Persones, processos i estratègia

No parlaré quasi de talent, perquè ja se'n parla molt i de vegades a descosits, tampoc parlaré de lideratge, ni de la comunicació interna a les empreses. En canvi sí que vull parlar de la feina que habitualment fan aquelles persones que per les seves funcions són protagonistes en la gestió del capital humà de la seva organització.

És curiós remarcar, segons el meu parer i també compartit amb altres col·legues Psicòlegs d'organitzacions, que quan es parla d'intervenció dins l'àrea dels RRHH, habitualment s'emmarca en les persones que formen part de l'empresa, en canvi poc en els processos que la sustenten i quasi gens en l'estratègia i resultats de l'empresa. Com si els processos de les diferents activitats productives i encara més l'estratègia "juguessin en una altra divisió, on la intervenció d'especialistes en persones quedin en un segon pla".

Si anem al detall, veurem del que estic parlant. Pel que fa a les persones, si l'empresa fa una bona feina, s'aborden aspectes de l'adaptació i capacitació de les persones que en formen part, el seu desenvolupament i trajectòria, l'abordatge de reptes organitzatius i també socials: la selecció, la formació i gestió del coneixement, els plans de carrera i talent management, gestió per competències, salut i benestar laboral, entre d'altres.

Pel que fa als processos, gairebé sempre de transformació, introduiran canvis en l'estructura o en el model de l'organització. Com per exemple en les avaluacions de persones, Assesment Center i ISO 10667, comunicació i màrqueting intern, employer branding, anàlisi organitzativa (descripció i valoració de llocs de treball), relacions laborals, transició cultural i lideratge.

Finalment, l'estratègia i els resultats. La intervenció en aquest àmbit sol quedar reservada a poques persones, i sovint oblidada pels especialistes del capital humà, no perquè no en tinguin ganes segurament: aquí hi trobem aspectes relacionats amb la direcció estratègica dels RRHH de l'empresa, i en la seva organització i gestió.

Persones, processos i estratègia són tres dimensions que necessiten especialistes en la seva intervenció. Especialistes en el comportament de les persones, perquè les organitzacions que són i volen ser clau en el futur, ho tenen com a tret diferencial, i simplement això marca una gran diferència!
Avui et destaquem
El més llegit