Reduint conflictes, guanyant confiança

Com bé sabeu, les organitzacions estan formades per persones, processos i estratègies, i en el que té a veure amb persones, hem de parlar habitualment de conflictes. Conflictes i persones van a l'una, segurament consumint molt de temps i reduint la productivitat i eficiència.

Del que no se'n parla és de la relació que hi ha entre la confiança i el conflicte, m'explico. Una analogia al nivell de confiança seria el nivell d'oli d'un motor de combustió. Tothom sap que convé revisar-lo i que periòdicament després d'un any o d'uns quants milers de quilòmetres caldrà fer-ho. En la relació amb les persones també caldrà establir un sistema de revisió en el temps per tal de verificar que els nivells de confiança siguin els adequats. Què succeirà si el motor té un nivell d'oli per sota del mínim? Us ho imagineu, veritat? En les persones succeirà el mateix, la possibilitat que es generi un conflicte serà molt elevat, i per tant serà necessari verificar-ne el nivell de confiança.

Sovint, dins les organitzacions també ens trobem en moments puntuals on la intensitat de la feina està per sobre del que és habitual, sent una font de conflicte. L'analogia del motor també ens serveix: Després d'un llarg viatge en pocs dies, on haurem posat a prova el motor, segurament haurem de revisar que el nivell d'oli sigui l'adequat, posant-ne si és necessari.

I és que el nivell de confiança és inversament proporcional a la generació de conflictes. Quant més confiança menys conflicte. Si tenim un nivell de confiança alt amb els nostres col·laboradors, la possibilitat que hi hagi un conflicte serà més baix. D'altra banda si tenim un nivell de confiança baix amb alguna persona, la possibilitat que es generi un conflicte serà molt elevada. Només caldrà reflexionar en algun conflicte recent que hagis tingut. Quin era el nivell de confiança que tenies amb aquesta persona el dia abans que succeís?

La relació que tenim amb cadascuna de les persones de la nostra organització és un bé molt preuat que hem de cuidar, revisant periòdicament que el nivell de confiança sigui l' adequat i actuant en conseqüència per tal de prevenir el conflicte. I si apareix finalment? Doncs caldrà gestionar-ho de manera valenta, perquè dels conflictes també se'n treuen grans aprenentatges, però això és un altre capítol que el podem tractar més endavant!
Avui et destaquem
El més llegit