Vint consells, idees, crítiques i reflexions de vint pensadors, professors i empresaris que tots junts sumen més de vint anys d'experiència. El llibre 20/20 és un recull d'aportacions que fa l'Editorial LID per celebrar el seu vintè aniversari aquest 2014. En les seves pàgines s'aborden diversos temes relacionats amb la gestió empresarial, dels Recursos Humans, del talent i de les companyies del futur, en general.
20/20 arriba amb l'objectiu de fer reflexionar els lectors i ajudar-los a canviar la seva mentalitat, de manera que tinguin la capacitat d'adaptar-se a la transformació del segle XXI i construir, amb les noves tendències, un teixit empresarial i de talent fort. Destaquem algunes de les millors idees.
"Els grans èxits provenen dels qui anomenem 'transgressors'"
El president i fundador de la Factoria de Cine Empresarial, Juan Mateo, té clar que el futur està en talent que encara s'està gestant. Talent humà que ha de saber-se orientar per tenir un benefici demostrable en les empreses, l'economia i la societat. No obstant això, critica que la transformació que estem vivint és "tan profunda que no som capaços de veure la seva importància i transcendència".
Per això situa l'èxit en aquelles persones que, disposades a trencar tots els esquemes, sí que s'atreveixen a fer front al canvi i treure profit –i arriscar- per sortir-se'n.
"La informació és poder"
Cert a mitges. Tenir informació porta a tenir poder, efectivament, però Mateo afegeix en aquesta fórmula l'element talent' "El talent que manega aquesta informació és el complement necessari indiscutible", diu, "perquè un sense l'altre són inservibles".
Seguint aquest discurs, insisteix en la necessitat de deixar de pensar a l'antiga i guardar com a secret d'estat tota aquella informació que el directiu té. Anima a les companyies a compartir-ho tot sobre la corporació amb els treballadors i fer-los partícips del negoci. Compartint informació, des del seu punt de vista, es pot obtenir un ventall molt més ampli de propostes, perquè no tothom pensa igual ni tothom té les mateixes capacitats. El que un no veu, ho pot veure un altre.
"Ser perfeccionista té efectes negatius per a qualsevol de nosaltres"
En parla la catedràtica de Sociologia de les Organitzacions a la Universitat d'Alcalá d'Henares, Alicia Kaufmann. Assegura que aquesta obsessió per la perfecció en les dones té una conseqüència en el temps que tenen per destinar-lo a les xarxes i relacions socials; mentre que en els homes, la preocupació per donar una imatge immaculada, repercuteix a la seva presentació humana, a les emocions i sentiments que els fan més propers.
La seva proposta és generar la imatge de "líder autèntic", el que consisteix a donar llibertat als empleats, deixar de banda la rigidesa i demostrar-los que es confia en les seves capacitats. No obstant això, emet una alerta: "Els caps, en tenir autoritat, poden confondre's amb una figura parental. És important adonar-se de la diferència per poder ser un mateix i treballar en la figura com a càrrec superior".
"Deu ser el primat que tots portem dins el que ens empeny a fer del poder un sinònim de corrupció personal"
La tendència hi és, en totes les persones, però sempre depèn de l'ètica de cadascú. Tant la primera afirmació com el matís posterior es troben en el capítol redactat pel professor de Iese Luis Huete, qui reflexiona sobre com fer un ús intel·ligent del poder.
Una de les apreciacions més destacades que fa inclou la política com a ens que influeix en l'èxit o el fracàs d'una companyia. De fet, posa el líder en el centre de tot, i parla d'ell com la persona encarregada de dirigir el capital polític necessari per fer sobresortir una empresa.
Malgrat tot, és també la persona escollida per tal d'evitar que la política acabi dominant totalment la gestió de l'empresa. I per aconseguir, cal tenir ull clínic per detectar on hi ha la frontera entre l'ajuda i el domini de la política per saber reaccionar a temps.
![]() | Autor: Diversos autors |
| Ets subscriptor de VIAempresa? Entra, participa al sorteig que fem cada setmana i emporta't aquest llibre. | |
