Visibilitat i reputació personal

Et convido a fer un petit exercici, t'atreveixes?

Valora de l'un al cinc l'opinió que tens de la teva reputació personal/professional (1 és deficient, 3 regular i 5 excel·lent). Quina ha estat la teva valoració?

Si has puntuat un 5, vol dir que tens la plena seguretat que els altres perceben la teva imatge de la mateixa forma que pretens vendre-la. Si has puntuat un 3, segurament voldrà dir que, o bé desconeixes el que projectes o que n'ets conscient de les teves àrees de millora. Si has puntuat un 1 o 2, necessites invertir de manera urgent en la teva reputació, ningú més ho farà per a tu!

La reputació personal és reflex del prestigi, opinió i estima que tenen els altres d'una persona. De fet, en la construcció de la marca serà convenient buscar criteris i treballar certs aspectes que permetran a la persona comunicar-se amb autenticitat i congruència, doncs la reputació es genera i reforça en la mateixa interacció amb les altres persones. "En el terreny comercial podríem dir que marca és el que vols vendre, i la reputació, el que et compren".

La difusió i ús de les xarxes socials ha donat peu que la reputació de la marca doni pas a diferenciar la reputació online de la reputació offline, la que es genera a través d'Internet, de la dels mitjans més tradicionals, com la publicitat, premsa entre d'altres i la mateixa interacció personal.

Cal destacar que una bona reputació de la marca pot deteriorar-se "en un tres i no res" gràcies a la rapidesa i abast de les xarxes socials; "en tenim clars exemples, no entrarem en detalls". A les empreses, la figura del Community manager gestiona precisament la informació que apareix en les xarxes per tal de controlar la reputació. Doncs bé, si això succeeix en les empreses i és una tendència a l'alça, serà bo reflexionar-ho a títol personal i prendre consciència d'aquest nou rol que hem d'aprendre a gestionar.

Finalment, considero tres aspectes essencials pel que fa a la reputació personal: el primer, és construir un relat personal/professional que sigui consistent, diferent, rellevant i que serveixi per a generar impacta i notorietat. El segon, definir un pla de comunicació coherent i usant els canals adequats, entre ells les xarxes socials. I el tercer aprendre a gestionar l'ús i difusió a través de les xarxes i d'altres mitjans.

La reputació professional sempre està en joc, i ara més que mai és necessari usar i saber gestionar les xarxes socials amb rigor, però també amb la consciència que forma part d'un pla més general, ambiciós i del que no podem quedar-nos al marge.

Avui et destaquem
El més llegit