Muy Mucho: com capgirar el concepte 'tot a cent'

La cadena de botigues es troba en procés d'expansió fora de Catalunya gràcies al seu model de basar oriental sofisticat

Al director general de Muy Mucho, Stefan Quiles, li han dit que la seva cadena de botigues és un "xino pijo". També li han arribat a comentar que és un "Ikea urbà". El cert és que els establiments Muy Mucho, que venen al centre de les ciutats complements de la llar, amb una estètica cuidada i preus molt competitius, han trobat el seu moment per créixer en plena crisi. L'empresa catalana tancarà aquest any amb vint botigues entre pròpies i franquiciades, el doble que l'exercici anterior, i preveu obrir-ne l'any que ve, com a mínim, una desena més.

Seguiran capgirant el basar oriental tradicional, sense renunciar a comprar el producte a Àsia. "Hi ha molta diferència entre entrar en una de les nostres botigues i entrar en un basar xinès. Al basar, quan hi entres només vols marxar, perquè només hi compres preu", explica Stefan Quiles a les oficines centrals de Muy Mucho, a Sant Boi de Llobregat (Baix Llobregat).

El director general explica que a les seves botigues, que ofereixen des d'una tassa de disseny fins a un moble per al saló, tot està estudiat. La seva estètica vol diferenciar-se de qualsevol altre botiga a través de les olors, la forma dels prestatges, la llum, la temperatura i una decoració "senzilla i espartana". "Tot això afecta d'una manera molt sensible a les vendes", admet.

Varietat de proveïdors
Però el producte també els marca la diferència. Compten amb uns 150 proveïdors i uns 10.000 productes diferents l'any. Tanta varietat fa molt fàcil provar noves referències sense por a equivocar-se i fa molt difícil copiar-los, opina Quiles. I argumenta que "hi ha moltes botigues que es poden replicar en cosa de dies perquè es limiten a comprar a quatre proveïdors".

Un mapa d'Àsia d'un metre d'alt presideix l'àrea de logística internacional de la seu central de Muy Mucho. I és que aquests 150 proveïdors són bàsicament asiàtics per tal de treballar amb els preus de venda que ofereixen: d'India, Filipines, Vietnam, Indonesia i, molt especialment, de la Xina. "Ens hem especialitzat tant en el mercat xinès que, potser sense saber-ho, som els que millor sabem comprar allà", treu pit el director general d'aquesta empresa familiar que factura deu milions.

Compra per impuls
Mentrestant, a les botigues de Muy Mucho de la cèntrica rambla de Catalunya de Barcelona, el tràfec és constant. Es caracteritzen per un voluminós anar i venir de públic. La cadena concentra el 80% de les vendes en públic femení i juga en la lliga de la compra impulsiva. Segons el director general, "les botigues tenen novetats cada setmana".

Això fa que no comprin per temporades als proveïdors i que treballin amb nivells d'estoc molt baixos. De fet, ajuden també a complir aquest objectiu d'estoc mínim les promocions i els períodes de rebaixes, una tendència que han incorporat obligats pel context en els darrers tres anys.

Créixer amb franquícies
I pel que també han apostat molt recentment és pel model de franquícia. La història de Muy Mucho es remunta a mitjans dels 90, però l'autèntica progressió en nombre de botigues al mercat català i espanyol és recent. La fórmula, que requereix entre 100.000 i 250.000 euros d'inversió inicial, li permet a la matriu externalitzar la gestió de recursos humans, millorar la seva capacitat de compra i accelerar l'expansió.

Són una empresa familiar amb un centenar de treballadors que ha fet evolucionar la idea inicial d'obrir una botiga de tot a cent al carrer de Casanova de Barcelona. Stefan Quiles, director general, compta ara amb el suport del seu pare –el fundador- en temes de gestió i de la seva germana en compres de producte. Des de San Boi, on tenen la central de compres, ja han començat el salt del mercat català a l'espanyol i estudien créixer també cap al Nord d'Àfrica, Polònia i els EUA.
Avui et destaquem
El més llegit