Un MOOC per cada empresa

En conversa informal amb el responsable de formació d'un gran banc alemany, ens confessava dies enrere que el 40% del seu pressupost anual en educació interna el dedicava a moure gent d'un lloc a l'altre. Entre avions, taxis i dietes, 40 de cada 100 euros invertits en formar els seus equips els dedica a pagar la reunió dels estudiants i el formador en un mateix espai.

L'argument no és nou: la formació a distància té uns costos molt més competitius que la formació presencial. La novetat és que les empreses estan començant a abraçar la formació a distància no només per qüestions de cost, ara és qüestió d'eficàcia. El canvi s'explica per l'adveniment dels MOOC, els Cursos Massius Oberts en Línia, un model d'aprenentatge atractiu, àgil i ple d'oportunitats per la formació corporativa.

Les grans companyies europees i americanes comencen a veure en els MOOC l'eina per oferir formació continuada als empleats a costos residuals; un espai publicitari a través del qual posicionar-se en el mercat com un proveïdor educatiu a través de fórmules de sponsorship de MOOCs; o bé com un canal per contractar nou personal amb habilitats molt específiques.

A tall d'exemple, és un fenomen creixent entre les empreses tecnològiques la demanda de serveis de recruitment a Coursera, Udacity o EdX (principals proveïdors de MOOCs oberts), a qui se'ls sol·licita un filtre d'estudiants destacats en programació, matemàtiques o la competència que cerquin. En un univers educatiu que abraça entre 20.000 i 200.000 estudiants per curs, només cal buscar els que han demostrat millor rendiment en la competència requerida. En altres paraules, els candidats venen amb les proves de selecció ja avaluades.

Però els MOOC no són només cosa de gran empresa. Governs de mig món comencen a entendre que la oferta educativa dels MOOC pot ser la solució a les sempiternes carències formatives de les pimes, un camp de batalla habitual de l'administració pública que mai ha acabat de resoldre's. I és que en definitiva, qualsevol empresa i organització, sigui quina sigui la dimensió i els seus objectius educatius, pot treure profit d'una revolució pedagògica que arriba per quedar-se i que Homuork s'esmera per acostar-la a la realitat empresarial del nostre país.

Avui et destaquem
El més llegit