No és Mèxic, és la Cinquena Llibertat!

El 9 de desembre de 2019 passarà a la història com la data en què l'aeroport del Prat va aconseguir trencar la tirania de la Cinquena Llibertat de l'aire o, dit d'una altra manera, va fer un pas més en el camí per convertir-se en l'aeroport de connexió entre Àsia i Amèrica. Amb l'entrada en servei del vol Dubai – Barcelona – Ciutat de Mèxic, El Prat aconsegueix posicionar-se una mica més com el necessari pont entre dues de les regions del planeta més actives econòmicament: el continent asiàtic, amb les economies tecnològiques de l'Extrem Orient d'una banda, i el nou món, amb l'Amèrica Llatina al capdavant, però sense oblidar la preeminència econòmica dels totpoderosos Estats Units.

No és el primer cop que Barcelona aspira a esdevenir punt de connexió entre ambdós continents. Si aquest cop ho fa de la mà de la companyia Emirates, alguns anys enrere fou Singapore Airlines la companyia que, amb un vol Singapur – Barcelona – Sao Paulo, encetà una estratègia que sense cap mena de dubte sembla guanyadora. En ambdós casos les xifres de demanda aconsellaven obertament la creació dels dos enllaços aeris: en el cas de Singapore Airlines, era el primer cop que l'aeroport del Prat aspirava a tenir un vol directe amb el Brasil, una de les economies emergents del continent americà; en el cas d'Emirates, potser encara amb més força, la demanda justifica clarament la creació del nou enllaç aeri. I és que, segons el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA), el 2018 foren més de 157.000 els passatgers que volaren indirectament, passant per un o més aeroports de connexió, entre Barcelona i Mèxic. Res a dir, doncs, pel que fa a la necessitat de creació d'aquell ja llunyà vol de Singapore Airlines i del vigent vol d'Emirates.

"En un sector d'activitat econòmica com l'aeri, caracteritzat pel dinamisme i la immediatesa, la rígida tirania de la Cinquena Llibertat esdevé anacrònica i un fre al seu desenvolupament"

Però les coses no són tan fàcils i la demanda per a la creació d'un nou vol entre Àsia i Amèrica, passant per Barcelona, no és suficient per fer possible la creació del vol. Hi ha la Cinquena Llibertat de l'aire. La controvertida Cinquena Llibertat que els estats, també l'espanyol, utilitzen per atorgar o denegar el permís a les companyies aèries d'operar un vol en règim de cabotatge aeri, és a dir, literalment saltant d'un país a l'altre per connectar diferents punts del planeta. Conceptualment és molt fàcil d'entendre: en el cas espanyol, per exemple, la Cinquena Llibertat s'aplica quan una companyia aèria d'un país tercer –de fora de la UE- vol volar a un aeroport espanyol i utilitzar-lo com a punt de sortida per a un segon vol a una altra destinació. Ni més ni menys que el que Emirates duu a terme amb el seu nou flamant vol a Ciutat de Mèxic des de l'aeroport barceloní: un primer "salt" entre Dubai i Barcelona, i un de segon entre la capital catalana i Ciutat de Mèxic. Cinquena Llibertat en estat pur.

A Espanya, però també a altres països europeus, són les autoritats d'Aviació Civil les encarregades d'atorgar –o denegar- el permís a una companyia aèria que vulgui operar un vol en règim de Cinquena Llibertat i el procés no és fàcil ni ràpid. En el cas espanyol, cal que la companyia en qüestió presenti un pla de negoci complet justificant la necessitat de l'atorgament del permís de Cinquena Llibertat, la qual cosa exigeix a la companyia explicitar la seva estratègia corporativa davant de les autoritats governamentals espanyoles, que a priori es mostren restrictives a autoritzar el nou vol de forma automàtica. A banda, hi ha el temps, el temps necessari per a l'avaluació del pla de negoci presentat per la companyia, que endarrereix, a vegades de manera irreversible, la decisió final.

Les coses són com són i el món no s'atura. Les companyies aèries tampoc. En un sector d'activitat econòmica com l'aeri, caracteritzat pel dinamisme i la immediatesa, la rígida tirania de la Cinquena Llibertat esdevé anacrònica i un fre al seu desenvolupament. Per a les expectatives de l'aeroport del Prat d'esdevenir un pont privilegiat entre els continents asiàtic i americà esdevé més necessària que mai una liberalització total de la Cinquena Llibertat de l'aire. Només d'aquesta manera, fent-ho fàcil i ràpid, s'aconseguirà fer possible aquest ambiciós somni de construir un hub connectat amb els cinc continents.

Més informació
Aeroport de Barcelona: per què una terminal satèl·lit?
Avui et destaquem
El més llegit