El "miratge" de Rodalies a Catalunya

La Generalitat, Adif i Renfe es reuneixen per parlar de Vacarisses i del futur de les infraestructures

Reunió entre la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, Adif i Renfe | ACN Reunió entre la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, Adif i Renfe | ACN

"No ens agrada viure en un miratge", ha assegurat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, després de reunir-se aquest dilluns amb el president de Renfe, Isaías Táboas, el director general de conservació i manteniment d'Adif, Ángel Contreras, la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, i el nou coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, entre d'altres. L'objectiu de la trobada era fer balanç de l'accident de Vacarisses que restablirà el servei total al seu tram el 22 de desembre i analitzar el futur de Rodalies a Catalunya

Més info: L'accident a Vacarisses evidencia la manca d'inversió a Rodalies

"El traspàs de Rodalies a la Generalitat que es va acordar fa 10 anys és incomplet i incomplert", ha alertat Calvet. Amb les xifres a la mà, ha insistit que els plans d'inversió són "un miratge" perquè dels 4.000 milions d'euros pactats el 2009 només s'ha executat un 13% i dels 306 milions acordats el 2013 per actuacions urgents, només un 12%. 

Calvet: "El traspàs de Rodalies a la Generalitat que es va acordar fa 10 anys és incomplet i incomplert"

D'aquesta forma, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha reivindicat un cop més la necessitat de reobrir el traspàs de Rodalies a partir de gener del 2019 al·legant que la Generalitat és titular del servei, però no de la infraestructura que pertany al Ministeri de Foment a través d'Adif. Alhora, ha denunciat "incompliments flagrants" pel que fa als plans d'inversions així com la transferència econòmica del dèficit tarifari.

Limitacions temporals pel 2019?

Les limitacions temporals de velocitat de xarxa ha sigut un altre dels plats estrella de la reunió per les seves conseqüències en els horaris dels serveis. El conseller de Territori i Sonstenibilitat ha demanat que estiguin finalitzats el 2019 malgrat que el termini previst és el 2020.

En concret, les dates establertes al calendari són les següents: 22 limitacions temporals de velocitat aquest 2018 i 38 i 15 pels pròxims 2019 i 2020, respectivament. "Hem demanat que inverteixin, accelerin i prioritzin perquè quedin resoltes el 2019 ja que, altrament, les estarem cronificant", ha alertat Calvet. 

Táboas: "No podrà haver-hi un pla coherent de Rodalies sense estar d'acord amb la Generalitat"

El passat mes de maig es van determinar un total de 111 limitacions temporals de velocitat en diferents punts de les línies de Rodalies, de les quals encara queden 75 per executar. D'aquestes 75, 14 estan en obres, 39 en fase de projecte i 22 pendents. "Això suposa cronificar els horaris i els serveis de Rodalies que necessiten els nostres ciutadans", ha insistit.

Per la seva banda, el president de Renfe ha assegurat que estudiarà accelerar l'aixecament de les limitacions temporals. "No podrà haver-hi un pla coherent i consensuat de Rodalies sense estar d'acord amb la Generalitat, volem que les limitacions estiguin calendaritzades i prioritzades", ha afegit. 

"Volem passar del miratge al traspàs real", ha conclòs Calvet. L'esquema de Rodalies és el següent: Generalitat (titular), Adif (administrador d'infraestructures) i Renfe (operador). I d'aquí depenen 400.000 usuaris... 

Més informació
Les infraestructures catalanes pateixen la política
Acord entre Renfe i la Generalitat per un nou contracte de serveis a Rodalies
Avui et destaquem
El més llegit