La tardor: temps per descobrir i desconnectar | iStock

'Traveltech'

Les 5 startups catalanes que revolucionaran el sector turístic aquesta tardor

Les empreses emergents del sector turístic busquen innovacions molt diferents però totes elles comparteixen un denominador comú: pretenen millorar l'experiència de l’usuari a l’hora de viatjar

La societat, tal com la coneixíem, ha patit considerables transformacions a conseqüència del desenvolupament de noves tecnologies de comunicació. Canvis dels quals el sector del turisme no ha estat aliè. Així, han hagut de sorgir nous termes per a denominar aquests avenços. El Traveltech, la tecnologia de viatges o tecnologia turística, consisteix en l’aplicació dels darrers avenços de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) al sector dels viatges, el turisme i l’hostaleria.

Originalment, aquest concepte es va associar, a finals dels anys vuitanta, als sistemes de reserves informàtiques (CRS) de les principals aerolínies americanes. Des de llavors, s’ha anat incorporant, gradualment, al sector turístic fins a arribar als nostres dies, en què tots viatgem amb el nostre smartphone, aquest petit, però alhora gegant, aparell que ens acompanya cada dia. De fet, el 45% dels usuaris utilitza el dispositiu mòbil per a tot el relacionat amb les seves vacances, segons el portal web TripAdvisor.

D’aquesta manera, el concepte del Traveltech abasta avui tant l'anàlisi com el disseny, la implementació o l'aplicació de solucions tecnològiques a la indústria del turisme, però també té com a objectiu satisfer les necessitats dels viatgers, que necessiten estar sempre connectats, compartir les seves experiències i tenir accés immediat a tota mena de serveis en línia.

El Traveltech, però, va més enllà i es pot aplicar a tota mena de gadget que faci l’experiència viatgera més fàcil i agradable. Aquestes eines ajuden a generar un vincle entre els usuaris i els qui presten el servei, generant així un ecosistema que permet brindar noves formes de reserva o  noves maneres d’organitzar un viatge.

VIA Empresa fa una selecció de cinc startups catalanes especialitzades en el sector del turisme que poden ser tendència aquesta temporada entrant de tardor-hivern.

Oasis Hunters, secrets rurals

Aquesta startup, amb seu a Barcelona, és un marketplace d'escapades rurals, de proximitat i secretes. Fins 48 hores abans no sabràs el destí on viatges. Això sí, en el moment en què et notifiquen la destinació, també s’encarreguen de facilitar-te tota la informació perquè gaudeixis al màxim de l’estada.

Alguns d’aquests oasis es troben amagats en plena natura i d'altres ubicats a pobles amb encant carregats d'història. Llocs que pocs coneixen, però que són ideals per desconnectar. A més, compleixen amb alts estàndards de qualitat, certificats per un equip d’especialistes que garanteix que, sigui quin sigui l'oasi, sigui un autèntic paradís.

Kabi, viu l’energia de la muntanya

Kabi Mountain Guides Company és un proveïdor d’experiències guiades d’aventura, amb base al País Basc i Baqueira-Beret, a la Vall d’Aran. Aquest projecte en comú d’un grup de guies experts i Edurne Pasaban, la primera dona a escalar els 14 vuitmils, té com a objectiu ajudar l’usuari en tot el que necessiti perquè pugui fruir de la muntanya tant com ho fan ells.

De la mà dels guies de Kabi, l’usuari es podrà perdre enmig de la natura, fent activitats com trekking, senderisme, cicloturisme, BTT, escalada, etc., que es complementarà amb experiències culturals, gastronòmiques, i allotjament.

Diskover, xala del turisme de proximitat

La catalana emergent pretén potenciar el turisme de proximitat, aglutinant, en una sola aplicació mòbil, tot el que ofereixen altres aplicacions turístiques. Dins la plataforma, l’usuari pot trobar diferents atraccions turístiques, restaurants, hotels i esdeveniments que passen a la ciutat visitada, però també realça fets històrics o  dades curioses.

El propòsit de l'aplicació no són les grans ciutats, sinó ensenyar les possibilitats que ofereixen la resta d’indrets. Ara bé, també es pot usar en grans metròpolis. En aquest cas, el de les grans ciutats, les activitats buscarien fer valdre els barris i atraccions menys típiques, oferint rutes menys habituals.

Artemis, (re)descobreix Barcelona

Artemis Gymkhanas és una empresa especialitzada en jocs en equip a la ciutat de Barcelona. Ofereixen als participants l’oportunitat de divertir-se en grup mentre descobreixen, o redescobreixen, la ciutat. Els jocs s’adapten a tota mena de jugador, des de nens i nenes a persones adultes en esdeveniments organitzats per empreses.

Es tracta de recorreguts predeterminats que els jugadors han de continuar mitjançant la superació de proves d’observació, cultura general, orientació, treball en equip… I per dur-les a terme, els equips han de saber explotar les habilitats personals de tots els membres. Les nostres es fan a la ciutat comtal, i tenen un fort component cultural.

Olea Soul, experiència gastronòmica

El projecte, nascut a la Pobla de Cérvoles, petit poble garriguenc al peu de la Serra de la Llena i fronterer amb les comarques de la Conca de Barberà i el Priorat, és fruit de la unió entre les vocacions de l’Ignasi Merino, fotògraf, i l’Ariadna Boixader, antropòloga i agent de viatge.

Olea Soul és una agència de viatges receptius especialitzada en turisme gastronòmic, reconeguda per crear i oferir activitats pensades amb els cinc sentits. La marca busca compartir el dia a dia de la Catalunya rural productora d’oli i de vi i convertir aquestes activitats quotidianes, com la collita, els àpats al camp o la gastronomia local, en aventures vibrants i divertides per al viatger més curiós. Tallers i passejos fotogràfics, meditació entre vinyes i oliveres, tallers de dibuix paisatgístic, entre d’altres, complementen la nostra oferta.