'Femvertising' o 'feminiwashing': fins quan les falses banderes? | iStock

Empresa

Som Dones, una lluita per la visibilitat laboral femenina

Una eina útil i un punt de trobada per a dones directives i empresàries

El món empresarial sempre s'ha considerat un món d'homes. Les carreres STEM són un clar exemple de com les dones encara es troben en una posició inferior a l'hora de buscar feina o de créixer dins una empresa. Moltes dones acaben per donar-se per vençudes o acomodar-se en les posicions en les quals es troben. Al final, les dones encara formen part de manera molt activa en les tasques de la llar o en la cura de les famílies, i per aquest motiu compaginar el món personal i el món laboral encara és una tasca complicada per a algunes dones. A més, la visibilitat de les dones en les empreses també és un àmbit molt millorable i, per això, Som Dones és una plataforma per a empresàries, directives o dones al món laboral que vol aportar el seu granet de sorra per reafirmar el que tots ja sabem: dins del món empresarial també hi ha dones.

“Sempre he estat molt activa en les associacions de dones i quan vaig presentar la proposta de la plataforma per a un treball de final de grau vaig plantejar-me l’objectiu de crear un espai de trobada per compartir experiències i referents entre les dones”, explica Anna Pujol, cofundadora del projecte. Aquesta professora d’universitat, juntament amb dos dels seus alumnes -Maria Rico i Oriol Condal- han dissenyat un portal per a dones, per tal d’incrementar la seva visibilitat en el món empresarial: “El networking sempre és més complicat per a les dones i nosaltres hem volgut fer-lo més senzill”, recorda la cofundadora.

Així doncs, aquesta plataforma -que es va activar ara farà tres mesos- integra diferents apartats per facilitar la connexió entre dones en el món empresarial i, a més, proposa formacions, xerrades i ofertes de feina per a totes aquelles dones que necessitin trobar un camí o, per contra, compartir el seu. “La realitat és que volíem crear una eina útil, on les dones poguessin compartir, buscar i treballar en les seves connexions de manera segura”, explica Pujol. 

Pujol: “La realitat és que volíem crear una eina útil, on les dones poguessin compartir, buscar i treballar en les seves connexions de manera segura”

Els perfils professionals són totalment gratuïts i no importa l'edat de les dones ni les seves experiències, són perfils totalment heterogenis que simplement volen promocionar-se o donar suport a una xarxa de dones segura. D'ençà que va posar-se en marxa la iniciativa ja s'han creat uns 90 perfils "d'expertes", tal com les denomina la mateixa cofundadora: "Tenim sobretot dones d'entre 40 i 50 anys que han pogut comprovar al llarg del temps la manca de referents i oportunitats de networking entre dones i a la vegada tenen més consciència de la realitat masclista que existeix dins les empreses".

Dones directives, empresàries i empoderades

Dins Som Dones no només s'hi poden trobar perfils professionals, sinó que també hi ha una secció especialitzada en empreses dirigides per dones. D'aquesta manera, també es poden visibilitzar dones directives o partícips de projectes de manera molt present, és a dir, formant part de l'equip directiu: "Costa trobar dones dirigint empreses encara, per això creiem que la nostra tasca de visibilitat pot construir referents per a les noies més joves", declara Pujol.

Pujol: “Moltes empreses ja estan canviant les seves plantilles i quan busquen dones utilitzen la nostra plataforma”

Fa uns anys, trobar una empresa dirigida o constituïda amb una majoria de dones semblava quelcom estrany, però després de l’aprovació de la Llei de la Igualtat, moltes empreses estan començant a construir plantilles més equitatives. És per això que des de la plataforma també han obert una secció d’ofertes de treball que avui dia és el directori que més funciona: “Moltes empreses ja estan canviant les seves plantilles i quan busquen dones utilitzen la nostra plataforma”, explica la cofundadora; també afegeix que “tenen col·laboracions amb més d’una vintena d’associacions de dones” i això també ajuda a la visibilitat dels referents femenins.

Àmbits masculinitzats vs. àmbits feminitzats

Tot i que cada vegada menys professions tenen una majoria total d'un sol sexe, encara hi ha molt estigma envers les professions que tradicionalment "són d'homes" i les que "són de dones". En aquest sentit, la plataforma de Som Dones ha pogut comprovar que els sectors més masculinitzats moltes vegades tenen sous més alts que els feminitzats, i això encara augmenta més la bretxa salarial. A part, moltes vegades aquest perjudici fa que no es contractin dones en sectors que per norma general tenen més treballadors homes: "Al final hem vist que als àmbits més feminitzats no se'ls dona tant de valor i per això des de la plataforma volem incentivar la valoració personal de la feina de les dones, que moltes vegades no és suficient", reconeix Pujol.

Més info: Les preguntes incòmodes del feminisme a l’economia clàssica

Som Dones vol convertir-se en un referent de referents i des que va obrir les portes, dobla les seves visualitzacions cada mes. Tot i això, encara hi ha certa reticència a fer-se un perfil: "Hem de trencar amb la por a ser visibles", recorda la cofundadora. Els canvis estan arribant i les dones necessiten un espai on poder sentir-se elles mateixes i continuar treballant i exigint-se, perquè al cap i a la fi, tal com descriu Anna Pujol: "Els canvis més estructurals han de venir de nosaltres".