Tendències digitals per a les empreses i des del consumidor

La suma d'empreses i ciutadans no és banal: les empreses aprofiten els avanços tecnològics quan realment poden donar-los un rèdit, això és, quan el públic està disposat a usar aquesta tecnologia. I viceversa: és la pressió del consumidor la que genera nous models de negoci.

Podem agrupar aquestes 10 tendències en tres preguntes:

1) Com arribo als meus possibles clients?
Assumim que els continguts en vídeo són cada vegada més importants, la qual cosa produeix no només l'aparició de més plataformes de distribució de vídeo en qualsevol pantalla, sinó també un nou grup de prescriptors, els Youtubers.  i de vendre'ls online.

Els usuaris estan a les xarxes socials, però que la nostra marca creixi en aquest entorn ja no és gratis. Tenir molts fans en Facebook ni tan sols et garanteix que els teus continguts els vagin a impactar. Els continus ajustos en l'algoritme de Facebook que mostra (o no) els continguts als usuaris fa que per assegurar-te audiència hagis de passar per caixa. I Twitter està oferint també formats que et permeten captar leads o vendes des d'un tweet. Acabaràs fent campanyes en una, en una altra o a les dues xarxes socials…

Això no vol dir que els continguts no tinguin sentit: tot el contrari. Estem veient noves maneres de vestir el contingut de publicitat o de tot el contrari. Captar clients a través del continguts (inbound màrqueting) o guionizar els continguts amb una visió comercial (branded content) són estratègies en voga. Es tracta que el possible comprador arribi al producte, i en aquest sentit sorgeixen dues noves tendències: aconseguir que l'usuari descobreixi el producte online i ho compri en la tenda (webrooming) o que ho vegi en la botiga i ho acabi comprant a la web (showrooming). Usar amb cap qualsevol d'aquestes dues tendències serà cada vegada més comuna.

2) Com uso les dades de forma intel·ligent?
En Zinkdo no ens cansem de repetir-ho: fer sense haver traçat una estratègia és tan poc útil com pensar per no fer. I si en el procés no mesurem resultats, no obtindrem aprenentatges.

Hi ha tres tendències que ens poden ajudar a obtenir intel·ligència dels nombres. La primera és treballar amb quadres de comandament integrats, que ens permetin separar el gra dels objectius de la palla dels indicadors. Mesurar el que fem i creuar les xifres adequades ens ajudarà a optimitzar els resultats.

La segona és l'escolta activa: mesurar què s'està dient de nosaltres a la xarxa és un valor a l'alça, on els insights obtinguts ens permetin prevenir crisis de reputació i detectar canvis de tendències de consum.

I la tercera, potser més complexa, són les experiències de Big Data, on creuar grans bases de dades en aparença nimis ens permeti detectar, sobretot, canvis en els cicles de compra de cada microsegmento del mercat.

3) Quins canvis ens aportarà la tecnologia?
Fins a aquí, tot era més aviat fàcil: parlem de tendències que ja es vénen utilitzant i que van a més. Però si fem un cop d'ull al que se'ns ve damunt parlarem de coses com que la pantalla la tria l'usuari, i això ens dóna motiu a narratives diferents com el crossmedia (l'usuari ha de visitar plataformes diferents per comprendre el relat complet) i el transmedia (l'usuari consumeix el relat en una plataforma –per exemple la televisió- i té material complementari en altres sistemes –en una pàgina web-); parlarem de l'evolució de venda de productes a venda de serveis. 

Per exemple, el desastre de la venda de música en CDs i l'auge dels serveis de subscripció de contingut musical, un canvi que comença a veure's ja en els llibres; o fins i tot podem aventurar-nos a la Internet de les coses (els models de negoci basats en els objectes connectats a la xarxa que poden prendre decisions a partir de protocols previs: cotxes que suggereixen altres rutes, frigorífics que compren…).

La qüestió no és si aquests avanços arribaran, la pregunta és quan. I segurament, serà abans del que imaginis. 

Víctor Puig i Pepe Tomé publiquen regularment els seus articles al blog de Zinkdo.

Avui et destaquem
El més llegit