Barcelona lidera la innovació en mobilitat

L'empresa Easypark considera la capital catalana la ciutat més avançada del món en la seva gestió del transport

La Via Laietana de Barcelona | EP La Via Laietana de Barcelona | EP

La mobilitat és una de les qüestions centrals que defineix l'urbanisme contemporani. En ciutats i conurbacions cada cop més grans, més denses i amb una concentració més important de serveis, una bona connectivitat per a la ciutadania i les empreses que s'hi instal·lin pot ser una de les claus del seu èxit a llarg termini. La gestió de la mobilitat urbana, a banda, demana una profunda consciència ambiental: només cal allunyar-se una mica de qualsevol nucli urbà europeu per veure l'opressiva cúpula de contaminació, en bona part, com a mínim, formada per les emissions dels vehicles de combustió que hi circulen. La companyia sueca EasyPark ha analitzat diversos vectors de les noves propostes de mobilitat urbana que presenten algunes de les principals capitals mundials d'acord amb les dades extretes de l'índex Cities of the Future 2021; i ha arribat a una conclusió: Barcelona ho està fent bé.

Segons EasyPark, l'Àrea Metropolitana de Barcelona és la regió urbana més innovadora del món en termes de mobilitat. Aquesta magnitud s'extreu, principalment, de tres vectors: noves propostes d'aparcament, gestió del trànsit i conducció sostenible. Així, l'operadora d'aparcaments ha trobat que Barcelona – i el seu ecosistema empresarial al sector del transport urbà – és l'entorn més innovador del món pel qual circular. Propostes com la Zona de Baixes Emissions o les Superilles impulsen la mobilitat verda, mentre que la indústria de l'automòbil i les startups adjacents generen un ecosistema cada cop més marcat pels vehicles elèctrics i les seves infraestructures, tant en el cas del vehicle privat com pel que fa al transport públic. Les abundants infraestructures d'aparcament posen la guinda al pastís d'una capital catalana que rep un 100 sobre 100 en aquesta categoria.

L'altra regió urbana de l'Estat espanyol amb més de tres milions d'habitants – requisit imprescindible per entrar a l'estudi d'EasyPark – queda lluny de Barcelona. Madrid, de fet, cau del top 5 mundial. Amb una valoració de 95 punts sobre 100, la capital espanyola es queda en la sisena posició en innovació en mobilitat. Es veu superada per Alemanya, amb un 97,45; Londres, valorada amb un 97,3; Rotterdam, als Països Baixos, just per sota del 96,3; i Manchester, que completa la llista de les cinc ciutats amb millors noves propostes al seu transport urbà amb 96 punts sobre 100.

Europa, segons l'estudi realitzat per la companyia sueca, sembla ser el nucli global de la innovació en mobilitat. De les 20 conurbacions registrades, 10 són europees – a les sis primeres s'afegeixen Milà, París, Birmingham i Colònia. Els Estats Units col·loquen sis metròpolis entre les més innovadores en el seu transport i mobilitat, amb Minneapolis, Nova York i Seattle al capdavant – i amb les notables però gens sorprenents absències de capitals dels embussos com Los Angeles o Chicago. Montreal posa la nota canadenca al desenvolupament d'alternatives de mobilitat a Nord-amèrica, mentre que només tres ciutats asiàtiques són considerades creatives en els seus mitjans de transport per l'operadora: Busan, Tokio i Taipei.

Nota disgregada

El gran posicionament global de Barcelona en la taula de mobilitat innovadora es deu, si s'observen les dades per separat, no tant a l'excel·lència en un àmbit concret com al bon rendiment en tots els aspectes de la mobilitat. Així, l'anàlisi de les tres variables estudiades – aparcament, control de trànsit i mobilitat neta – mostra que la capital del país no apareix al capdavant de cap de les llistes publicades per Easypark. Tot i així, és l'única capital global amb un bon comportament en totes elles.

En el cas de la innovació en aparcaments, la capital catalana apareix en la novena posició de la llista, amb un 84,95 – per sobre de Madrid i Colònia. En aquest cas, lideren Londres, Manchester, Berlín i París. Aquestes quatre capitals, però, no apareixen, o ho fan de forma testimonial, en les altres dues llistes. En el cas del control del trànsit, són Minneapolis i Busan les que registren millor comportament, mentre que Hong Kong i Taipei són les millors regions urbanes del món pel que fa a transport net. Barcelona, però, és un indret destacat en ambdues categories, amb una nota de 87,7 a l'hora de gestionar la mobilitat de vehicles privats i un 95,8 si es tracta de transport sostenible.

Segons el CEO d'EasyPark Group, Johan Birgersson, la mobilitat "hauria de ser de la màxima importància per a tot cos de govern", cosa que explica la dedicació de la companyia a aquest estudi. En paraules del directiu, indicar quines són les regions urbanes del món amb unes millors iniciatives de mobilitat a futur, la companyia espera que les capitals més destacades – com Barcelona – serveixin d'exemple perquè "altres ciutats emulin els seus mètodes per millorar la qualitat i reduir l'impacte ambiental de les seves infraestructures de mobilitat".

Més informació
Catalunya, imant d'inversions
Les capitals europees dels (futurs) unicorns
Un any de dubtes en la democràcia espanyola (i les veïnes)
Avui et destaquem
El més llegit