• El català escala posicions en el rànquing mundial

El català escala posicions en el rànquing mundial

Segons el baròmetre publicat pel Ministeri de Cultura francès, la llengua catalana ha escalat de la vintena posició del 2010 a la dotzena

El català és el dotzè idioma més important | iStock
El català és el dotzè idioma més important | iStock
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
11 de Setembre de 2023
Act. 11 de Setembre de 2023

El català fa anys que escala posicions en el rànquing dels idiomes més importants del món. De fet, avui dia ho continua fent i no només a Catalunya: també a l’arc mediterrani, part d'Aragó, França, Itàlia i Andorra. Precisament, en aquest darrer país, l’any vinent entrarà en vigor la llei que exigirà el català als seus habitants. No sabem si, per tant, Andorra continuarà sent territori de youtubers, però el que sí és segur és que la xifra actual de 9 milions de parlants continuarà expandint-se.

 

Un dia com avui és ideal per recordar que, en l’actualitat, el català s’estén sobre un territori de 68.730 m2, habitat per 13,7 milions de persones. Aquest és un dels principals motius pels quals el baròmetre del Ministeri de Cultura francès situa la nostra llengua entre els idiomes més importants del món, passant de la vintena posició del 2010 a la dotzena el 2022.

Posició20102022
1AnglèsAnglès
2FrancèsFrancès
3EspanyolEspanyol
4AlemanyAlemany
5NeerlandèsRus
6JaponèsItalià
7SuecSuec
8ÀrabRomanès
9ItaliàPortuguès
10DanèsPolonès
11FinèsNeerlandès
12RusCatalà
13MandaríTxec
14HebreuCroat
15PolonèsMandarí
16PortuguèsHongarès
17HongarèsIndonesi
18Alemany suísJaponès
19GrecNoruec
20CatalàFinès

Fa dotze anys la llengua catalana se situava en la darrera posició del rànquing, per sota d’idiomes com el grec o l’alemany suís, que en la columna del 2022 han quedat exclosos. En les darreres posicions, ara s’hi troben el noruec, el japonès i el finès, en aquest ordre. Aquests dos darrers, l’any 2010 se situaven a la part mitja-alta de la taula, ocupant la sisena i onzena posició respectivament.

 

El català, per sobre de les llengües asiàtiques

La taula mostra com actualment el català se situa per davant d’idiomes pertanyents a països de l’est d’Europa, concretament del txec, el croat i l’hongarès, que ocupen la tretzena, catorzena i setzena posició respectivament, així com de llengües asiàtiques, com ara el mandarí (15), l’indonesi (17) o el japonès (18). 

Així, el català se situa a mitja taula, ben a prop del polonès i del neerlandès que es troben just per sobre, en la desena i onzena posició. Malgrat que el polonès, en aquest interval de temps, ha escalat cinc posicions, el neerlandès ha protagonitzat una gran davallada, passant de la cinquena posició a situar-se per sota de la mitja taula. Així i tot, l’idioma que més posicions ha perdut ha estat el japonès, passant de la sisena a la divuitena posició del baròmetre.

El català se situa a mitja taula, ben a prop del polonès i del neerlandès

D’altres com l’hebreu, l’àrab o el danès, també han passat de ser alguns dels idiomes més importants del món el 2010 a quedar-se fora del rànquing el 2022. Aquest fet ha donat pas a d’altres, com al noruec, l’indonesi, el txec, el croat i el romanès.

Pel que fa a la part alta del rànquing, com es pot apreciar, no hi ha hagut canvis: l’anglès, el francès, l’espanyol i l’alemany, en aquest ordre, consoliden les seves posicions des del 2010 al rànquing dels idiomes més importants. El rus ocupa la posició del neerlandès, tancant el top 5

El català torna a Google

Amb 379 milions de parlants nadius i 1.348 milions no nadius, l’anglès és la llengua més influent al món, malgrat que cal recordar que aquest baròmetre no valora únicament l’indicador de parlants. La presència a Internet esdevé un dels factors a tenir en compte i, en aquest sentit, hi ha bones notícies per la llengua catalana: el català ha recuperat visibilitat a Google.

La companyia va donar a conèixer la setmana passada una actualització del seu algorisme, fet que ha provocat que el català recuperi visibilitat en els primers resultats del motor de recerca. Aquesta fita ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’Aliança per la presència digital del català, una iniciativa impulsada per la Generalitat i deu entitats de la societat civil.

“Fa mesos que treballem amb aquesta Aliança i aquesta coordinació dedicada exclusivament als algoritmes, i recentment Google ha reconegut el problema que existia amb el català i ha començat a fer esmenes per intentar solucionar-lo”, apunta a VIA Empresa la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, Gina Tost, qui destaca que, fa un mes, els resultats en català que es mostraven en una cerca eren només el 24%, i ja s’ha aconseguit que aquest percentatge evolucioni fins al 57%.

Els resultats en català que apareixen a Google han passat a ser del 24% al 57%

Tost assegura que des del Departament de Cultura i la Secretaria de Política Lingüística es fomenta l’ús del català així com l’ús del català digital: “És una de les potes importants de consum, tant en informació com en entreteniment”. Així i tot, la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat assenyala que “els catalans hem de mantenir una actitud proactiva per tal de facilitar la seva implementació i de manifestar explícitament a les empreses que volem consumir contingut en català".