e-commerce i l'm-commerce ja no són una opció, sinó un imperatiu per a les marques d'un sector que ha anat un pas per davant de molts altres, inclosos tots els afins de moda. Introduir totes les opcions digitals, socials i mòbils en el shopping journey és una demanda que busca la seva oferta. Enfront del repte digital i la posposició de les noces, les marques trobaran un consumidor més madur i que controla les seves decisions i la seva despesa amb major independència.

El 2020 la generació Millennial haurà aconseguit una edat mitjana de 30 anys, això és, la maduresa personal i professional, sent la protagonista indiscutible de les noces futures. Preparar-se per a aquest escenari és una qüestió estratègica per a les empreses de la moda nupcial.

Avui et destaquem
El més llegit