Servit un nou conflicte

Mentre, amb una barreja de sorpresa i d'avorriment, anem seguint les peripècies davant les dificultats de formar un nou govern a Madrid, ja tenim matèria per preveure un nou conflicte, aquest a tres bandes, entre Brussel·les, Madrid i Barcelona. La magnitud del dèficit públic espanyol, que estava limitat per la UE a un 4,2% del PIB per l'any 2015, es confirma que ha superat el 5,1%, és a dir que s'haurà desviat més d'un 20%.

No sé si la xifra prevista era la més lògica, però va ser negociada i era un compromís adquirit pel Govern espanyol. Al llarg de l'any, la Comissió Europea havia anat advertint que no el compliria; fins havia criticat algunes de les mesures, com baixades d'impostos, que s'havien pres en època de perspectiva electoral. El Govern deia que no patissin... És per tant previsible que a la UE li costi més aquesta vegada mirar cap a una altra banda, com ha fet en els anys anteriors, i és probable que visquem enfrontaments que agreujaran la situació d'intranquil·litat que ja es viu a Brussel·les sobre la durada de la paràlisi política espanyola.

El conflicte té una segona dimensió exclusivament espanyola. La forma com el govern de l'Estat va repartir, en una decisió unilateral, el dèficit entre l'Administració central i les autonòmiques, ha fet que aquestes apareixien ara com les principals culpables de la desviació registrada, ja que moltes d'elles s'han excedit en els respectius objectius de dèficit. Ja s'està dient que, per tant, caldrà un increment del control estatal sobre les despeses autonòmiques, i establir noves exigències per tenir accés al finançament via FLA. Diners a canvi de fer cas...

Cal dir també que les desviacions haurien estat més petites si, com van demanar moltes CCAA i especialment Catalunya, l'increment de dèficit que es va obtenir en la negociació amb la UE s'hagués distribuït d'una forma més proporcional entre l'Estat i les Comunitats, sobretot tenint en compte que la despesa pública autonòmica és majoritàriament de tipus social (educació, sanitat, serveis socials) i, per tant, molt més difícil de reduir sense provocar dolor i desigualtat, que no pas segons quines despeses en infraestructures estatals. Expulsar responsabilitats és un costum cada cop més corrent en tots els governs...

Veurem actuacions "disciplinàries" des de la Comissió cap al govern de Madrid; veurem algunes poc dissimulades mesures de "recentralització" des de Madrid cap a les CCAA; i veurem, fins i tot, alguna "intervenció" sobre Barcelona. No és el millor escenari pels temps que vivim...

Avui et destaquem
El més llegit