Enrique Lacalle, president del saló Automobile; i José Lopez Tafall, director general d'Anfac, durant la presentació de l'esdeveniment | Cedida

FIRES

"Els joves estan més pel mòbil que per l'automòbil"

El saló Automobile torna per primer cop des de l'esclat de la pandèmia amb la meitat de marques però el mateix espai

Amb l'objectiu de ser el primer gran esdeveniment amb públic des que va esclatar la pandèmia, torna el saló Automobile a la plaça d'Espanya de Barcelona. En unes dates que no són les habituals i amb un nombre reduït de marques, que la seva darrera edició -el 2019- fos la major de la història fa que la comparació amb l'actual adaptada a la situació sanitària no sigui justa. Tindrà 23 marques de cotxes, lluny de les 45 que hi van ser presents fa dos anys i mig. Entre el 2 i el 10 d'octubre, qualsevol que hi estigui interessat podrà veure vehicles connectats i elèctrics, però també de benzina i dièsel. El president del congrés, Enrique Lacalle, ha assegurat durant la presentació de l'esdeveniment que un dels principals reptes que tenen és arribar als joves, fer que recuperin l'entusiasme pels vehicles privats: "Quan jo era jove, tots teníem la il·lusió de treure'ns el carnet de conduir i comprar-nos un cotxe; ara, la joventut està més pel mòbil que per l'automòbil". 

Per intentar recuperar aquest públic, el saló intentarà mostrar l'evolució que ha fet el sector de l'automoció -i en què encara es troba immers-. De fet, l'eslògan d'aquesta 41a edició és "Vuelve la ilusión". Així ho ha explicat el director general d'Anfac (l'associació espanyola de fabricants, que participa en l'organització d'Automobile), José López-Tafall: "La transformació es desenvolupa al voltant de dos eixos: la digitalització i la descarbonització. Són tendències imparables i poder veure i provar els vehicles elèctrics permet trencar una de les barreres que té la nova tecnologia, el desconeixement". Per primera vegada, el saló inclourà una jornada professional sobre l'electrificació. 

El vehicle connectat és un altre dels camins que pren el sector dels automòbils i l'esdeveniment ho vol transmetre així al públic. "És un saló que ha sobreviscut dues guerres i ha sabut innovar; ara, volem ser referent mundial del vehicle connectat", ha afirmat Lacalle. De fet, com ha dit López-Tafall, la dificultat és fer arribar les novetats al consumidor, perquè "la indústria va per davant de la demanda", sobretot, en electrificació. Actualment, es comercialitzen 140 models de cotxes elèctrics i aquest tipus de vehicle representa més d'un 10% del total de la producció estatal. Una de les novetats -mig obligada- d'enguany és la retransmissió en streaming d'algunes sessions, una iniciativa adreçada a professionals i periodistes.

La covid-19 i una previsió més discreta de visitants no fan enrere les marques en les seves intencions de tancar vendes durant el saló

Un saló comercial

"El sector està canviant i no és tan fàcil com abans, que només s'havia de triar entre benzina i dièsel; ara, hi ha molta més varietat de producte", ha recordat José Miguel García, director d'Automobile. I ha afegit: "Les persones que es compren un cotxe cada 13 anys, potser estan desconnectades del sector i no s’han actualitzat". Així doncs, la covid-19 i una previsió més discreta de visitants no fan enrere les marques en les seves intencions de tancar reserves de cotxes durant el saló. El caràcter comercial serà el de sempre. De fet, segons Lacalle, "si no fos un saló comercial, les marques no vindrien". 

El sector no necessita que l'animin; després d'una frenada de les vendes durant els mesos de confinament, la recuperació ha superat les expectatives i les reserves s'acumulen als concessionaris. De fet, la crisi dels semiconductors ha provocat retards en les entregues. "La situació dels semiconductors no ha millorat durant l’estiu com pensàvem que passaria, a causa de l’evolució de la covid-19", ha lamentat el director general d'Anfac. De fet, no preveuen que millori fins entrat el 2022. L’únic "avantatge" que hi veu el sector és que l'escassetat de semiconductors afecta tots els fabricants d'Europa de la mateixa manera i, per tant, es troben en igualtat de condicions.   

Més info: L'Automobile Barcelona tanca una edició "històrica" amb rècord de vendes i visitants

Des de l'organització d'Automobile no volen posar xifra ni a la previsió de vendes ni a la de visitants. Els punts de referència de la darrera edició estableixen uns estàndars poc realistes, ja que van ser de rècord: 800.000 assistents i un 10% més de vendes que l'any 2017 (és un saló que se celebra cada dos anys). Lacalle sí que s'atreveix a augurar que "seran xifres rècord des que va començar la pandèmia". 

Enrique Lacalle, president d'Automobile: "És un saló que ha sobreviscut dues guerres i ha sabut innovar; ara, volem ser referent mundial del vehicle connectat"

Entre les marques que hi seran presents hi ha absències destacades, com Ferrari o Porsche, però Ricard Zapatero, director de negoci de la Fira de Barcelona, està satisfet amb la resposta de les empreses: "Hem tingut la sort que el sector i moltes marques hi seran presents; n’hi ha moltes que no poden venir i segueixen donant suport". Entre les que faltaran, els motius són diversos, ha explicat, des que el saló no entrava a les previsions, fins a que no tenen cap model nou per presentar o que les dates no els encaixen. 

Tot i així, el nombre de metres quadrats és molt similar. La fira ocuparà els pavellons 1 i 8 del recinte de Montjuïc, a més de la plaça de l'Univers -on s'instal·larà Cupra- i les avingudes Reina Maria Cristina i Rius i Taulet, on els visitants podran provar els vehicles. Preguntat sobre l'espai ocupat, Lacalle ha aventurat que en edicions futures es podria plantejar tenir presència a diversos punts de la ciutat: "Si ens deixessin, seria extraordinari i a les marques segur que els agradaria, per fer viure el saló a tota la ciutat". 

El pes de l'automoció

L'aposta de la Fira per Automobile és clara. "Al juliol ens vam posar en marxa amb el Mobile, després d’un primer esdeveniment amb públic (el B-Travel), i ara tenim en marxa Expoquimia; però Automobile és el primer gran esdeveniment postpandèmia de la Fira", ha dit Zapatero. Per posar en context, Lacalle ha ofert algunes xifres relacionades amb el sector: cada any es fabriquen tres milions de vehicles a l'Estat espanyol, l'automoció representa un 11% del PIB estatal i dona feina a dos milions de persones de manera directa i indirecta.  

Totes aquestes xifres donen una idea del pes que té el sector a l'Estat espanyol i també a Catalunya, que lluita per augmentar-ne la presència i aconseguir la nova fàbrica de bateries que Volkswagen vol establir a l'Estat. Amb tot, López-Tafall insta a "acompanyar el sector en l'evolució que està fent; l'hem de mimar".